مشکل ترمز تیبا را چطور پیدا کنیم؟ در این مقاله، آموزش عیب یابی ترمز تیبا را به صورت تصویری همراه با فیلم و عکس به شما ارائه میکنم. شما با دیدن ویدئو زیر و مطالعه این مقاله قادر خواهید بود که سیستم ترمز خودروی خود را دیاگ بزنید و مشکل ترمز تیبا یا ساینا را پیدا کنید. خواندن کدهای خطای سیستم ترمز ABS تیبا و پراید را نیز به شما آموزش میدهیم. همچنین برخی پارامترهای سیستم ترمز را نیز در آموزش عیب یابی ترمز تیبا به شما تقدیم میکنیم. توجه داشته باشید که این مطالب به زبان کاملا ساده بیان شده. تا همه افراد بتوانند سیستم ترمز ABS خودروی خود را دیاگ بزنند. پیشنهاد میکنیم سیستم ترمز را حداقل ماهانه یک مرتبه دیاگ بزنید. تا اگر مشکلی در سیستم ترمز وجود داشته باشد، به سرعت متوجه شوید. این بهترین روش برای پیدا کردن مشکل ترمز تیبا پراید و ساینا میباشد.
 
 
در این مقاله، آموزش عیب یابی ترمز تیبا را به گونه ای آماده کرده ایم که هر راننده ای بتواند خودروی خودش را دیاگ بزند. در پارکینگ منزل سیستم ترمز خودرو را عیب یابی کند. اگر اشکالی در ترمز وجود داشت بتواند تشخیص دهد که مشکل از کدام بخش میباشد. حتی بتواند اشکالات معمول و ساده را برطرف کند، بدون اینکه حتی یک ریال بپردازد. اگر اهل تعمیرات هم نیستید، باز هم به شما توصیه میکنیم این مطالب را با دقت بخوانید. با مطالعه این مطالب و انجام چکاپ دوره ای، خواهید توانست اشکالات سیستم ترمز خودروی خود را متوجه شوید و قبل از اینکه یک اشکال کوچک خسارات بزرگی ایجاد کند، خودرو را به تعمیرکار باتجربه بسپارید.
مشکلات مختلفی در ترمز تیبا و پراید وجود دارد که در صورت بروز علایم آن باید در اسرع وقت برطرف شوند. یکی از این مشکلات ترمز این است که وقتی رانندگی میکنید به محض اینکه پدال ترمز را فشار میدهید فرمان شروع به لرزیدن به سمت چپ و راست میکند. این مشکل ترمز تیبا و پراید در خودروهای دیگر نیز ممکن است دیده شود. برای رفع این مشکل ترمز بهتر است ابتدا دیسکهای ترمز تیبا یا پراید خود را از نظر تاب برداشتن بررسی کنید. هنگامی که ترمز میگیرید دیسکهای ترمز داغ میشوند. در این حالت اگر آب به دیسک بپاشد دیسک ترمز به سرعت سرد میشود. و ممکن است تاب بردارند. پس از بازدید دیسکها پیشنهاد میکنیم یک بار سیستم ترمز را دیاک بزنید.
مشکل ترمز پراید در خیلی از خودروها ممکن است به صورت روشن شدن چراغ قرمز ترمز به صورت گه گاه خودش را نشان دهد. این مشکل ترمز در پراید بیشتر بروز میکند. اما در تیبا هم دیده گزارش شده است. وقتی راننده با سرعت زیاد دور بزند چراغ قرمز ترمز روشن میشود. مهم نیست که درحال ترمز گرفتن باشد یا خیر. با اتمام دور زدن مجدد چراغ ترمز خاموش میشود. اگر راننده با سرعت کم دور بزند این مشکل بروز نمیکند. در صورتی که شما هم این مشکل ترمز را تجربه کرده اید برای حل کردن آن دو کار را باید انجام دهید. اولا روغن ترمز خودرو را چک کنید و در صورتی که روغن ترمز کم شده به آن روغن ترمز اضافه کنید.
هنگامی که درب موتور (کاپوت) را بالا بزنید و از جلوی پلاک خودرو به موتور نگاه کنید، به راحتی متوجه میشوید که مخزن روغن ترمز تیبا کجاست. مخزن روغن ترمز تیبا درست سمت راست شما و کمی عقب تر از باتری قرار دارد. در تصویر زیر نشان داده ایم که مخزن روغن ترمز تیبا کجاست. برای اینکه بدانید مخزن روغن ترمز تیبا کجاست همیشه یادتان باشد که مخزن روغن ترمز تیبا سفید است. تا راننده بتواند از بیرون مقدار روغن ترمز را ببینید. هنگام باز کردن درب مخزن روغن ترمز تیبا مراقب باشید که گرد و خاک وارد آن نشود.
مخزن روغن ترمز تیبا کجاست
حتما از روغن ترمز هم رنگ با روغن قبلی داخل مخزن روغن بریزید. در مرحله دوم سیستم ترمز را دیاگ بزنید تا مطمئن شوید خطایی در ECU ترمز خودرو وجود ندارد.
همانطور که میدانید سیستم ترمز در خودرو بسیار اهمیت دارد. زیرا کوچکترین اشکالی در این سیستم میتواند منجر به تصادف شود. و خسارات جانی و مالی زیادی به بار آورد. امروزه سیستمهای ترمز همانند قدیم ساده و مکانیکی نمیباشند. سیستم ترمز در خودروهای جدید دارای ECU یا همان کامپیوتر هستند. محل قرار گیری یونیت ترمز یا همان بلوک ترمز ABS را میتوانید در تصاویر زیر مشاهده کنید:
عیب یابی خودرو ترمز تیبا
بلوک ترمز ABS در خودروی تیبا و ساینا و پراید به شکل زیر میباشد. البته در مدلهای مختلف ظاهر و برند آن ممکن است تفاوتهای جزئی داشته باشد.
مشکل ترمز تیبا پراید ساینا
عملکرد سیستم ترمز تیبا به گونه است که وقتی که پایتان را بر روی پدال ترمز فشار میدهید نیروی ترمز ایجاد میشود. اما این نیرو ممکن است به طور یکسان بین همه چرخها توزیع نشود. در نظر بگیرید که بار زیادی در صندوق عقب دارید. در این صورت باید به ترمز چرخهای عقب نیروی بیشتر وارد شود. و به چرخهای جلو نیروی ترمز کمتری وارد شود. در غیر این صورت فرایند ترمز گرفتن و کاهش سرعت خودرو به طور مناسب انجام نخواهد شد. توزیع نیروی ترمز میان چرخهای مختلف خودرو را بلوک abs که در تصویر بالا میبینید انجام میدهد.
در سیستم ترمز ضد قفل، ECU باعث میشود که چرخها قفل نشوند. زمانی که پدال ترمز را با شدت فشار میدهید ممکن است به خاطر ترمز شدید چرخش چرخها متوقف شود. در این حالت هدایت خودرو برای راننده دشوار خواهد شد. ممکن است خودرو به سمت چپ یا راست منحرف شود. حتی ممکن است خودرو به دور خودش بچرخد. برای اینکه این اتفاق نیافتد نباید چرخها در زمان ترمز گیری شدید به صورت ناگهانی متوقف شوند. بلکه باید سرعت حرکتشان به صورت تدریجی کم شود. در این صورت خودرو در مسیر مستقیم خودر حرکت خواهد کرد. به تدریج که سرعت خودرو کاهش میابد، همچنان کنترل خودرو در اختیار راننده خواهد بود. این موضوع در بروز تصادفات جاده ای بسیار موثر است.
ترمز ای بی اس
در خودروی تیبا، بر روی هر چرخ یک سنسور ای بی اس نصب شده است. سنسور ای بی اس سرعت هر چرخ را جداگانه به ECU یا همان کامپیوتر سیستم ترمز اعلام میکند. این کامپیوتر با بررسی لحظه ای سرعت هر چرخ متوجه میشود که ایا چرخها در حال توقف ناگهانی هستند یا خیر. چنانچه یک یا تمام چرخها درحال توقف ناگهانی باشند، ECU مانع از این کار میشود. در این حالت چرخها در زمان ترمز گیری شدید به صورت ناگهانی متوقف نمیشوند. کنترل خودرو در اختیار راننده باقی میماند. و از بروز تصادفات شدید جلوگیری میشود.
در برخی موارد مشکل ترمز تیبا از سنسورها میباشد. برای اینکه بدانی ایا مشکل ترمز تیبا از سنسور هست یا خیر لازم است که به روش زیر سیستم ترمز را دیاگ بزنید. در این صورت به راحتی میتوانید مشکل ترمز تیبا یا ساینا را پیدا و حتی برطرف کنید. قیمت سنسور abs خودروی تبا و پراید در سال 1400 بسته به نوع خودرو و برند سازنده، 200000 تومان الی 400000 تومان میباشد.
در گذشته قبل از هر سفر، خودرو را برای بازدید موتور و ترمز پیش تعمیرکار میبردند. امروزه علاوه بر بازدید توسط تعمیرکار، شما میتوانید خودتان نیز سیستم ترمز را از نظر الکترونیکی دیاگ بزنید. تا ببینید که آیا سیستم ترمز خودروی شما اشکال الکترونیکی دارد یا خیر. این کار را به صورت دوره ای انجام دهید.
 
برای عیب یابی ترمز تیبا و ترمز پراید ابتدا باید درپوش سوکت عیب یاب (OBD) را باز کنید. این درپوش در سمت چپ و زیر فرمان قرار دارد.
محل نصب دیاگ
اگر درپوش سوکت عیب یاب OBD را باز کنید، یک سوکت 16 پین میبینید. که در اغلب مواقع به رنج سبز و مشکی میباشد. در تصویر زیر این سوکت را میتوانید ملاحظه کنید. این سوکت توسط کارخانه روی خودرو نصب میشود. تا کاملا در دسترس باشد. و هر راننده بتواند به راحتی خودروی خود را دیاگ بزند و عیب یابی کند.
روش نصب دیاگ
دستگاه دیاگ بلوتوثی یا دیاگ شخصی خود را بر روی آن نصب کنید. توجه داشته باشید که سوکت عیب یاب خودرو دارای جهت میباشد. یعنی نباید دستگاه دیاگ شخصی خودرا به صورت وارونه روی آن نصب کنید. در این صورت دستگاه دیاگ روی سوکت نصب نخواهد شد.
دیاگ موبیکار روی خودرو تیبا
در مرحله بعد اپلیکیشن عیب یاب خودرو را روی موبایل خود اجرا کنید. با روشن کردن بلوتوث موبایل، دیاگ شخصی به اپلیکیشن متوصل میشود. دقت کنید، در این مرحله باید سوئیچ خودرو باز باشد. تا برق به دستگاه عیب یاب برسد. پس از اینکه برق به دیاگ شخصی برسد و ارتباط بلوتوث برقرار شود چراغ دستگاه روشن میشود.
قبل از اینکه عیب یابی ترمز تیبا را انجام دهید، توصیه میکنیم عیب یابی موتور خودرو را نیز انجام دهید. برای مشاهده فیلم آموزشی عیب یابی موتور تیبا و ساینا و پراید اینجا کلیک کنید.
اپلیکیشن عیب یاب خودرو موبیکار را روی تلفن همراه خود باز کنید. به قسمت پایین اپلیکیشن دقت کنید. در بخش وسط و پایین بر روی ایکون دیاگ کلیک کنید. تا وارد بخش دیاگ بشوید. به تصویر زیر دقت کنید:
دیاگ شخصی
سپس در قسمت بالا بر روی بخش سیستم کلیک کنید. منوی کرکره ای باز میشو. ترمز ضد قفل را انتخاب کنید. تا وارد سیستم ترمز ABS خودرو شوید.
عیب یابی ترمز تیبا
همانطور که در تصویر زیر هم مشخص است، این بخش دارای چهار قسمت میباشد. عملگرها، عیب یابی، پارامترها و اطلاعات کامپیوتر. هر کدام از این چهار قسمت را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
عیب یابی ترمز تیبا پراید ساینا
د رخودروی تیبا، وقتی که دستگاه دیاگ با سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS ارتباط برقرار میکند، در اغلب مدلها چراغ ABS همراه با چراغ هشدار ترمز روشن میشود. که کاملا طبیعی میباشد. نشانه این است که کامپیوتر سیستم ترمز با دستگاه دیاگ در ارتباط است. در تصویر زیر چراغ ABS را مشاهده میکنید.
مشکل ترمز تیبا پراید ساینا
در تصویر زیر چراغ هشدار ترمز را در خودروی تیبا مشاهده میکنید:
مشکل ترمز پراید تیبا ساینا
البته ترمزها همچنان فعال هستند اما سیستم ABS فعال نمیباشد. پس از اینکه در اپلیکیشن عیب یاب از قسمت ترمز ضد قفل یا همان ABS خارج شدید، چراغ ABS میباید خاموش شود. و سیستم به حالت نرمال برگردد. حین رانندگی همیشه حواستان به چراغهای هشدار دهنده روی صفحه کیلومتر باشد. در حالت عادی زمانی که با خودرو رانندگی میکنید و دستگاه دیاگ به خودروی شما وصل نیست نباید چراغ اخطار ABS و هم چنین چراغ هشدار ترمز روشن شوند. اگر روشن شدند نشانه وجود اشکال در خودروی شماست.
علاوه بر آن در زمان رانندگی چراغ چک نیز نباید روشن شود. این چراغ ابتدا که سوئیچ را باز میکنید باید روشن شود. و پس از روشن شدن موتور باید خاموش شود در غیر این صورت مشکلی در خودرو وجود دارد. برای مشاهده فیلم آموزشی چراغ چک اینجا کلیک کنید. تا هر آنچه را که یک راننده در مورد چراغ چک باید بداند طی 4 دقیقه به شما آموزش دهیم.
در آموزش عیب یابی ترمز تیبا چهار بخش را مرور خواهیم کرد. که شامل عملگرها، عیب یابی یا همان خواندن کد خطا، پارامترها و اطلاعات کامپیوتر میباشد. ابتدا قسمت عملگرها را انتخاب میکنیم. در پنجره ای که باز میشود لیست عملگرهای ترمز تیبا را میتوانید مشاهده کنید.
بلوک abs
از میان عملگرها، موتور یا همان موتور سیستم ترمز ضد قفل را انتخاب میکنیم. به شرایط انجام تست دقت کنید. نوشته شده که موتور خودرو میبایست خاموش باشد. و سوئیچ نیز باز باشد. در این حالت، بر روی دکمه شروع کلیک کنید. صدای عملکرد موتور ترمز ضد قفل باید به صورت واضح شنیده شود. در غیر این صورت ممکن است موتور سیستم ترمز دچار مشکل شده باشد.
وقتی که در اپلیکیشن عیب یابی موبیکار در سیستم ترمز قرار دارید، وارد بخش عیب یابی شوید.
عیب یابی مشکل ترمز تیبا پراید ساینا
در قسمت عیب یابی میتوانید کدهای خطای سیستم ترمز را ببینید. اگر کدی وجود نداشته باشد، اپلیکیشن پیغامی مبنی بر عدم وجود کد خطا را به شما نمایش میدهد. در صورتی که کد خطایی وجود داشت، اگر بر روی دکمه پاک کردن کلیک کنید کد خطا پاک خواهد شد. چنانچه قطعه ای معیوب باشد ممکن است کد خطا مجددا ایجاد شود. بنابر این در صورتی که کدخطای قبلی مجددا ظاهر شد، میبایست نسبت به رفع عیب و تعویض قطعه معیوب اقدام کنید.
در اپلیکیشن عیب یابی موبیکار در سیستم ترمز،بر روی پارامترها ضربه بزنید تا وارد پارامترها شوید. پارامترهای ترمز را رویت خواهید کرد. در قسمت بالای صفحه میتوانید بر روی عبارت عقربه ای کلیک کنید. اگر بر روی گراف کلیک کنید پارامترها را به صورت نموداری مشاهده میکنید.
عیب یابی ترمز تیبا
یکی از پارامترهای مهم در سیستم ترمز، سرعت چرخش چرخها میباشد. همانطور که گفتیم سرعت چرخش هر چرخ توسط سنسور ABS همان چرخ اندازه گیری میشود و به کامپیوتر یا ECU اعلام میگردد. فشار باد چرخها را چک کنید که یکسان باشند. در مسیر مستقیم با احتیاط شروع به حرکت کنید. در این صورت اگر سنسورهای ای بی اس به درستی کار کنند میبایست مقدار مربوط به پارامتر سرعت چرخش هر چهار چرخ برابر باشد. این مقدار میبایست با سرعت خودرو که در صفحه کیلومتر مشاهده میکنید یکسان باشد. اگر پارامتر سنسور یکی از چرخها تفاوت فاحشی با بقیه داشت یا صفر بود ممکن است آن سنسور معیوب باشد.
در شرایطی که در سیستم ترمز، هستید، بر روی اطلاعات کامپیوتر کلیک کنید. در این صورت میتوانید برخی از اطلاعاتی که کارخانه سازنده، داخل کامپیوتر سیستم ترمز ذخیره کرده را مشاهده کنید. این اطلاعات ممکن است شامل شماره نرم افزار، سخت افزار، ورژن برنامه و غیره باشد.
عیب یابی ترمز تیبا
پیشنهاد میکنیم هر بار که تعمیری بر روی سیستم ترمز خودروی شما انجام میشود، آنرا دیاگ بزنید. هر بار که لنتها را تعویض میکنید، و قبل از هر سفر سیستم ترمز را با دیاگ شخصی دیاگ بزنید. قبل از سفر بهتر است سیستم ایربگ را نیز دیاگ بزنید تا مطمئن بشوید که مشکلی در سیستم کیسه هوا خودرو وجود ندارد. برای مشاهده فیلم آموزشی دیاگ زدن کیسه هوای تیبا پراید ساینا اینجا کلیک کنید. همچنین به صورت دوره ای کل سیستم ترمز را به یک تعمیرکار مسلط به ترمز نشان دهید تا از نظر مکانیکی نیز سیستم ترمز را چک کند.
فراموش نکنید که روغن ترمز تیبا میبایست حداکثر هر دوسال یکبار تعویض شود. به زمان تعویض روغن ترمز و لنتها دقت کنید. در این زمینه همیشه از قطعات مرغوب و درجه یک استفاده کنید.
روغن ترمز تیبا چه رنگیه
تعویض روغن سیستم ترمز تیبا هر 40000 کیلومتر یا هر دوسال یکبار باید انجام شود. تعویض روغن ترمز را توسط فرد باتجربه انجام دهید تا سیستم ترمز هوا نگیرد. باقیمانده روغن ترمز را برای دفعات بعدی نگهداری نکنید. همیشه از روغن ترمز نو استفاده کنید. دقت کنید که روغن ترمز یک ماده سنتزی میباشد و ممکن است برای بدن مضر باشد. بنابر این اگر خودتان تعمیرات خودروی خود را انجام میدهید مراقب باشید.
روغن ترمز مرسوم در ایران به دو رنگ زرد و آبی میباشد. این دو روغن ترمز از نظر خواص فیزیکی و شیمایی متفاوت هستند. برای هر خودرو یک نوع آن کاربرد دارد. روغن ترمز DOT3 به رنگ زرد ساخته میشود. و روغن ترمز DOT4 به رنگ آبی تولید میشود. برای اینکه مطمئن شوید برای خودروی شما چه روغن ترمزی مناسب است میتوانید دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید. یا اینکه به روغن ترمز موجود در مخزن سیستم ترمز دقت کنید. از روی رنگ آن میتوانید تشخیص دهید که قبلا چه روغنی در سیستم ترمز خودروی شما استفاده میشده است. توجه کنید که هیچ وقت این دو نوع روغن ترمز را با هم مخلوط نکنید. هرگز به جای روغن ترمز زرد از روغن ترمز آبی استفاده نکنید. همچنین به جای روغن ترمز آبی از روغن ترمز زرد نیز استفاده نکنید.
همانطور که دیدید با این دیاگ شخصی به راحتی میتوانید از سلامت خودروی خود مطلع شوید. خودروی خود و دوستانتان را بدون محدودیت دیاگ بزنید. کدهای خطا را ببینید، و اگر مشکل اصلی برطرف شده باشد آن کدهای خطا را پاک کنید. تا از حافظه ای سی یو خارج شوند. قبل از آنکه یک خطای کوچک باعث خسارت چندین میلیونی شود، آنرا به راحتی برطرف کنید.
در تعداد دفعات استفاده از دیاگ شخصی موبیکار هیچ محدودیتی وجود ندارد. اگر شما دیاگ شخصی موبیکار را مثلا برای خودروی تیبا خریداری کنید، بدون محدودیت میتوانید آنرا به هر تعداد خودروی تیبا که در میان دوستانتان داشته باشید، متصل کنید. همه آنها را دیاگ بزنید. عیب یابی کنید و مطمئن شوید که تمام سیستمهای خودرو بدون هیچ مشکلی به درستی کار میکنند. برای این کار هیچ دانش فنی نیاز ندارید. اگر هر خطایی در ECU خودروی شما وجود داشته باشد، دیاگ شخصی موبیکار آنرا به شما اطلاع میدهد.
ویژگیهای یک دیاگ شخصی خوب، فقط این نیست. قابلیتها و امکانات بسیار بیشتری باید داشته باشد. از جمله اینکه شما را از دیدن صفحه کیلومتر خودرو بی نیاز کند! بله، نباید راننده مجبور باشد در اتوبان وقتی با سرعت بالا رانندگی میکند مدام به صفحه کیلومتر نگاه کند تا ببیند که ایا سرعت خودرو از سرعت مجاز بالاتر رفته یا خیر. این موضوع در بروز تصادفات بسیار موثر است.
اگر شما هم به این دستگاه دیاگ موبایلی و که یک دستگاه دیاگ فارسی میباشد علاقه مند هستید، جهت اطلاع از قیمت و امکانات آن کلیک کنید:
این دیاگ شخصی، را مخصوص خودروی شما تولید کرده ایم. بنابر این تطبیق کاملی با خودروهای موجود در داخل کشور دارد. پشتیبانی موبیکار همواره در کنار شما خواهد بود. حتی اگر سوالی در زمینه مشکلات خودرویی داشتید، با ما تماس بگیرید. مهندسین فنی ما آماده هستند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. برای ما بنویسید که دوست دارید در مورد کدام بخشهای خودرو فیلم آموزشی تهیه کنیم. منتظر نظارت شما هستیم.
ویدیوها و مطالب آموزشی دیگری را نیز برای شما فراهم کرده ایم. که بدون نیاز به اطلاعات فنی به راحتی بتوانید بخشهای مختلف خودروی خود را عیب یابی کنید و دیاگ بزنید. روی لینکهای زیر کلیک کنید تا وارد آنها بشوید. این لینکها حاوی ویدیوهای آموزشی کوتاهی هستند. پس از مشاهده آنها قادر خواهید بود به راحتی اشکالات خودروی خود را پیدا کنید. به گونه ای که هر راننده بتواند خودروی خودش را داخل پارکینگ عیب یابی کند. چکاب خودرو را انجام بدهد تا متوجه بشود که آیا خودرو اشکالی دارد یا خیر.
آموزش دیاگ زدن تیبا و ساینا
آموزش دیاگ خودرو تیبا و ساینا (عیب یابی موتور)
نحوه عیب یابی ایربگ و ایموبلایزر تیبا – پراید – ساینا


جهت اطلاع از آخرین اخبار و تخفیف ها شماره تماس خود را وارد کنید
تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، خیابان شهید علی لطفعی خانی، خیابان پارس، پلاک 15 طبقه اول، واحد 2
تلفن: ۰۲۱۵۴۶۰۱
موبایل: ۰۹۹۰۹۶۰۰۸۵۲
ایمیل: info@mobicar.co

source

توسط viraje