دنیای خودروسازی به سمت خودروهای پاکتر و به دور از سوختهای فسیلی در حرکت است. شرکتهای خودروساز در حال طراحی و ساخت خودروهای هیبرید و برقی هستند و به موازات آن، پیشرانههای بنزینی و دیزلی خود را به بایگانی میفرستند. یکی از جدیدترین محصولات برقی دیده شده در چند روز اخیر که سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است، ب ام و سری ۳ برقی به نام eDrive35L است که با کمی تعجب، برای اولین بار بدون پوششهای استتار و در کشور چین دیده شده است. این خودرو به عنوان اولین ب ام و سری ۳ کاملا برقی در تاریخ این شرکت آلمانی شناخته می شود.
بی ام و در سال ۲۰۱۳ اقدام به معرفی مدل i3 کرد. خودرویی با ظاهر مینی MPV و یا با کمی ارفاق، به صورت هاچبک که تماما برقی بوده و در کنار مدل خاص i8، نمایی از تکنولوژی و آیندهنگری این کمپانی را تداعی میکرد. این خودرو در سال جاری برای همیشه از خط تولید و سبد محصولات ب ام و خداحافظی خواهد کرد، اما مدل جدیدی از سری ۳ و با نام i3 به جای این خودرو به روی خط تولید خواهد رفت. این خودرو همچون دیگر خودروهای برقی این شرکت مثل iX3 و i4 و iX از پلتفرم برقی این شرکت بهره میبرد و با کمال تعجب، در مجموعه شرکت برلیانس چین تولید و فعلا فقط در این بازار چین فروخته خواهد شد. نشان L در نام این خودرو نیز به معنای بدنه کشیدهتر از مدلهای عادی است که این قبیل خودروها از شرکتهای مختلف، به صورت انحصاری برای بازار چین که علاقه زیادی به خودروهای کشیده دارند، دیده میشود. به نحوی که حتی گفته شده است سیستم تعلیق این خودرو، متناسب با جادهها و معابر این کشور طراحی و تنظیم شده است.
+ پیشرانه قوی
+ برد مسافتی بالا
+ تکنولوژی شارژ بالای باتریها
+ آلایندگی صفر
+ بدنه کشیده و جادارتر
+ امکانات رفاهی و ایمنی خیلی خوب
+ عرضه به صورت تک و دو دیفرانسیل
– عرضه فعلا فقط در کشور چین
مدلهایی که از سری eDrive هستند، فقط یک موتور در بخش عقب داشته و محور محرک آنها در عقب قرار دارد. اما مدلهایی که در نام آنها xDrive دیده می شود، دارای دو موتور الکتریکی در عقب و جلو بوده و از نوع دو دیفرانسیل هستند. باتریهای این خودرو از سیستم شارژ سریع با توان ۹۵ کیلووات پشتیبانی میکنند که به کمک این توان بالا، امکان رساندن شارژ باتریها از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد در حدود ۳۵ دقیقه مهیا است. ضمن اینکه فقط با ۱۰ دقیقه شارژ، امکان پیمایش مسیر تا ۹۷ کیلومتر وجود دارد.
نوع موتور
۳۳۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور
تک سرعته
محور محرک
۶.۲ ثانیه
توان باتریها
حدود ۵۲۶ کیلومتر
حداکثر سرعت
برقی
نوع بدنه
آلومینیومی
طول
۱۸۴۶ میلیمتر
ارتفاع
۲۹۶۶ میلیمتر
وزن خالص
۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب
۱۸ اینچ
کروز کنترل
دارد
کنترل ایستایی در سربالایی
دارد
کنترل کشش
دارد
اتو پارک
دارد
سنسور عقب
دارد
رادار تغییر لاین
دارد
رادار تصادف عقب
دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز
دارد
ترمز اضطراری
دارد
اتولایت
دارد
چراغ بدرقه
دارد
گرمکن فرمان
دارد
ناوبری
ندارد
دوربین عقب
دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
دارد
ورود بدون کلید
دارد
استارت از راه دور
دارد
تهویه سرنشینان عقب
دارد
صندلی برقی سرنشین جلو
دارد
گرمکن صندلی عقب
دارد
آینه بغل برقی
دارد
پانوراما
دارد
ب ام و برای این خودرو از آخرین فیسلیفت سری ۳ بهره گرفته است. در واقع در نمای بیرونی، تفاوتی بین این خودرو و یک سری ۳ بنزینی مشاهده نمیشود. چراغهای جلو بر خلاف مدلهای ۲۰۲۱ دیگر دارای یک لبه در قسمت زیرین نبوده و در این بخش، کاملا صاف طراحی شده اند. شبکههای کلیوی شکل جلوپنجره، با داشتن هالهای آبی رنگ، شبیه به دیگر مدلهای برقی این شرکت هستند. ضمن اینکه در این قسمت نیز از نظر هندسه جلوپنجره بین این مدل و سری ۳ قبل فیسلیفت، تفاوت دیده میشود که شامل کشیدهتر شدن شبکه ها به سمت بالا است. البته که این قطعه به صورت کاملا بسته است و برخلاف جلوپنجره های رایج در خودروهای سوختی، هوا از آن عبور نمی کند.
سپر عقب نیز دستخوش تغییراتی شده است. برای مثال، خبری از چراغهای کوچک شبرنگی در زیر چراغهای بزرگ و کشیده اصلی نیست و این چراغها به قسمت پایین سپر و بالای بخشی که در خودروهای سوختی محل اگزوز است، منتقل شدهاند. همچنین پوسته سپر نیز با کمی سادهسازی، طراحی معمولیتری داشته و البته در مدل برقی، لبههای بیرون زده سپر نیز مثل جلوپنجره، رگه هایی از رنگ آبی دارد. رینگهای چرخها نیز با مدلهای بنزینی و دیزلی متفاوت است و طرح آنها در اولین نگاه، ذهن بیننده را به سمت یک خودرو برقی سوق میدهد. در بقیه بخشها، این خودرو عینا یک سری ۳ مدل ۲۰۲۱ است و تفاوت دیگری دیده نمیشود. البته باید گفت که برای این مدل، سری M نیز در نظر گرفته شده است که از لحاظ ظاهری، تفاوتهایی با مدل معمولی دارد.
در داخل اتاق نیز تفاوتهای اندکی دیده میشود. برای مثال، دکمه استارت و استاپ نیز به رنگ آبی است که این وضعیت را در بخش دسته دنده نیز میتوان دید. روی دربها نوشته و لوگوی i و مدل خودرو را روی کنسول میانی میتوان دید. ضمن اینکه نورپردازی برای داخل اتاق نیز در نظر گرفته شده است.
همچنین برای راننده و سرنشین از آخرین نسخه نرم افزاری سیستم اطلاعات سرگرمی بی ام و به نام iDrive 8 در نظر گرفته شده است. این سیستم امکان کار با اینترنت نسل پنجم 5G و شناسایی صداها را دارد و از سیستم BMW Digital Key Plus نسل سوم استفاده میکند. بخش نمایشگرهای پشت فرمان از یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی تشکیل شده است که در امتداد آن، یک صفحه نمایش ۱۴.۹ اینچی لمسی نیز برای کار با سیستم صوتی، تهویه مطبوع، راهیاب ماهوارهای و دیگر قسمتها و ادوات دیده قرار دارد.
بازار خودرویی چین به عنوان بزرگترین بازار دنیا، رشد سریعی به سمت وسایل نقلیه پاک و الکتریکی دارد. از این رو نه تنها شرکتهای بزرگ خودروسازی برای این بازار، محصولات خاص و متمایزی طراحی و عرضه میکنند، بلکه شرکتی مثل ب ام و نیز برای پیشی گرفتن از رقبا، اولین خودرو سری ۳ برقی خود را در این کشور رونمایی و تولید خواهد کرد تا بتواند از ظرفیت بالای این بازار هرچه سریعتر استفاده نماید. مطمئنا این خودرو بعد از مدتی برای دیگر بازارهای دنیا نیز در دسترس خواهد بود که تا آن زمان نیز مدیران این شرکت، وعده هایی برای عرضه دیگر محصولات برقی مثل سری ۷ را دادهاند.
نام i3 برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ روی یکی از محصولات بی ام و گذاشته شد. این خودرو برعکس مدلهای برقی جدید بی ام و، بر اساس یک ماشین بنزینی با بدنه سدان طراحی نشده بود، بلکه در قالب یک هاچبک جمع و جور با طراحی ظاهری عجیب معرفی شد. مدل i3 اولین خودرو تمام برقی بی ام و و همین طور اولین ماشین سری i خودروساز آلمانی است که بعدها با بی ام و i8 ادامه پیدا کرد و به بی ام و i4 رسید. در حال حاضر شاسیبلند بی ام و iX و سدانهای بی ام و i4 و بی ام و i7 در فهرست تولیدات این خودروساز قرار دارند.
در تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۲ (۱۰ تیر ۱۴۰۱) ۲۵۰ هزارمین و آخرین بی ام و i3 در کارخانه لایپزیگ تولید شد. ساخت این خودرو چند سال قبل در چندین کشور متوقف شده بود، اما با تولید آخرین مدل آن در آلمان، برای همیشه پروندهاش بسته شد.
بی ام و i3 به دلیل داشتن پیشرانه برقی و ابعاد و اندازه جمع و جور، یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروهای بازار اروپا بود و به عنوان «موفقترین خودرو برقی جهان در کلاس کامپکت پرمیوم» شناخته میشد. هر چند کلمه «بهترین» معنای گستردهای دارد، اما i3 ماشین پرطرفداری بود. این خودرو در بیش از ۷۴ کشور جهان به فروش رسید و پایهگذار جریان سری i برقی بی ام و شد. هر چند از نظر بعضیها i8 خودروهای برقی بی ام و را در بازار جا انداخت، اما استارت را i3 زد.
به مناسبت پایان تولید i3، بی ام و نسخه ویژهای از آن را با نام HomeRun Edition و فقط به تعداد ۱۰ دستگاه تولید کرده است. این خودروهای با رنگهای اختصاصی خاکستری تیره فروزن (Frozen مات) و قرمز فروزن به فروش خواهد رسید. آخرین تولیدات بی ام و i3 روی رینگهای ۲۰ اینچی سوار میشوند که برای خودرویی با ابعاد و اندازه کوچک، کمی عجیب است.
فضای داخلی با چرم کار شده و کیلومترشمار هم دارای روکش چرمی است. چراغهای LED هوشمند، نورپردازی محیطی، سیستمهای کمکراننده، شارژ بیسیم و صندلیهای گرمکن از آپشنهای بی ام و i3 است.
هر چند تولید بی ام و i3 هاچبک به پایان رسیده، اما در آینده شاهد ادامه حضور نام i3 با مدل سدان هستیم که از روی خودرو بنزینی بی ام و سری ۳ طراحی شده است.
تهیه و تنظیم: علیرضا داوودی- میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *