رنو ۵ یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خودروهایی محسوب می‌شود که تا به حال تولید و عرضه شده است. هاچبک کوچک از سال ۱۹۷۲ روی خط تولید رنو قرار گرفت و تا سال ۱۹۸۴ بیش از ۵ میلیون دستگاه از آن فروخته شد. هم‌زمان با بازار جهانی مدل‌های مختلف رنو ۵ به ایران هم رسید و به دلیل ابعاد و اندازه جمع و جور و طراحی جالب طرفدارانی پیدا کرد، آنقدر که پارس خودرو فیس‌لیفت‌هایی از آن را با نام‌های پی کی و سپند ارائه داد.
رنو ۵ در سال ۲۰۲۵ دوباره به خیابان‌ها برمی‌گردد، اما این بار پیشرانه برقی خواهد داشت. حالا این خودرو ۵۰ ساله شده و به همین مناسب رنو مدل ویژه‌ای را معرفی کرده است. این مدل ویژه که ترکیبی از فرهنگ پاپ و هنر است، رنو ۵ دیامانت -به معنی الماس- نام دارد و طراحی آن توسط پیر گونالونس، هنرمند و معمار فرانسوی انجام شده است.
نمای جلو رنو ۵ دیامانت
رنو ۵ دیامانت یک خودرو کاملا برقی بوده و مشخصات فنی آن هنوز اعلام نشده است. با این حال، پیشرانه و باتری دیامانت با رنو زوئی برقی فرق دارد.
نمای کناری رنو ۵ دیامانت
ویژگی اصلی طراحی ظاهری رنو ۵ دیامانت رنگ خاص آن است که با روش سیستم رنگ سه لایه و استفاده از رنگدانه‌های طلایی روی رنگ پایه صورتی به دست آمده و پوششی مات روی آن را پوشانده است.
بدنه خودرو جدید همان رنو ۵ کلاسیک، البته از نوع هاچبک دو درب است که برای نمایش ظرافت‌های مدل قدیمی، تغییرات کوچکی پیدا کرده است. سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب، آینه‌ها، چرخ‌ها و سایر بخش‌ها بازطراحی شده‌اند.
چراغ‌های جلو دیامانت یادآور چراغ‌های رنو ۵ اصلی است، اما مثل چراغ‌های مه‌شکن قدیمی بیرون از بدنه نصب شده‌اند و حالتی شبیه الماس دارند. چراغ‌های عقب هم از همین رویه پیروی کرده و همان طرح مدل کلاسیک را در قابی کریستالی به تصویر می‌کشد.
درهای رنو ۵ دیامانت نیز تغییری نسبت به مدل کلاسیک نداشته، به جز اینکه بخش دکمه‌ای گرد روی بدنه از آلومینیومی به طلایی تغییر پیدا کرده و با اثر انگشت باز می‌شود.
مدل ویژه رنو ۵، دارای سانروف و سقف پانوراما است، البته از نوع کلاسیک و قدیمی و هیچ اثری از شیشه در سقف این خودرو نیست، بلکه سقفی پارچه‌ای و کرکره‌ای است که با دست باز و بسته می‌شود.
چرخ‌های این خودرو خاص از رنو ۵ آلپاین گرفته شده که شامل رینگ‌های ۱۳ اینچی، لاستیک میشلن و طرح خورشید روی آن است.
این خودرو بیشتر از آن که ماشینی برای استفاده و رانندگی باشد، یک اثر هنری محسوب می‌شود و با وجود تمام تغییرات، همچنان یک رنو ۵ است.
کابین رنو ۵ دیامانت
حس و حال هنری در فضای داخلی رنو ۵ دیامانت ادامه پیدا می‌کند. فرمان از مرمر فرانسوی ساخته شده و به شکل لوله‌ای درآمده و حالتی شبیه پایه و دسته صندلی‌های پیر گونالونس دارد. علاوه بر این کنسول میانی هم از جنس مرمر است.
پارچه صندلی‌ها را کمپانی متافورس تولید کرده و روکش داشبرد هم از جنس موی اسب است که توسط لوکرین ساخته شده است. دستگیره‌های در، دکمه شیشه‌های برقی و دسته دنده شکل یک کره کوچک از جنس برنج با روکش طلایی است.
رنو ۵ دیامانت اگرچه ظاهری کلاسیک دارد و یادآور مدل‌های دهه هفتاد است، اما از نظر فناوری چیزی از خودروهای مدرن و روز کم ندارد. قفل درها با استفاده از اثر انگشت باز می‌شود و کیلومترشمار دیجیتال زمان، سرعت و شارژ باتری را نشان می‌دهد. با این وجود هیچ نمایشگری روی داشبرد برای سیستم اطلاعات و سرگرمی وجود ندارد و فقط فضایی برای قرارگیری تلفن همراه تعبیه شده تا بتوان از آن برای ناوبری و گوش دادن به موسیقی استفاده کرد.
نمای عقب رنو ۵ دیامانت
رنو ۵ دیامانت خودرویی برای سوار شدن و گشت و گذار نیست، بلکه یک اثر هنری است که می‌تواند راهی گالری‌ها و نگارخانه‌ها شود. این خودرو به همراه NFT در اواخر سال ۲۰۲۲ در یک حراجی فروخته می‌شود و پول فروش آن، به Give Me 5 اهدا خواهد شد. این پروژه یکی از برنامه‌های اجتماعی رنو برای جوانان و نوجوانان است.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje