حالا که تیپ RS آئودی TT‌ از بازار خداحافظی کرده و جای خود را به نسخه‌های معمولی TT و TTS داده است، مدل RS3 تنها سدان سایز کوچک اسپرت عملکرد محور این برند آلمانی در بازار حال حاضر آمریکای شمالی خواهد بود.
RS3 اسپرت‌ترین نسخه از خانواده A3 آئودی است که در اولین نسخه اسپرت با کد S3 و در نهایت با کد RS3 در عملکرد محورترین مدل شناخته می‌شود. مدل A3 از سال ۱۹۹۶ روانه سبد محصولات شرکت آئودی از زیرمجموعه‌های گروه خوردوسازی فولکس واگن شد و از سال ۲۰۱۳ و با ورود نسل سوم به بعد، از سدان سایز کوچک شخصی به سدان سایز کوچک لوکس تغییر کلاس داد.
+ اعتبار برند
+ استفاده از پیشرانه متمایز با محصولات فولکس واگن
+ توان فنی درخور توجه
+ لوکس و اسپرت به صورت همزمان
+ دو دیفرانسیل با قابلیت انتخاب حالت دیفرانسیل عقب
– تلاش بسیار برای ارائه طراحی جدید
– طراحی خارج از عرف آئودی
– قیمت نهایی قابل توجه
با تعلق برند آئودی به گروه بزرگ خودروسازی فولکس واگن آلمان، انتظار می‌رفت که RS3 جدید نیز از یک پیشرانه عملکرد محور چهار سیلندر، مشابه با پیشرانه‌های به کار رفته در سایر محصولات اسپرت گروه فولکس واگن، نظیر گلف GTI بهره بگیرد. استفاده از پیشرانه‌های عملکرد محور مشترک میان محصولات یک خودروسازی واحد، کاری کاملا رایج است. درست همانند آنچه مرسدس بنز با پیشرانه چهار سیلندر CLA 45 انجام داد. اما خوشبختانه آئودی موفق شد به سنت دیرینه خود از مسابقات رالی (WRC) دهه ۱۹۸۰ میلادی متعهد مانده و همچنان از پیشرانه پنج سیلندر خطی با ترتیب احتراق ۳-۵-۴-۲-۱ بهره بگیرد. اهمیت استفاده از پیشرانه پنج سیلندر خطی در خانواده محصولات مسابقه‌ای و عملکرد محور اسپرت خیابانی آئودی، در آن است که نه تنها صدای این پیشرانه در نوع خود منحصر به فرد باشد، بلکه توان فنی آن از نسخه‌های مشابه چهار سیلندر نیز به مراتب بالاتر برود.
RS3 در محور جلو از ترمز‌های بزرگ‌تر (از جنس کربن سرامیک) بهره می‌گیرد که به کمک داشتن ورودی‌های بزرگ هوا در دو گوشه سپر، تبادل حرارتی و بازده کاری آن‌ها افزایش قابل توجه یافته است. سیستم تعلیق مغناطیسی RS3 مدل پیشین در مدل جدید با سیستم کنترل فعال شاسی به کار رفته در مدل معمولی A3 جایگزین شده است. بنا به گفته‌های آئودی، این کار به منظور افزایش میزان تنظیم پذیری سیستم تعلیق انجام گرفته است. سوا از این تغییرات تخصصی و جزئی، تمامی بخش‌ها و متعلقات سیستم تعلیق، از فنرها و بوش‌ها گرفته تا موجگیرها، همگی ویژه مدل RS تنظیم شده‌اند. در نتیجه RS3 برابر با ۱۰ میلی‌متر از S3 و ۲۵ میلی‌متر از A3 پایین‌تر ایستاده تا در کنار سیستم دو دیفرانسیل آئودی ملقب به کوآترو (Quattro)، پایداری و فرمان‌پذیری بهتری به همراه داشته باشد.
نوع موتور
بنزینی پورت انژکتور و تزریق مستقیم/I5 TFSI
حجم موتور
۵ / ۲۰
تنفس موتور
۴۰۱ اسب بخار
گشتاور
۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچ
محور محرک
حدود ۳.۶ ثانیه
سرعت
حدود ۱۰.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
برقی
نوع بدنه
آلومینیومی
طول
۴۵۴۱ میلی‌متر
عرض
۱۴۱۲ میلی‌متر
فاصله محورها
۱۶۶۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین
۳۲۰ لیتر
حجم مخزن سوخت
۱۹ اینچ
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
دارد
کنترل پایداری
ندارد
سنسور جلو
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تصادف جلو

ترمز ضدقفل
دارد
ترمز اضطراری
دارد
اتولایت
دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان
دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
نمایشگر هدآپ
دارد
دوربین جانبی

کیسه هوا
دارد
استارت بدون کلید
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
گرم‌کن صندلی جلو

آینه بغل برقی
دارد
پانوراما
دارد
 نمای جلویی آئودی RS3 ۲۰۲۳
در میان برندهای سه گانه آلمانی، مرسدس بنز، آئودی و بی ام و، تنها خودروسازی که هنوز سبک طراحی خود را برهم نزده و سنت را حفظ می‌کند، برند آئودی است. اگرچه RS3 جدید از دیدگاه طراحی نمای خارجی تغییرات بسیار زیادی به خود دیده است اما همچنان می‌توان از آن به عنوان یک آئودی یاد کرد. نمای جلو با استفاده از جلوپنجره و تزئینات یکپارچه به رنگ مشکی مات، حتی لوگو چهار حلقه آئودی را نیز به رنگ تیره درآورده است تا بر خشونت نمای جلو خودرو بی‌افزاید.
سیستم روشنایی LED ماتریکسی چراغ‌های جلو با هر بار نزدیک شدن به خودرو، نوشته RS3 را به منظور یادآوری به مالک، با نور بر روی زمین نمایش می‌دهد. شکاف ورودی هوا بزرگ دو گوشه سپر بیشتر به سنت بنز و بی ام و باز می‌گردد اما حالا در آئودی RS3 و به منظور بهبود انتقال حرارتی شاهد آن هستیم که کمی از سنت طراحی این برند خارج است. بخش انتهایی خودرو اگرچه هنوز سبک نورپردازی انتزاعی سنتی آئودی را در چراغ‌های خود به همراه دارد، اما این سبک طراحی قاب چراغ است که به صورت کلی دگرگون شده و از سنت این برند اندکی فاصله گرفته است.
 نمای کابین آئودی RS3 ۲۰۲۳
نمای داخلی اما هنوز پیوستگی بیشتری با تاریخچه برند آئودی دارد. ساختار افقی داشبرد با دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع آمیخته در خطوط آن، فرمان سه شاخه اسپرت با تزئینات آلومینیوم مات و نشان آئودی بر مرکز و استفاده از تریم رنگی در تزئینات داخلی داشبرد و روکش صندلی‌ها، از مهم‌ترین المان‌های داخلی کابین این خودرو است. اما همچنان برخی ویژگی‌ها چون استفاده از نمایشگرهای تمام دیجیتال ۱۰.۱ اینچی برای سیستم مولتی مدیا و نشانگرهای پشت فرمان، استفاده از تریم تزئیناتی مشکی پیانویی و همچنین فراوانی خطوط تیز و شکسته در نمای داخلی RS3، این خودرو را اسپرت و کاملا آینده‌نگر نمایش می‌دهد. یعنی دقیقا همان چیزی که RS3 تلاش می‌کند باشد.
 نمای پشتی آئودی RS3 ۲۰۲۳
آئودی RS3 شاید ابتدایی‌ترین انتخاب اسپرت/لاکچری مردم آمریکای شمالی از برند آئودی باشد اما قیمت آغازین این خودرو از حدود ۶۰ هزار دلار آمریکا آغاز شده و در صورت تجهیز به تمامی امکانت و آپشن‌های رفاهی عرضه شده از سوی شرکت مادر، به سادگی از مرز ۷۶ هزار دلار عبور می‌کند. این رقم فروش به اندازه مشخصات فنی RS3 قابل توجه و البته برای جیب مبارک مشتریان آمریکای شمالی غیر قابل قبول است. با این رقم پرداختی در نسخه فول در آمریکای شمالی، می‌توان به مرز خرید خودوهای عملکرد محور از کلاس اسپرت کوپه‌ عضلانی آمریکایی چون ماستنگ، کامارو و چلنجر نزدیک شد که هم قدرت بیشتر و هم فضای داخلی بزرگ‌تر به همراه دارند.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: شهاب انیسی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje