کیا سید (Ceed) را به یاد دارید؟ همان خودرویی که از سال ۲۰۰۶ به بعد جایگزین کیا سراتو در بازار اروپا شد. یک خودرو جمع و جور شهری از کلاس خودروهای کامپکت که در پاسخ به فروش نه چندان موفق مدل سراتو در قاره سبز، به صورت کاملا انحصاری ویژه مردمان اروپا و برای جایگزینی مدل سراتو در این قاره به تولید رسید.
مدل سید اولین محصول کیا بود که خارج از خاک کره جنوبی و مستقیما به منظور فروش و استفاده در بازار اروپا طراحی و تولید شد. این مدل که نمونه‌های استیشن واگن و هاچ‌بک را در بر می‌گرفت، از زمان تولید نسل سوم به بعد (۲۰۱۸ تا کنون) به یک نمونه کراس‌اوور نیز مجهز شده است که با هوشمندی بسیار زیاد شرکت کیا، اکسید (XCeed) نام گرفته است. حرف X در صنعت خودرو جهان معمولا نشانگر قابلیت سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل یا اشاره به ساختار شاسی بلند مانند خودرو دارد.
+ شهرت نام و فروش عالی در بازار اروپا
+ پیروی از سبک طراحی مشترک با خانواده کیا
+ ارائه بهبود‌های فنی و ظاهری
+ ارائه در نسخه اسپرت جی تی لاین
– عدم استفاده از پیشرانه‌های قدرتمندتر
– تمرکز بر بهینه‌سازی مصرف سوخت
مدل اکسید نه تنها در نام خود به واسطه داشتن حرف X اشاره به وابستگی به خانواده شاسی بلند‌ها دارد، بلکه در معنای لغوی، تلفظ آوایی کلمه اکسید به صورت Exceed، به معنای فراتر رفتن و بالاتر بودن است. به صورت عمومی، مدل جدید اکسید حالا شامل مجموعه سیستم انتقال نیرو هیبرید ملایم، هیبرید پلاگین، بنزینی و دیزلی می‌شود و نمای داخلی و خارجی آن نیز هم دستخوش تغییرات محسوس شده است تا آن را از خانواده معمولی سری سید، بیش از پیش جدا کند.
طیف پیشرانه‌های ارائه شده برای مدل اکسید سه پیشرانه ۱.۰ لیتری سه سیلندر، ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر را در بر می‌گیرد که نسخه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با بهره‌گیری از تکنولوژی تزریق مستقیم و پرخوران توربو، قدرتمندترین پیشرانه عرضه شده در این خودرو به حساب می‌آید که البته با یک گیربکس دو کلاچ هماهنگ شده است تا بتواند نسخه اسپرت‌تر GT-Line در خانواده اکسید را شکل دهد.
نسخه دیزلی هیبرید ملایم اکسید اما با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو دیزل و گیربکس دستی شش سرعت یا هفت سرعت دو کلاچ عرضه می‌شود، درحالی که نسخه پلاگین هیبرید این مدل با پک باتری‌های ۴۴.۵ کیلووات و برد تمام الکتریکی ۴۸ کیلومتری (برابر با ۶۰ کیلومتر رانندگی در محیط شهری)، تنها با پیشرانه تزریق مستقیم تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری قابل سفارش است.
شاید خروجی توان و گشتاور پیشرانه‌های عرضه شده برای اکسید خیره‌کننده به نظر نرسد اما این خودرو با داشتن وزن نسبتا کم ۱.۳ تنی و قابلیت دستیابی به شتاب اولیه ۷.۵ ثانیه در نسخه GT-Line، برای یک کراس اوور سایز کوچک اقتصادی کره‌ای در بازار اروپا، کاملا ایده‌آل عمل می‌کند.
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های فنی اکسید، مدت زمانی است که مهندسان کیا برای ستاپ نهایی سیستم کمکی فرمان برقی این خودرو گذاشته‌اند. سیستم کمکی فرمان این خودرو به گونه‌ای کاملا تنظیم پذیر و منطبق بر رفتار رانندگی طراحی شده است. به این صورت که در سرعت‌های کم و هنگام پیچیدن، بیشترین میزان دخالت و کمک را به راننده کرده و در صورت انتخاب حالت اسپرت، واکنشی بسیار سریع و هیجان‌انگیز خواهد داشت. این دو سبک رفتاری هم از خستگی راننده در دراز مدت جلوگیری کرده و هم لذت سواری با این خودرو اقتصادی درون شهری را به خودروهای اسپرت روزمره نزدیک‌تر می‌کند.
نوع موتور خودرو
بنزینی انژکتور تزریق مستقیم توربو/I4 Gamma II T-GDI
حجم موتور
۴ / ۱۶
تنفس موتور
۲۰۱ اسب بخار
گشتاور
۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچ
محور محرک
۷.۵ ثانیه
سرعت

استاندارد آلایندگی
برقی
نوع بدنه
آلومینیومی
طول
۴۳۹۵ میلی‌متر
عرض
۱۴۹۵ میلی‌متر
فاصله محورها
۱۳۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین
۴۲۶ لیتر
حجم مخزن سوخت
۱۶ و ۱۸ اینچ
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
دارد
کنترل پایداری
ندارد
سنسور جلو
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تصادف جلو
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
ترمز اضطراری
دارد
اتولایت
دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
نمایشگر هدآپ
دارد
دوربین جانبی

کیسه هوا
دارد
استارت بدون کلید
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
گرم‌کن صندلی جلو

آینه بغل برقی
دارد
پانوراما
دارد
یکی از برتری‌های شرکت کیا، یافتن سبک طراحی ایده‌آل برند در یک دهه گذشته است. این برند از حدود ۲۰۱۰ به بعد، کم کم سبک طراحی رایج خود را تا اندازه‌ای بهبود داد که حالا زبان طراحی آن بدون هیچ ارتباط به سبک طراحی برادر ناتنی‌اش (هیوندای)، کاملا به صورت انحصاری و انفرادی قابل تشخیص است. اکسید با داشتن ریشه در تاریخچه مدل سراتو، بدون تردید شباهت‌های بسیار زیادی با این خودرو و مدل دیگر یعنی کیا فورته (Forte) دارد. همچنین با توجه به کلاس‌بندی خانواده سید در میان دو محصول کیا اپتیما و کیا ریو، به هیچ عنوان جای تعجب ندارد که المان‌هایی از هر دو مدل را به ارث برده باشد.
مهم‌ترین خصوصیت نمای خارجی اکسید ۲۰۲۳، حفظ تناسبات هندسی در نمای خارجی در تناسب با خطوط و قوس‌های بسیار ساده اما زیبا است. طراحی این خودرو از صفر تا صد در خاک اروپا و در شهر فرانکفورت کشور آلمان انجام گرفته است. ریم‌های آلیاژی ۱۶ و ۱۸ اینچی این خودرو نیز به صورت انحصاری و با تمرکز بر سلیقه و پذیرش مشتریان سگمنت کراس‌اوور اجرا شده است. طراحی نمای خارجی اکسید به اندازه‌ای منحصر به فرد است که تنها المان مشترک میان آن و مدل پنج درب سید، تنها در درب‌های جلو خودرو است. بقیه قطعات بدنه همگی از نو و ویژه مدل اکسید و با تمرکز بر اصول علم ارودینامیک به منظور کاهش مصرف سوخت طراحی شده‌اند. زیبایی طراحی این خودرو از کاپوت کشیده و ساختار کوپه مانند اتاق خودرو نشات می‌گیرد که بی‌شباهت به کراس‌اوور DBX شرکت استن مارتین نیست.
نمای داخلی اکسید با مد نظر قرار دادن سبک طراحی نمای داخلی خانواده کیا و با ارتفاع بیشتر از سطح زمین (در مقایسه با نسخه هاچ‌بک) انجام گرفته است که جلوه‌ای راننده محور دارد. این موضوع در کنار تسلط بسیار خوب و البته اسپرت محور راننده به مسیر و محیط اطراف، ارگنومی بهتری در مقایسه با نسخه هاچ‌بک خودرو به ارمغان می‌آورد.
نشانگرهای پشت فرمان اسپرت سه شاخه با نشان جدید تجاری KIA بر مرکز آن، تماما از نوع دیجیتالی است که نه تنها با ترند روز صنعت خودروسازی دنیا هماهنگ است، بلکه با نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی HD تمام لمسی سیستم مولتی مدیا نیز در تناسب کامل است.
کیا اکسید که برای اولین بار در نسل سوم مدل سید به بازار عرضه شد، تا کنون موفق به فروش بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه تنها در بازار اروپا شده است و از این رو پرچم‌دار کاملا موفق برند کره‌ای کیا در قاره سبز به حساب می‌آید.
اکسید با تکرار موفقیت مدل سید در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر، قصد دارد تا رقیب بسیار جدی برای کراس‌اوورهای سایز کوچک در بازار اروپا باشد. در نتیجه جای تعجب ندارد که این شرکت، با فاصله نسبتا کم اقدام به عرضه نسخه فیس لیفت اکسید برای سال ۲۰۲۳ کرده تا این مدل محبوب و پرفروش را همواره در صدر جدول نگه‌ دارد.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: شهاب انیسی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje