یکی از عوامل بسیار مهم برای فروش محصول، نحوه قیمت گذاری بر روی محصول ارائه شده توسط شرکت است. امروزه استراتژی ها و روش های بسیار مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان روی محصول شرکت قیمت گذاشت و آن را وارد بازار کرد. یکی از این روش های قیمت گذاری، قیمت گذاری نفوذی است. اگر می خواهید بیشتر در مورد این نوع قیمت گذاری بدانید؛ با ما در این مقاله همراه باشید.
قیمت گذاری به روش نفوذی، یکی از استراتژی هایی است که بیشتر برای به دست آوردن سهم بزرگی از بازار استفاده می شود. برای کسب سهم بیشتری از بازار، شرکت ابتدا قیمتی بسیار پایین تر از رقبای خود روی محصول تولید شده می گذارد و آن را به بازار عرضه می کند. با این کار طبیعتا مشتریان به سمت قیمت کمتر جذب خواهند شد و از آن خرید خواهند کرد.
نکته مهمی که در مورد این نوع قیمت گذاری وجود دارد؛ این است که از این روش بیشتر شرکت های تازه وارد و نوپا استفاده می کنند تا بتوانند خود را نشان دهند.
هنگامی که یک شرکت از قیمت گذاری نفوذی استفاده می کند؛ هدف های زیادی از انجام این کار دارد. اولین و مهم ترین هدف، کسب سهم بیشتری از بازار و جلب توجه است. علاوه بر این مورد، این روش قیمت گذاری می تواند باعث ایجاد وفاداری به برند شود. همچنین با استفاده از این روش می توانید مشتریان شرکت های رقیب را به سمت برند خود جذب کنید.
البته استفاده از روش قیمت گذاری نفوذی هم قوانین خاصی دارد. شما زمانی می توانید بهترین نتیجه را از این استراتژی بگیرید که تنوع محصول کمی در بازار وجود دارد و تقاضا نسبت به تولید محصول بیشتر است. همچنین خوب است بدانید این روش قیمت گذاری بیشتر برای بازار های انبوه استفاده می شود.
فرض کنید یک شرکت کوچک تولید کننده مواد شوینده، محصولات خود را با قیمت ۱۵ هزار تومان می فروشد. از آن طرف، شرکت A که به تازگی وارد بازار شده است؛ ظرفیت تولید بسیار زیادی دارد و می تواند مواد شوینده را با هزینه بسیار کمتری تولید کند. در این زمان است که شرکت A می تواند از روش قیمت گذاری نفوذی استفاده کند.
شرکت A تصمیم می گیرد که برای کسب بیشتری از سهم بازار و به دست آوردن مشتریان وفادار، ابتدا محصولات خود را با قیمت ۶۵۰۰ تومان بفروشد. در حالی که هزینه کلی تولید محصول در این شرکت نیز ۶۰۰۰ هزار تومان است.
قطعا شرکت با استفاده از این روش سود زیادی کسب نخواهد کرد. اما با این حال استفاده از این استراتژی، مزایای بسیار بیشتری برای شرکت به دنبال خواهد داشت. شرکت می تواند با این کار، مشتریان دیگر برند ها را به سمت خود جذب کند و سهم بسیار بیشتری از بازار را به دست آورد.
شرکت A تا زمانی نسبتا طولانی از روش قیمت گذاری نفوذی استفاده خواهد کرد. با این کار رقیبش که یک تولید کننده کوچک مواد شوینده است؛ نمی تواند سهم خود را در بازار حفظ کند و به مرور زمان از بازار خارج خواهد شد. بعد از خارج شدن رقیب، شرکت A تنها تولید کننده مواد شوینده در بازار خواهد بود. حال شرکت A می تواند انحصار بازار را به دست خود بگیرد و قیمت ها را افزایش دهد و حاشیه سود خود را بالا ببرد.
همان طور که توضیح دادیم؛ یکی از مراحل بسیار مهمی که یک شرکت نوپا در هنگام ورود به بازار و ارائه خدمات و محصولات خود باید به آن دقت کند؛ استراتژی قیمت گذاری است. یکی از استراتژی های بسیار محبوب امروزه، قیمت گذاری نفوذی است. برای آشنایی بیشتر شما با این نحوه قیمت گذاری، در مورد آن توضیح دادیم و مزایا و معایب آن را نام بردیم.


info@bizzone.ir آدرس ایمیل
02191004425
تیم تخصصی بیزون متشکل از افرادی است که دقیقا متناسب با اهداف شما دیجیتال مارکتینگ کسب و کارتان را به عهده می گیرد. مهم نیست کجای مسیر قرار دارید، همیشه راهی برای پیشرفت هست.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.

source

توسط viraje