خودروسازی زامیاد، به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا سابقه‌ای طولانی در ساخت وانت و پیکاپ دارد که مهم‌ترین محصولش نیسان جونیور است و جدیدترین خودرو را نیز با نام پادرا پلاس به بازار فرستاده. اما تحریم‌ها و شرایط اقتصادی و همین طور استراتژی شرکت باعث شده تا زامیاد توانایی تولید محصولات جدید و به‌روز را نداشته باشد. با این حال، وانت‌ساز داخلی با ترکیب پیشرانه نیسان آبی و بدنه پادرا پلاس، وانت دوکابینه مثلا جدیدی را با نام کارون معرفی کرده است.
پیشرانه قدیمی نیسان
پلتفرم قدیمی چینی
فضای کوچک ردیفت دوم
کاهش ظرفیت حمل بار نسبت به پادرا
فاقد امکانات ایمنی و رفاهی
یکی از مشکلاتی که خودروسازان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم تولید موتورهای جدید برای محصولاتشان است. این موضوع یکی از معایب محصولات گروه خودروسازی سایپا است که می‌توان آن را در یکسان بودن پیشرانه تیبا، ساینا، کوییک، شاهین و آریا دید. استفاده از موتورهای قدیمی در خودروهای زامیاد هم به چشم می‌خورد، به طوری که وانت تازه‌تولید پادرا پلاس دارای همان موتوری است که زیر کاپوت نیسان آبی قرار دارد.
زامیاد همین رویه را در پیکاپ کارون ادامه داده و همین پیشرانه ۲.۴ لیتری با قدرت ۹۴ اسب بخار را به کار گرفته که یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.
زامیاد کارون روی همان پلتفرم قدیمی فودای چین تولید شده که قبلا برای تولید پادرا پلاس به کار رفته بود و به همین دلیل، مشخصات فنی یکسانی با دیگر وانت زامیاد دارد.
باک زامیاد کارون ظرفیت ۵۵ لیتر بنزین را دارد و با توجه به مصرف ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر این خودرو، کافی به نظر نمی‌رسد.
نوع موتور خودرو
خطی بنزینی
حجم موتور
۲.۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ
۴ / ۸
تنفس موتور
طبیعی
قدرت
۹۴ اسب بخار
گشتاور
۱۸۷ نیوتن.متر
گیربکس
۵ سرعته دستی
محور محرک
دیفرانسیل عقب
شتاب
—–
سرعت
۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۵
فرمان
هیدرولیک
بدنه
وانت
نوع رینگ
فولادی
آلومینیومی
طول
۵۲۰۰ میلیمتر
عرض
۱۷۵۰ میلیمتر
ارتفاع
۱۷۶۰ میلیمتر
فاصله محورها
۳۰۳۰ میلیمتر
وزن خالص
۱۸۹۱ کیلوگرم
تعداد سرنشین
۵ نفر
وزن بار قابل حمل
۱۳۱۹ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت
۵۵ لیتر
قطر رینگ
۱۶ اینچ
۱۷ اینچ
کروز کنترل
ندارد
کروز کنترل هوشمند
ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی
ندارد
کنترل سرعت در سرازیری
ندارد
کنترل کشش
ندارد
کنترل پایداری
ندارد
اتو پارک
ندارد
سنسور جلو
ندارد
سنسور عقب
دارد
رادار نقطه کور
ندارد
رادار تغییر لاین
ندارد
رادار تصادف جلو
ندارد
رادار تصادف عقب
ندارد
ترمز ضدقفل
دارد
ترمز کمکی
ندارد
ترمز اضطراری
ندارد
ترمز پارک برقی
ندارد
اتولایت
ندارد
چراغ روز
ندارد
دکمه‌های کنترلی فرمان
ندارد
گرم‌کن فرمان
ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
ندارد
ناوبری
ندارد
نمایشگر هدآپ
ندارد
دوربین عقب
ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه
ندارد
کیسه هوا
دارد
ورود بدون کلید
ندارد
استارت بدون کلید
ندارد
تهویه اتوماتیک
ندارد
صندلی برقی راننده
ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو
ندارد
گرم‌کن صندلی جلو
ندارد
سردکن صندلی جلو
ندارد
آینه بغل برقی
دارد
گرم‌کن آینه بغل
ندارد
پانوراما
ندارد
سانروف
ندارد
طراحی زامیاد کارون
زامیاد کارون خودرو جدیدی نیست و نسخه دوکابینه پادرا پلاس است و از این نظر طراحی ظاهری کاملا یکسانی دارند. هر دو پیکاپ زامیاد، مونتاژ چینی فودای لایون F16 هستند.
اول از همه اینکه زامیاد کارون طراحی قدیمی و از مدافتاده‌ای دارد که در سال ۲۰۱۲ به بازار چین معرفی شد. نکته جالب اینجا است که همین وانت فودای چینی هم بر اساس ایسوزو رودیو ساخته شده که تولید آن سال ۲۰۰۲ متوقف شد. بنابراین با خودرویی طرف هستیم که یکی دو دهه دیرتر به ایران رسیده است.
چهره زامیاد کارون همان طرح مستطیلی پادرا پلاس را دارد که شامل جلوپنجره مستطیلی شکل، با چراغ‌های مستطیلی شکل در دو طرف آن و مه‌شکن‌ها و ورودی هوای باز هم مستطیلی شکل در پایین سپر است.
در نمای جانبی هیچ تفاوتی بین محصولات مثلا جدید زامیاد نیست، به جز اینکه یک کابین به بدنه خودرو اضافه شده و باعث شده تا فضای بار نیز کوچک‌تر شود.
بیشترین تفاوت کارون با پادرا پلاس در نمای عقب است که شامل تغییراتی در چراغ‌ها، در فضای بار و سپر می‌شود. چراغ‌ها در ارتفاع بالاتر و هم سطح در فضای بار قرار گرفته و طراحی سپر تغییر کرده و به جای تک مه‌شکن پادرا پلاس، دو مه‌شکن در دو طرف آن نصب شده است.
علاوه بر مدل معمولی که در محل خودروسازی زامیاد رونمایی شد، سایپا مدل آفرودی این پیکاپ را نیز با نام کارون آفرود در نمایشگاه شیراز معرفی کرد. سپر فلزی، باربند فلزی و طرح جدید سپر عقب، از جمله تفاوت‌های مدل آفرود با مدل معمولی است و همچنین از چرخ‌هایی بزرگ‌تر استفاده می‌کند. طراحی زامیاد کارون آفرود می‌تواند مخاطب فریب دهد و شمایل یک بیراهه‌نورد را ترسیم کند، اما این فقط ظاهر قضیه است و زیر این بدنه، همان موتور قدیمی و ضعیف ۹۴ اسب بخاری قرار گرفته.
کابین زامیاد کارون
همان طور که گفتیم کارون مدل دو کابین پادرا پلاس است و به همین خاطر، زامیاد هیچ تغییری در طراحی داخلی نداده است.
هنوز همان کیلومترشمار آنالوگ، دریچه‌های تهویه مطبوع گرد در دو طرف داشبرد و مستطیلی وسط داشبرد، سیستم سرگرمی با یک نمایشگر کوچک و غربیلک‌های گرد سیستم تهویه را می‌توان مشاهده کرد که درون قابی نقره‌ای رنگ جا خوش کرده‌اند.
بدین ترتیب، نباید انتظار داشته باشید تا برای تولید این داشبرد از متریال باکیفیتی استفاده شده باشد.
زامیاد کارون دارای دو کابین است و می‌تواند ۵ سرنشین را در خود جای دهد. کابین جلو فضای کافی برای راننده و شاگرد را دارد، اما صندلی‌های ردیف عقب کاملا ناامیدکننده است و حتی یک فرد بالغ با جثه جمع و جور و قد کوتاه هم نمی‌تواند روی آنها بنشیند.
فضای بار هم به دلیل اضافه شدن یک ردیف صندلی کوچک‌تر شده و ظرفیت حمل بار نیز کاهش یافته و تقریبا نصف پادرا پلاس است.
نمای عقب زامیاد کارون
تحریم‌ها، شرایط اقتصادی و استراتژی خودروسازها باعث شده تا امکان تولید خودروهای روز وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان برای عرضه محصولات جدیدشان یا به سراغ ماشین‌های چینی بروند، یا اینکه با ترکیب محصولات قدیمی‌شان، یک خودرو مثلا جدید تولید کنند. بدین شکل، زامیاد کارون ترکیبی از نیسان جونیور و پادرا پلاس و نسخه مونتاژی فودای چین است.
هنوز قیمتی برای خرید خودرو جدید زامیاد اعلام نشده، اما می‌توان حدس زد که با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان وارد بازار شود. زامیاد کارون با این مشخصات فنی و آپشن‌ها بیشتر مناسب کسانی است که بودجه کافی برای خرید کاپرا ۲، فوتون تونلند، ریچ و کلوت ندارند.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje