بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسانهای بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیمهای اقتصادی قیمت خودرو در بازار آزاد را تغییر میدهد. تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعهکشیها، پای واسطهها به بازار خودرو باز شد. تا خودرو هم روزهای چند نرخی بودن را تجربه کند.
بارها راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان اندیشیده شد اما پس از مدتی از یادها رفت. اواخر سال ۱۴۰۰، رئیس جمهوری ۸ فرمان را برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن وزارت صمت با روشهای مختلف تلاش کرد این فرمانها را اجرایی کند. راهاندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود.
بازار خودروهای داخلی و مونتاژ داخل در هفته دوم مرداد ماه به دلیل تحویل خودرو توسط خودروسازان و همچنین افزایش ظرفیت تولید شاهد ثبات قیمت و حتی اندکی کاهش بوده است.
اما بازار خودروهای چینی و وارداتی به دلیل افزایش نرخ دلار، شاهد رشد قیمت خودروها خارجی بود.
در هفته دوم مرداد ماه، نرخ ارز با رشد ۰.۳۴ درصدی، روندی صعودی داشت. به همین دلیل بازار خودروهای صفر وارداتی و چینی شاهد افزایش قیمت بود.
از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن ظرفیت تولید و تکمیل خودروهای ناقص، تعداد خودروهای صفر داخلی و مونتاژ داخل موجود در بازار افزایش داشت. از همین رو بازار خودروهای داخلی ایرانی و مونتاژ داخلی، شاهد کاهش اندک قیمتها و ثبات نسبی بود.
بر اساس آمار موجود بازار خودروهای صفر، قیمت خودروهای وارداتی، ۰.۵۷ درصد و خودروهای چینی، ۰.۱۷ درصد افزایش داشتند اما خودروهای مونتاژ داخل با ۰.۳۸ درصد و خودروهای ایرانی با ۰.۰۸ درصد کاهش روبهرو بودند.
بازار خودروهای کارکرده وارداتی هم با تاثیر از افزایش ۰.۳۴ درصدی نرخ دلار، شاهد صعودی شدن قیمتها بود و بازار خودروهای کارکرده داخلی و مونتاژ داخل به دلیل افزایش عرضه، شاهد کاهش قیمتها بود.
بنابر آمار بازار معاملات خودروهای کارکرده، در هفته دوم مردادماه خودروهای وارداتی حدود ۰.۵۵ درصد و خودروهای چینی ۰.۳۸ درصد افزایش قیمت داشتند. این در حالی است که خودروهای ایرانی با ۰.۱۲ درصد و خودروهای مونتاژ داخل با ۰.۳۳ درصد روندی کاهش قیمت را تجربه کرده است.
نویسنده: فاطمه امین الرعایا
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *