یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
به تازگی، یکی از سایت های خبری روسیه، که در حوزه خودرو فعال است، با استفاده از تصاویر سایت اسب بخار، خبری جالب را در خصوص احیای تندر ۹۰ منتشر کرده است.
در چند وقت اخیر و پس از تحریم های وضع شده علیه صنایع خودروسازی روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، شایعه ها در خصوص همکاری ایران و روسیه در زمینه خودرو و صنایع وابسته قوت گرفته است. این شایعه ها پس از اعلام حضور ایران خودرو با دو محصول تارا اتوماتیک تیپ V4 و ری‌ را در نمایشگاه خودرو روسیه پررنگ تر نیز شد و حالا یک سایت روسی خبر جالبی را منتشر کرده که مهر تأییدی بر شنیده های پیشین است.
رنو تندر ۹۰، که تقریباً از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ در خطوط تولید شرکت های سایپا و ایران خودرو حضور داشت و در این مدت نسخه های متفاوتی همچون تندر اتومات، پارس تندر و تندر پلاس را به خود دید، پس از انحلال توافق برجام و خروج رنو از ایران، علیرغم اقبال عمومی که همچنان برای این محصول وجود داشت، از خطوط تولید کنار رفت و از همان سال ۱۳۹۸ زمزمه هایی مبنی بر تولید تندر ۹۰ ایرانی به گوش می رسید تا این که سایپا از رندرهایی موسوم به پروژه P90 پرده برداشت.
پروژه P90 در واقع فیس لیفت تندر ۹۰ با هدف نزدیک کردن زبان طراحی این خودرو به محصولات روز دنیا و نیز بهبود وضعیت خودرو در زمینه امکانات و آپشن های ایمنی و رفاهی کلید خورده بود، اما یک مانع بزرگ پیش روی خود داشته و دارد؛ پیشرانه و قوای فنی.
رنو تندر ۹۰ از همان بدو ورود به بازار، علیرغم ظاهر نه چندان زیبا و امکانات بسیار کم و کسالت آور، به دلیل بهره مندی از پیشرانه بسیار خوب و کم استهلاک K4M خیلی زود توانست جای خود را در میان مشتریان باز کند و این محبوبیت روز به روز نیز افزایش می یافت و در واقع، تندر۹۰ در بازار ایران مبدل به یک محصول اقتصادی و کاملاً بدون دردسر و هزینه شده بود. بنابراین با استارت خوردن پروژه P90 یکی از مسائل بسیار مهم، یافتن پیشرانه ای در حد محبوبیت K4M بود.
از طرفی، سایپا نمی توانست پیشرانه شاهین را که به هیچ وجه مورد اقبال عموم نبود روی P90 نصب کند و از سوی دیگر، به دلیل قطع همکاری سایپا و برلیانس، امکان نصب پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس روی P90 نیز نبود. مسلماً در چنین شرایطی آبی های جاده مخصوص نیز حاضر نبودند بهترین پیشرانه تولید انبوه خود، یعنی TU5 پلاس، را در اختیار رقیب دیرینه قرار دهند و به نوعی برای محصولات خود نظیر تارا و دنا پلاس رقیب تراشی کنند.
این ماجراها باعث شدند پروژه P90 از سال ۹۸ تقریباً مسکوت بماند تا این که تحریم ها علیه صنعت خودرو روسیه، سبب نزدیکی مجدد ایران و روسیه به یکدیگر و پیش زمینه همکاری های مشترک بین دو کشور در زمینه خودرو شدند.
در این بین، سایت های روسی در یک خبر جدید و جالب بیان کرده اند که سایپا به دنبال خرید پیشرانه از کمپانی روسی AvtoVAZ است. این خبر با استناد به صحبت های وزیر صمت در خصوص بازگشت تندر ۹۰ به خط تولید با قوای محرکه داخلی و خارجی و با یادآوری عینی جمله ایشان مبنی بر این که «روس ها گزینه های خوبی برای قوای محرکه ال ۹۰ معرفی کرده اند که بررسی شده است» قوت بیش تری به خود می گیرد.
به نظر می رسد طرف روسی برای ایجاد همکاری مشترک با سایپا، این گزینه ها را روی میز گذاشته است:
نکته جالب توجه آن که تمامی پیشرانه های مذکور قابلیت کوپل شدن با جعبه دنده ۵ سرعته دستی سایپا با نام ۵F18 را که در واقع رونوشتی از گیربکس JHQ رنو است دارند. باید منتظر ماند و دید سرانجام سایپا P90 چه زمانی و با چه قوای فنی‌ای به بازار عرضه خواهد شد.
رضا صفرآبادی فراهانی
پایگاه خبری اسب بخار







قسمت دوم فصل هشتم اسب بخار به تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور اختصاص دارد و در آیتم «خودروچی» هم به سراغ مقایسه هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو دو در اتاق FJ120 رفته ایم که در یک رده قیمتی قرار دارند.
در قسمت اول فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال (توربو) رفته ایم و این کراس اوور کره ای را با پژو ۲۰۰۸ مقایسه کرده ایم.







source

سئو سایت

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط viraje