بازار تراک‌های سایز کوچک در جهان از سوی ژاپن با نام تویوتا هایلوکس (تاکوما) و نیسان ناوارا و از سوی آمریکایی‌ها با نام فورد رنجر، شورولت کلورادو و برادر دوقلو خود، یعنی جی‌ام‌سی کنیون (Canyon) شناخته می‌شود. نام کنیون به موازات کلورادو در سال ۲۰۰۴ و به منظور جانشینی با شورولت S10 و جی‌ام‌سی S15 به بازار جهان معرفی شد.
کنیون به دلیل بهره‌گیری از ابعاد کوچک‌تر و قیمت نهایی اقتصادی‌تر، همانند کلورادو بیشتر در بازارهای سایر نقاط جهان (به جز آمریکای شمالی) مورد توجه قرار گرفت. اگرچه این محصول در بازار آمریکای شمالی نیز عرضه شد اما کلاس تولیدی و قیمت نهایی آن، بیشتر مورد توجه کشورهای جهان دوم و سومی بود که هدف صادرات جنرال موتورز قرار داشتند.
+ طراحی جدید و پیرو زبان محصولات برند جی‌ام‌سی
+ به‌ کارگیری ویژگی‌های رقابتی و آپشنی
+ استفاده اسپرت در سگمنت وانت‌های آفرودی
+ ارائه بهترین پرفورمنس با برترین پیشرانه در سگمنت
+ ارائه آپشن‌های برتر محدود به کلاس وانت‌های فول سایز
+ تولید در نسخه تولید محدود و کلکسیونی Edition 1
– قیمت بسیار بالا در نسخه Edition 1
با اوج‌گیری شدید و نسبتا آنی حجم فروش و محبوبیت وانت‌های ماسل (وانت‌های اسپرت و عضلانی آفرودی) در یک دهه گذشته، برترین تریم مورد توجه مدل کنیون نیز نسخه آفرود محور آن بوده است. تلاش جی‌ام‌سی در ارائه تریم‌های مختلف برای کنیون نیز ارائه یک وانت اسپرت عملکرد محور در مسیرهای بیراهه و آفرودی بوده است. تریم AT4X که ابتدا در سال ۲۰۲۲ بر مدل سییرا (وانت فول سایز جی‌ام‌سی) به بازار معرفی شد، در حقیقت بالاترین رده فنی در خانواده محصولات آفرود محور این برند آمریکایی است که حالا در خانواده کنیون نیز به عنوان برترین آپشن به بازار عرضه می‌شود.
در این راستا، کنیون مدل ۲۰۲۳ اولین وانت سایز کوچک بازار جهان خواهد بود که تحت نام تریم AT4X به بالاترین رده ویژگی‌های فنی و ایمنی آفرود محور مجهز خواهد شد که پیش از آن تنها بر وانت‌های آفرودی گران قیمت سایز بزرگ به کار گرفته می‌شد. این ویژگی‌ها شامل استفاده از دوربین‌های قرار گرفته در زیر شاسی با قابلیت شست و شو به منظور بهبود دید در بیراهه‌ها، سیستم نمایش HUD، مرکز اطلاعات رانندگی تمام دیجیتال، قابلیت سازگاری با دو سیستم عامل IOS و اندروید به صورت بی‌سیم و سرویس خودرویی شرکت گوگل است.
حالا با درنظر گرفتن بالاترین رده آپشنی AT4X، باید ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نظیر لایت بار ۳۰ اینچی آفرودی تمام LED، وینچ COMEUP، ریم‌های ۱۷ اینچی با قابلیت بیدلاک (Bead Lock/قفل لبه تایر)، سیستم ریلی قابل تنظیم محفظه بار و سینی ضربه‌گیر جلو را به این لیست اضافه کرد. کنیون AT4X به صورت استاندارد از کارخانه با افزایش ارتفاع تعلیق ۷.۶ سانتی متری (۵ سانتی‌متر در سایر مدل‌ها) همراه است که فاصله مفید کف خودرو از سطح زمین را تا ۲۷ سانتی‌متر (۲۴ سانتی‌متر در سایر مدل‌ها) افزایش داده است. کمک فنرها در نسخه آفرودی AT4X به صورت استاندارد از نوع مولتی‌ماتیک DSSV است که ضمن ارائه سواری راحت و آرام روی مسیرهای آسفالت، در بیراهه‌ها عملکردی بسیار عالی به همراه دارد. البته این ویژگی تنها در تریم AT4X به صورت استاندارد عرضه می‌شود و سفارش آن در سایر تریم‌ها تنها با پرداخت رقم اضافه ممکن خواهد بود.
با وجود همه این ویژگی‌های متنوع و منحصر به فرد، پیشرانه به کار رفته در تمامی مدل‌ها به صورت یکسان از مدل ۲.۷ لیتری توربو بنزینی است که با توجه به خروجی گشتاور، بهترین پیشرانه در کلاس خود در بازار آمریکای شمالی شناخته شده است تا بتواند قابلیت برتر کششی ۳.۵ تن را برای این وانت اسپرت آفرودی سایز کوچک به ارمغان آورد. همچنین نسخه برتر AT4X از دیفرانسیل‌های دارای قفل الکترونیکی در دو محور جلو و عقب بهره می‌گیرد که کشش و پایداری خودرو در بیراهه‌‌ها را دو چندان می‌کند.
نوع موتور خودرو
بنزینی انژکتور/I4
حجم موتور
۴ / ۱۶
تنفس موتور
۳۱۰ اسب بخار
گشتاور
۸ یا ۱۰ سرعت اتوماتیک
محور محرک
حدود ۶.۵ ثانیه
سرعت
۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
برقی
نوع بدنه
آلومینیومی
طول
۵۵۳۴ میلی‌متر
عرض
۲۰۷۵ میلی‌متر
فاصله محورها
۲۳۶۸ کیلوگرم
تعداد سرنشین

حجم مخزن سوخت
۱۷ اینچ
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
دارد
کنترل پایداری
ندارد
سنسور جلو
دارد
رادار نقطه کور

رادار تصادف جلو
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
ترمز اضطراری
دارد
اتولایت
دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان
دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
نمایشگر هدآپ
دارد
دوربین جانبی
دارد
کیسه هوا
دارد
استارت بدون کلید
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
گرم‌کن صندلی جلو

آینه بغل برقی
دارد
پانوراما
دارد
نمای جلویی جی ام سی کنیون ۲۰۲۳
کنیون جدید همانند برادرش کلورادو، همچنان المان‌های اصلی طراحی بدنه و خطوط قدیمی را حفظ کرده است. زبان طراحی به کار رفته در طراحی نمای خارجی این خودرو کاملا پیرو محصولات جدید جی‌ام‌سی (و شورولت) انجام گرفته است و از این رو ظاهر آن همانند مدل سییرا، یا به دل بیننده می‌نشیند و یا بیش از حد اغراق آمیز به نظر می‌رسد. با این وجود جای تردید نیست که صورت خودرو با آن جلوپنجره بزرگ مشبک و X مانند، سیستم روشنایی در روز باریک و دماغه کاملا عمودی، مثل همیشه بسیار خشن و جدی جلوه می‌کند. نمای جانبی با بیرون زدگی گلگیرهای دارای خطوط و زاویه‌های تیز و تایرهای ۳۳ اینچی استاندارد آفرودی، جلوه خشن خودرو را به سمت عقب خودرو هدایت می‌کند. جایی که تقریبا در همه وانت‌ها با نهایت سادگی طراحی شده و کنیون جدید نیز در این زمینه مستثنی نشده است.
نمای داخلی جی ام سی کنیون ۲۰۲۳
نمای داخلی کنیون جدید جایی است که به روز بودن و استفاده از تکنولوژی و سبک طراحی مدرنیته در آن موج می‌زند. هرچند که نمای خارجی جدید خودرو همچنان بسیاری از المان‌های سنتی خود را حفظ کرده است، نمای داخلی به کلی دگرگون شده و کاملا نوین جلوه می‌کند. داشبرد خودرو در نهایت سادگی دارای کمترین خطوط و شکستگی‌های رایج است که بیشتر به سبک طراحی مینیمال دوره مدرنیته امروزی تمایل دارد. با این وجود، تریم‌های دو رنگ بسیار متنوع به کار رفته در این نما، دست خریدار را برای انتخاب نسخه مورد پسند بسیار باز می‌گذارد.
استفاده از نمایشگر لمسی ۱۱.۰ اینچی سیستم مولتی مدیا بر میانه داشبرد در نسخه AT4X (بزرگ‌ترین نمایشگر در این کلاس)، سیستم نمایشگر HUD با ابعاد قابل توجه ۶.۳ اینچ و نشانگرهای تمام دیجیتال پشت فرمان، در کنار تریم طرح چوب و آلومینیوم پولیش خورده براق، ترکیب بسیار زیبایی از مدرنیته و سبک طراحی سنتی آمریکایی را به نمایش می‌گذارد که به سختی می‌توان در آن ایرادی یافت.
نمای پشتی جی ام سی کنیون ۲۰۲۳
تولید نسخه جدید جی‌ام‌سی کنیون در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز خواهد شد. پیش فروش این خودرو هم اکنون برای عموم باز است اما سری ابتدایی تولیدی این مدل جدید که با نام Edition 1 شناخته می‌شود، طبیعتا رقم نهایی بالاتر برابر با حدود ۶۳ هزار دلار همراه است. این در حالی است که سایر تریم‌های ۲۰۲۳ این خودرو رقم آغازین برابر با حدود ۴۰ هزار دلار خواهند داشت.
اگرچه رقم ۶۳ هزار دلاری بسیار خیره‌کننده و توجیح پرداخت آن کمی غیر ممکن است، اما باید در نظر داشت که نسخه‌های Edition 1 کاملا تولید محدود و با ویژگی‌های منحصر به فرد همراه خواهند بود. از این رو این نسخه در آینده قیمت بالاتری خواهد داشت و خرید آن بیشتر به عنوان یک سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: شهاب انیسی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje