رفع چراغ چک یعنی چه؟ چطور میتوانیم رفع چراغ چک را در هر خودرویی انجام دهیم. اصلا چراغ چک کجا قرار داره؟ چه شکلیه؟ وقتی که چراغ چک روشن میشه به عنوان یک راننده چه کاری باید انجام بدیم؟ در این مقاله قصد داریم تمام این پرسشها رو جواب بدیم به شما بگیم که اولا این چراغ چه شکلیه و چه رنگی داره. وقتی که روی صفحه کیلومتر خودرو روشن میشه به عنوان یک راننده رفع چراغ چک رو چطور باید انجام بدیم. اصلا آیا کاری لازم هست که انجام بشه؟
خواهیم گفت که آیا هر بار که چراغ چک روشن میشه نشانه بروز خرابی در خودرو هست یا خیر. همه این مطالب رو به زبان خیلی ساده توضیح خواهیم داد. به طوری که هر راننده ای با خواندن این مطلب و مشاهده فیلم زیر؛ بتواند اطلاعات لازم را در مورد چراغ چک و روش رفع چراغ چک به دست بیاورد. تا طی کمتر از 1 دقیقه خودش متوجه بشود که کدام قسمت خودرو دچار مشکل شده است. با این روش قبل از اینکه یک اشکال کوچک خسارات بزرگی رو در خودرو ایجاد کنه و به سایر بخشهای خودرو هم آسیب بزنه و چند میلیون تومان هزینه به بار بیاره، راننده میتونه اشکال رو تشخیص بده و حتی برطرفش کنه.
برای رفع چراغ چک ابتدا باید مشکل را پیدا کنید. سپس مشکل را برطرف کنید. خودرو را روشن کنید و چند کیلومتری با آن رانندگی کنید. اگر خاموش شد و رفع چراغ چک انجام شد که هیچ. در صورتی که خاموش نشد میبایست کدهای خطا را از حافظه ECU پاک کنید. با پاک کردن کدهای خطا، چراغ عیب یاب نیز خاموش میشود. برای رفع چراغ چک و پیدا کردن مشکل، اولین مرحله خواندن کدهای خطا با کمک دستگاه دیاگ است. اگر کد خطا وجود دارد، با کمک آن بخش مرتبط را عیب یابی کنید. مثلا اگر کد خطای سنسور اکسیژن وجود دارد. در اولین قدم سیم کشی و خود سنسور اکسیژن را چک کنید. در صورت وجود قطعی یا خرابی آنرا تعویض کنید.
رفع چراغ چک با پاک کردن کد خطا ایموبلایزر
برای خواندن کد خطا ابتدا دستگاه دیاگ بلوتوثی را به خودرو وصل کنید. اگر نمیدانید که دستگاه دیاگ را به کجا باید وصل کنید به تصویر زیر دقت کنید.
رفع چراغ چک با کمک دیاگ
سپس اپلیکیشن عیب یاب موبیکار را روی موبایل خود اجرا کنید. همانند تصویر زیر وارد قسمت دیاگ بشوید
دیاگ زدن
در این قسمت عیب یابی خودر رو را به طور کامل انجام خواهیم داد. تمام قسمتها را نیز میتوانید بررسی کنید. از قبیل سیستم موتور، سیستم ترمز ای بی اس ، سیستم ایربگ و سایر سیستمهای خودرو. همانند تصویر زیر از قسمت بالا بر روی سیستم کلیک کنید. از لیستی که باز میشود، موتور را انتخاب کنید.
عیب یابی موتور
در این قسمت، بخشهای مختلفی را میبینید. این بخشها شامل عملگر، عیب یابی، پارامترها و اطلاعات کامپیوتر یا همان ECU میباشد. بر روی عیب یابی کلیک کنید. برای رفع چراغ چک از بخش عملگر و عیب یابی و پارامترها میتوانید استفاده کنید. عیب یابی برای خواندن کدهای خطا استفاده میشود. همچنین میتوانید از این قسمت کدهای خطا را پاک کنید. البته در صورتی که قبلا مشکل مربوطه را در خودرو برطرف کرده باشید.
تعمیر موتور
اگر در این قسمت همانند تصویر زیر کد خطایی را میبینید. یعنی خطا یا اشکالی در سیستم یا ECU موتور وجود دارد. در تصویر زیر کد خطای سنسور اکسیژن را مشاهده میکنید. در خودرو مورد نظر ما سنسور اکسیژن خودرو مشکل دارد. لذا برای رفع چراغ چک میبایست مشکل سنسور اکسیژن را برطرف کنیم.
رفع چراغ چک با خواندن کد خطا
در این حالت باید ابتدا سیم کشی سنسور اکسیژن را بررسی کنید. اگر سیم کشی معیوب است یا قطعی دارد آنرا ترمیم کنید. اگر سیم کشی سالم است سنسور اکسیژن را چک کنید. در صورت نیاز آنرا تعویض کنید. بعد از اینکه قطعه معیوب را تعویض کردید، کدهای خطا را پاک کنید.
رفع چراغ چک با پاک کردن خطا
در این بخش آخرین مرحله در رفع چراغ چک این است که از قسمت پایین اپلیکیشن، بر روی دکمه (پاک کردن) کلیک کنید. وقتی کد خطا را پاک کردید، کمی با خودرو رانندگی کنید. مجددا عیب یابی را انجام دهید. تا مطمئن شوید که مشکل برطرف شده است.
اگر کد خطایی وجود ندارد. به سراغ پارامترها بروید. در هر بخش پارامترهای مرتبط را در دستگاه دیاگ ببینید. پارامترها به شما کمک میکند تا کوتاه ترین راه را برای رفع چراغ چک پیدا کنید. زیرا با مشاهده پارامترها در حالت عددی، عقربه ای و گراف میتوانید اشکال خودرو را سریعتر پیدا کنید. مثلا اگر میبینید میزان باز بودن دریچه گاز 90% است اما شما پدال گاز را فشار نداده اید. در این صورت سنسور یا دریچه پدال گاز یا قطعات مرتبط با آنها معیوب است. پس برای رفع چراغ چک بررسی پارامترها را فراموش نکنید.
همانطور که گفتیم هر بار که این چراغ روشن میشود برای رفع چراغ چک و تشخیص محل و نوع ایراد، اولین و ساده ترین روش استفاده از دستگاه دیاگ است. میتوانید خودروی خود را به نمایندگی ببرید تا هر بار برایتان دیاگ بزنند. البته این موضوع زمانبر خواهد بود. خیلی مواقع لازم است از قبل وقت بگیرید و در سیستم خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی زمان مراجعه خود به نمایندگی را از قبل رزرو کنید. گاهی هم ممکن است مجبور شوید مدتی را در صف، انتظار بکشید.
دیاگ زدن در نمایندگی ایرانخودرو
گزینه بعدی، مراجعه به تعمیرگاه های غیر مجاز سطح شهر میباشد. ممکن است طی 2-3 ساعت بتوانید به یک تعمیرگاه نزدیک مراجعه کنید و اشکال خودروی خود را پیدا کنید. این روش هزینه شما را بالا میبرد. ضمنا ممکن است که دیاگ تعمیرگاه مورد نظر با خودروی شما مطابقت کاملی نداشته باشد.
روش دیگری وجود دارد. این روش مدت زمان و هزینه دیاگ زدن را به شدت کاهش میدهد. و شما میتوانید طی 2-1 دقیقه، خودروی خود را دیاگ بزنید. بله فقط 2-1 دقیقه. در این روش هزینه بسیار کمتری نیز پرداخت خواهید کرد. هزینه شما در این روش صفر خواهد بود!
دیاگ ارزان
برای اینکار لازم است که یک دیاگ شخصی و بلوتوثی داشته باشید. دیاگی که به طور کامل با خودروی شما مطابقت داشته باشد. در این صورت هر بار که یکی از چراغهای هشدار صفحه کیلومتر روشن بشود میتوانید از دستگاه دیاگ شخصیتان استفاده کنید و در پارکینگ منزل یا حتی در جاده و حین مسافرت، اشکال خودرو را تشخیص دهید. برای آموزش سریع روش رفع چراغ چک و مشاهده فیلم آموزشی مربوطه بر روی دیاگ زدن موتور تیبا پراید ساینا اینجا کلیک کنید. در صورتی که اشکال بحرانی و مهمی وجود نداشته باشد میتوانید به رانندگی با خودرو ادامه دهید. تا به تعمیرگاه مورد اعتماد خود برسید و هزینه ای هم بابت جرثقیل پرداخت نکنید.
اگر همچین دیاگی را همراه خود داشته باشید، در سفر هم برای شما و حتی دوستان شما مفید خواهد بود. میتوانید خودروی دوستانتان را نیز دیاگ بزنید. با این دستگاه دیاگ نه تنها میتوانید فرایند رفع چراغ چک موتور را انجام دهید. بلکه میتوانید سیستمهای ایربگ و ایموبلایزر را نیز عیب یابی کنید. برای مشاهده فیلم آموزشی دیاگ زدن ایربگ نیز اینجا کلیک کنید.
 
امروزه خودروها تماما به کامپیوتر یا همان ECU مجهز هستند. ECU ها وظیفه کنترل و بررسی لحظه به لحظه اجزای مختلف خودرو را بر عهده دارند. هرچه خودرو پیشرفته تر باشد از  ECU های پیشرفته تری استفاده میکند. در این صورت قسمتهای بیشتری را تحت کنترل دارد. سنسورها و عملگرهای بیشتری را نیز در اختیار خواهد داشت.
علت روشن شدن چراغ چک
در این صورت ECU در خودرو میتواند قسمتهای بیشتری را کنترل کند و در صورتی که مشکلی در آن قسمتها بروز کند آنها را اعلام کند. پس اینطور نیست که ECU ها در تما خودروها یکسان باشد. مثلا ECU موتور در خودروی پراید قابلیتهای کمتری نسبت به ECU موتور در خودروی بنز دارد.
چراغ عیب یاب یا همان (CHECK LAMP) یکی از بخشهایی است که توسط ECU کنترل میشود. بدین معنی که این چراغ توسط ECU یا همان کامپیوتر روشن میشود. برای رفع چراغ چک باید بدانیم که در چه مواقعی روشن شود. این موضوع بستگی به برنامه ای دارد که روی کامپیوتر خودرو آپلود میشود. به عنوان مثال در کامپیوتر خودروهای نسبتا قدیمی در صورتی که در سنسور اکسیژن بالا اشکالی وجود داشت، ECU چراغ چک را روشن میکرد. بعدها به دلایل زیست محیطی یک سنسور اکسیژن دیگر در خودروهای ایرانی نصب شد. این سنسور را سنسور اکسیژن پایین مینامیم. در بسیاری خودروها خرابی سنسور اکسیژن پایین باعث روشن شدن چراغ چک نمیشد. بعدها به علت الزاماتی که ادارات استاندارد و مراجع زیربط برای خودروسازهای داخلی اجباری کردند، مقرر شد برنامه ای روی ECU موتور نصب شود که با خرابی سنسور اکسیژن پایین نیز چراغ عیب یاب خودرو روشن شود.
اگر این چراغ در صفحه کیلومتر خودروی شما روشن شود. به این معنی هست که ایراد فنی در خودروی شما وجود دارد. برای رفع چراغ چک میبایست در اولین زمان علت مشکل را شناسایی کنید.
رفع چراغ چک و عیب یابی
این مشکل ممکنه در بخشهای مختلف موتور خودرو باشه. ممکنه یک اشکال فنی جزئی باعث این موضوع بشود. یا اینکه یک اشکال مهم در خودرو وجود داشته باشد. در این صورت اگر با تاخیر نسبت به رفع چراغ چک اقدام کنید باعث بروز هزینه های زیادی خواهد شد. برای تشخیص اشکال میتوانید تمام بخشهای موتور را توسط مکانیک، یک به یک بررسی کنید. اما این کار بسیار پرهزینه و زمانبر خواهد بود. روش بهتر اینه که خودرو را دیاگ بزنید. دستگاه دیاگ با اتصال به کامپیوتر یا همان ECU های خودروی شما میتواند به راحتی علت روشن شدن چراغ عیب یاب خودرو را به شما اعلام کند.
علائم روی صفحه کیلومتر بسیار متنوع هستند و رنگهای مختلفی هم دارند. برخی از این علائم به شکل زیر میباشد.
علایم صفحه کیلومتر
 
یکی از مهمترین علائم پشت آمپر، چراغ عیب یاب خودرو یا همان چراغ چک هست. حالا ببینیم که این چراغ چه شکلیه. در اغلب خودروها چراغ چک به یکی از اشکال زیر هست. فرقی ندارد که کدام یک از آنها در خودروی شما وجود دارد. رفع چراغ چک در همه موارد به یک صورت انجام میشود. همانطور که میبینید یک آیکون شبیه موتور وجود دارد. که ممکنه داخلش عبارتی رو نوشته شده باشه یا نوشته نشده باشه. رنگ آن نیز اغلب زرد یا نارنجی میباشد. به تصویر زیر دقت کنید:
چراغ چک
این چراغ روی صفحه کیلومتر قرار دارد. در خودروهای مختلف ممکن است در بخشهای مختلف صفحه کیلومتر باشد. در پاراگرافهای زیر میتوانید محل چراغ چک رو در خودروهای مختلف مشاهده کنید.
چراغ چک خودروی پژو 206 به رنگ زرد میباشد. و در قسمت بالا و سمت راست صفحه کیلومتر قرار دارد. بالاتر از چراغ نور پایین. به تصاویر زیر دقت کنید. قبل از رفع چراغ چک توجه کنید که این چراغ در زمان روشن بودن موتور روشن است یا خیر. اگر این چراغ فقط زمانی که سوئیچ باز است روشن باشد. و زمانی که موتور روشن میشود خاموش بشود، بنابر این نیازی به رفع چراغ چک نیست. زیرا این مسئله طبیعی میباشد.
رفع چراغ چک 206
 
رفع چراغ چک پژو 206
چراغ عیب یاب در خودروی ال نود یا همان تندر 90 در مستطیل وسط  و پایین صفحه کیلومتر قرار دارد.  این چراغ در کنار چراغ هشدار ترمز قرار دارد.
رفع چراغ چک ال 90
چراغ عیب یاب دنا پلاس و دنا را در تصویر زیر میبینید. این چراغ سمت راست و در کنار عقربه سرعت سنج خودرو قرار دارد. دقت کنید در خودروی دنا یک چراغ دیگر نیز سمت چپ و زیر عقربه دور سنج موتور قرار دارد. این چراغ شبیه یک آچار زرد رنگ میباشد. که به آن چراغ آچار یا چراغ سرویس میگوییم.
عیب یابی دنا
برای رفع چراغ چک در این خودرو ها هم همانند سایر خودرو ها باید اقدام نمود. در خودروی سمند چراغ هشدار موتور یا همان چراغ عیب یاب در زیر دور سنج موتور قرار دارد. چراغ عیب یاب در این خودرو هم به رنگ زرد میباشد.
عیب یابی سمند
در صفحه کیلومتر پرایدهای قدیمی که آمپرهای بنزین و دمای آب به صورت عقربه ای هستند و هنوز دیجیتالی نشده اند، این چراغ در قسمت بالای صفحه کیلومتر و سمت چپ قرار دارد. درست بالای آمپر بنزین و سمت چپ آمپر دور سنج موتور. در این خودرو و اغلب خودروها در زمانی که سوئیچ خودرو را باز میکنید چراغ عیب یاب روشن میشود. اما با استارت زدن موتور خاموش میشود. که این مسئله طبیعی میباشد. و نیازی به انجام اقدام خاصی جهت رفع چراغ چک نیست.
رفع چراغ چک پراید
در خودروی پژو 405 این چراغ به رنگ زرد میباشد. در قسمت پایین و سمت چپ صفحه کیلومتر و درست زیر عقربه دور سنج موتور قرار دارد. به تصویر زیر دقت کنید:
عیب یابی 405
در تصاویر بالا چراغ عیب یاب را در خودروهای مختلف به شما نشان دادیم. دقت کنید که یکی دیگر از چراغهای مهم در صفحه کیلومتر خودرو چراغ ABS میباشد. این چراغ نیز حین رانندگی نباید روشن شود. اگر روشن شود اشکالی در سیستم ترمز ها وجود دارد، اشکال مورد نظر را در اسرع وقت برطرف کنید. یک فیلم آموزشی به زبان ساده نیز برای آموزش دیاگ زدن تیبا ساینا پراید در سایت موبیکار وجود دارد. این فیلم طی 3 دقیقه به شما آموزش میدهد که چطور سیستم ترمز خودروی خود را در پارکینگ منزل دیاگ بزنید و اشکالات آنرا بررسی کنید. تا بتوانید در پارکینگ منزل سیستم ترمز خودروی خود را دیاگ بزنید. برای مشاهده فیلم آموزشی دیاگ زدن ترمز اینجا کلیک کنید.
 
طبق مطالب بالا، روشن شدن چراغ عیب یاب به راننده میگوید که مشکلی وجود دارد. اما اگر این ایراد مهمتر باشد، چشمک زن خواهد بود. در پراید وقتی در سیستم سوخت رسانی یا جرقه زنی اشکالی بروز کند. باعث چشمک زدن چراغ چک میشود. مثلا اگر یکی از شمعهای خودرو جرقه نزند چراغ چک چشمک زن را در صفحه کیلومتر خواهید دید. به این صورت که مدام روشن و خاموش میشود و به شما میگوید که مشکل مهمی در خودرو وجود دارد. در این صورت در اولین زمان ممکن خودرو را خاموش کنید و آنرا دیاگ بزنید تا اشکال را پیدا کنید. رفع چراغ چک چشمک زن مهم است. بنابر این در اولین زمانی که توانستید رفع چراغ چک چشمک زن را با دقت انجام دهید. سپس خودرو را دیاگ بزنید تا مطمئن شوید که مشکل برطرف شده است.
یکی دیگر از اشکالاتی که باعث این مشکل میشود اشکال در کویل دوقلو میباشد. سوختن یا قطعی در این کوئل هم باعث فعال شدن چراغ چک چشمک زن میشود. سوختن یک یا برخی از انژکتور ها نیز ممکن است باعث چشمک زدن چراغ عیب یاب شود.
نکته بسیار مهمی وجود دارد. خیلی از مشکلات خودرو باعث روشن شدن چراغ عیب یاب یا همان چراغ چک در خودرو نمیشود. ممکن است خودروی شما همین امروز دچار مشکلی شده باشد بدون اینکه چراغ هشدار روشن شود. این مشکل ممکن است با علایمی نیز همراه باشد. مثل افزایش مصرف سوخت یا کاهش قدرت و کشش موتور. حتی تغییر صدای موتور نیز میتواند یکی از همین علایم باشد. که نشان میدهد اشکالی در خودرو وجود دارد. اگر برخی از این اشکالات در خودروی شما وجود دارد. توصیه میکنیم به دنبال علت آن باشید. ساده ترین، ارزانترین و مطمئن ترین روش استفاده از یک دیاگ شخصی مطمئن و قابل اعتماد میباشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دیاگ بلوتوثی و مشاهده قیمت آن روی دکمه زیر کلیک کنید. این یک دیاگ شخصی میباشد. مخصوص راننده ها ساخته شده است. و استفاده از آن بسیار آسان است. تمام منوها فارسی میباشد. کلیه پروتکلهای ECU خودروی شما را نیز پشتیبانی میکند.
ویدیوها و مطالب آموزشی دیگر را میتوانید در لینکهای زیر ببینید:
آموزش دیاگ خودروی تیبا را اینجا ببینید
آموزش عیب یابی موتور تیبا را اینجا ببینید
فیلم آموزشی سیستم ترمز ABS 
سایر فیلمهای آموزشی
 
 
[…] نکته اینجاست که گاهی خود این چراغ نیز خراب میشود […]
سلام دوست عزیز.
حق با شماست. برای تست سالم بودن چراغ چک هم میتوانید از دیاگ بلوتوثی موبیکار استفاده کنید. برای این کار ابتدا وارد سیستم موتور و سپس وارد قسمت عملگرها بشید و چراغ عیب رو انتخاب و تست کنید. در این مورد یک فیلم اموزشی در سایت موبیکار وجود دارد که اگر روی لینک زیر کلیک کنید میتوانید آنرا مشاهده کنید. این فیلم جهت رفع مشکلات موتور پژو پارس نیز مفید خواهد بود:
https://mobicar.co/1401/02/06/%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%be%da%98%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d8%b9%db%8c%d8%a8-%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%85%d9%88/


جهت اطلاع از آخرین اخبار و تخفیف ها شماره تماس خود را وارد کنید
تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، خیابان شهید علی لطفعی خانی، خیابان پارس، پلاک 15 طبقه اول، واحد 2
تلفن: ۰۲۱۵۴۶۰۱
موبایل: ۰۹۹۰۹۶۰۰۸۵۲
ایمیل: info@mobicar.co

source

توسط viraje