یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
امین سرمدی
خودروهای سدان از دیرباز تاکنون جزو پرطرفدارترین کلاس های خودرویی در سراسر دنیا بوده، حتی با وجود اینکه کلاس های جدیدتری مانند کراس اوورها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. در بازار خودروی کشور هم خودروهای سدان زیادی از تولید داخل گرفته تا مونتاژی و وارداتی وجود داشته که توانسته‌اند فروش بالایی را تجربه کنند.
رانا پلاس سقف شیشه ای که ایران خودرو آن را رانا پلاس سقف شیشه ای می نامد به همراه محصول دیگری از شرکت رقیب یعنی سایپا که ابتدا رهام نام گرفته بود اما قبل از تولید به شاهین تغییر نام پیدا کرد در مدتی که عرضه شدند، در کنار تمام مشکلات مونتاژی و کیفی فروش قابل قبولی کسب کرده‌اند. اکنون با توجه به نزدیک شدن قیمت این دو خودرو به یکدیگر تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای میان این دو خودروی داخلی انجام دهیم؛ با Car.ir همراه باشید.
 
از نظر طراحی ظاهری خودرو شاهین سایپا با برخورداری از طراحی و ظاهری جدیدتر و متفاوت تر از رانا پلاس پانوراما می تواند برنده این رقابت شود. رانا پلاس سقف شیشه ای از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه های قبلی رانا ندارد. تنها تفاوت های عضو جدید خانواده رانا نسبت به اعضای قبلی، بروز شدن گرافیک داخلی چراغ های جلو و عقب، همرنگ شدن دستگیره و زه درب ها و همچنین شیشه‌ای شدن سقف خودرو است.پ
 
نمای روبرو شاهین.webp
نمای روبرو رانا نوک مدادی.webp
 
در طرف مقابل شاهین سایپا همانطور که اشاره کردیم با داشتن طراحی جدید و متفاوت توانسته طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کند. در نمای جلوی این خودرو شاهد یک طراحی نسبتا جدی و خشن هستیم. چراغ های اصلی و جلوپنجره خودرو به صورت کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌اند. کاپوت خودرو نیز میزبان چند خط برجسته بوده که باعث شده خودرو در این نما عضلانی تر به نظر برسد. شاهین در نمای جانبی طراحی نسبتا ساده‌ای وجود دارد اما باز هم نسبت به خودروی رقیب اوضاع بهتر است. نمای عقب شاهین میزبان چراغ های اصلی دوتکه است که مانند جلو ظاهری خشن را به این نما القا کرده است. اما سپر عقب همچنان طراحی ساده و بی آلایشی دارد.
 
نمای عقب شاهین دنده ای.webp
58.webp
 
داخل کابین شاهین.jpg
داخل رانا پلاس سقف شیشه ای.jpg
 
با ورود به کابین هر دو خودرو باز هم برتری از آن نماینده سایپا یعنی شاهین است چرا که این خودرو با اینکه متریال با کیفیت در کابین و داشبورد آن به کار نرفته اما باز هم نسبت به رانا پلاس پانوراما طراحی بروزتر و بهتری دارد. در داشبورد رانا پلاس سقف شیشه ای تنها تفاوتی که نسبت به دیگر رانا ها دارد مربوط به غربیلک فرمان خودرو می شود که طراحی شبیه به پژو 207i دارد. اما قسمت های دیگر کماکان همان ظاهر قدیمی را حفظ کرده‌اند.
در طرف مقابل شاهین با داشتن طراحی جدیدتر و امکانات رفاهی بهتر نسبت به خودروی رقیب گوی رقابت را از حریف خود ربوده، هر چند که طراحی شاهین نیز چنگی به دل نمی زند. از نظر کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در داشبورد و کابین شاهین کمی ضعیف تر از رقیب عمل کرده اما در مقابل فضای کابین سایپا شاهین خصوصا در ردیف عقب نسبت به رانا پلاس سقف شیشه‌ای کاملا برتری دارد. از نظر فضای صندوق شاهین باز هم برنده این رقابت شده و فضای بیشتری را در اختیار مالک قرار می دهد.
 
59.webp
 
در بخش مشخصات فنی ورق بازگشته و بازی به سود نماینده ایران خودرو ادامه می یابد. رانا پلاس سقف شیشه ای مجهز به نسل جدید پیشرانه معروف TU5 که TU5+ نام دارد شده که یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری است. این پیشرانه علاوه بر بروزرسانی هایی که در سیستم جرقه زنی و پاشش سوخت آن شده به سیستم تنظیم متغیر زمانبندی سوپاپ ها که همان CVVT نام دارد مجهز شده است. قدرت تولیدی قلب تپنده این خودرو 113 اسب بخار به همراه 144 نیوتن متر گشتاور بوده و این قدرت به چرخ های جلو خودرو منتقل می شود. جعبه دنده این خودرو از نوع 6 سرعته دستی است که برای اولین بار در خودروهای داخلی شاهد آن هستیم.
 
موتور شاهین.jpg
موتور رانا پلاس پانوراما.jpg
 
در سوی دیگر میدان نماینده نارنجی پوشان یعنی شاهین نیز از نسل جدید پیشرانه خانواده X200 که M15T نام دارد بهره می برد. این پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ! مجهز به سیستم توربو شارژ شده و توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین این خودرو مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. وجود پیشرانه‌ای 8 سوپاپ که به توربوشارژ مجهز شده نکته ای منفی برای شاهین محسوب می شود چرا که پیشرانه های توربو نگهداری بیشتری نسبت به پیشرانه های تنفس طبیعی دارند و با توجه به کیفیت بسیار پایین بنزین ایران قطعا برد با پیشرانه های تنفس طبیعی خصوصا در این رنج از خودروهای بازار است. البته اگر مشکلات کیفی و خرابی های اپیدمی این خودرو را در نظر نگیریم، برتری عملکردی با شاهین خواهد بود، اما همانطور که گفتیم مشکلات عدیده موتور توربوی شاهین، چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را نادیده گرفت. همچنین شاهین در بخش مصرف سوخت قافیه را به رانا پلاس پانوراما می بازد.
 
در این بخش هر دو خودرو امکاناتی دارند که در دیگری وجود ندارد که لیست این امکانات در شاهین بیشتر است. امکانات رفاهی مشترک این دو رقیب به مواردی مانند فرمان برقی، دو کیسه هوا، کلیدهای کنترل روی فرمان، مه شکن‌های جلو و عقب و سنسور پارک عقب خلاصه می شود. اما شاهین امکاناتی نظیر سانروف، سامانه مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی، نویگیشن و دوربین عقب، دی لایت و اتولایت، نشانگر تعویض دنده، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش صندلی چرمی و آینه های جانبی تاشونده به صورت برقی را دارد که رانا پلاس از آنها بی بهره مانده اما در طرف مقابل نماینده ایران خودرو به کروز کنترل و سقف شیشه ای تجهیز شده که در خودروی رقیب وجود ندارد.
 
نتیجه گیری
شاهین و رانا پلاس سقف شیشه ای دو خودروی سدان در بازار ایران هستند که طرفداران زیادی دارند. این خودروهای تولید داخل هر کدام با داشتن مزایا و معایب مختص به خود توانسته‌اند در مدتی که به بازار عرضه شده‌اند فروش خوبی را تجربه کنند. از مزایای رانا پلاس پانوراما می توان به تنفس طبیعی بودن پیشرانه و هزینه های نگهداری معقول، بازار دست دوم قابل قبول، قدرت مناسب و قیمت بهتر اشاره کرد و همچنین از نکات منفی این خودرو می توان به مواردی مانند طراحی قدیمی، فضای کابین بد و امکانات رفاهی کمتر نسبت به شاهین اشاره کرد.
در طرف مقابل نماینده سایپا نقاط قوتی مانند امکانات رفاهی خوب، طراحی بروزتر، فضای کابین جادارتر و ایمنی بیشتر را داراست. همچنین از نقاط ضعف این خودرو می توان به مواردی مانند کیفیت پایین متریال داخلی، مشکلات نگهداری پیشرانه های توربو و قدیمی بودن ساختار پیشرانه اشاره کرد. با توجه به نکات ذکر شده انتخاب بر عهده خریدار است که کدام خودرو را انتخاب کند. 
در ادامه بخوانید:
مقایسه تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم بهمن موتور
مقایسه پژو 206 صندوقدار با تندر 90
مقایسه آریزو 6 پرو و جک J7
کوییک یکی از محصولات گروه خودروسازی سایپا است که در کلاس هاچ بک کراس ها قرار می گیرد. پس از گذشت چند سال از عرضه تیبا 2 سایپا به فکر…
پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397 و توقف ورود خودرو های خارجی به ایران، خلاء شدیدی در بازار داخل کشور ایجاد شد که زمینه را برای…
تفاوت ساینا s و ساینا ex چیست؟ در این مقاله ابتدا به بررسی تفاوت ساینا معمولی و ساینا s میپردازیم و درادامه انواع تیپ های ساینا را معرفی میکنیم و…
مک فرسون استرات، یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین سیستم های تعلیق در صنعت خودرو است که تقریبا تمام کمپانی های خودروسازی به طور گسترده از آن استفاده می…
احتمالا در هنگام بررسی مشخصات خودرو های مختلف اصطلاحاتی مانند DSC ،ESC ،ESP و … را دیده باشید و این سوالات در ذهن شما شکل گرفته باشد که ESP چیست؟…
بنزین به عنوان اصلی ترین ماده مورد نیاز برای حرکت یک خودروی بنزینی، اهمیت ویژه ای در عمر و کیفیت کارکرد موتور خودرو دارد. در صورت استفاده از بنزینی که…
لعنت بر مفسدین
کرمان شتر واقعا دروغ گو ۷ ماهه هم تحویل نمیده
سلام دی ماه سال قبل ثبت نام کردم فروردین باید تحویل میدادن پیگیری میکنم کسی…
تعهداتش دروغه !
من کاری ندارم کرمان موتور ماشین داره یاد نداره ۹۰روز رو دروغ میگه یاراست میگه…
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
source

سئو سایت

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط viraje