راهنمای خرید برای خودرو اولی‌ها

این روزها مصرف‌کنندگان واقعی خودرو از سه مسیر می‌توانند صاحب خودرو شوند: قرعه‌کشی، بورس کالا و بازار آزاد. در روش اول آنها باید خوش شانس باشند، در روش دوم باید بتوانند قیمت مناسب یک خودرو را پیش‌بینی کنند و همینطور امیدوار باشند تا خودروی مورد نظر آنها در بورس کالا عرضه شود و در روش سوم باید حاضر باشند خودروی خود را گران‌تر خریداری کنند.
با این حال وزارت صمت همچنان راه‌های مختلفی را امتحان می‌کند تا بتواند بازار تقاضای خودرو را ساماندهی کند. وزارت صمت امیدوار بود تا با طراحی و اجرای سامانه متمرکز قرعه‌کشی خودرو بتواند شائبه‌های فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی را برطرف نماید.
این سامانه تفاوت چندانی با روش فروش مستقل خودروسازان نداشت و حتی از نظر فنی و ظاهری نیز شبیه آنها بود. با این حال تمرکز این سامانه در اختیار وزارت صمت برای بخشی از مردم اطمینان آفرین بود. وزارت صمت با طراحی این سامانه تلاش کرد تا مردم را از حضور در سامانه‌های خودروسازی‌های پراکنده راحت کند.
عناوین این مطلب
از ابتدای این طرح تاکنون سه نوبت قرعه کشی متمرکز برگزار شده است؛ هربار نیز حدود ۳ میلیون متقاضی در این قرعه‌کشی‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالیست که وزارت صمت همچنان قوانین سختگیرانه‌ای را گذاشته است تا کسانی که اکنون صاحب پلاک انتظامی فعال هستند، یا افراد فاقد گواهینامه اجازه ثبت‌نام نداشته باشند!
به نظر می‌رسد وزارت صمت می‌خواهد با اعمال این قوانین سخت دست دلال‌ها را از بازار کوتاه کند و شانس مصرف کنندگان واقعی را بالا ببرد. اما این تدابیر راه به جایی نبرده و همچنان صف‌های پرتعداد متقاضیان در مقابل عرضه اندک شانس متقاضیان را کم می‌کرده است.
کارشناسان حوزه خودرو و فعالان اقتصادی معتقدند این حجم تقاضا برای خودرو مصرف‌کننده واقعی نیستند و ممکن انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود از برنده‌ شدن در این قرعه‌کشی‌ها را داشته باشند به همین دلیل علیرغم وضع قوانین سخت، همچنان متقاضیان از تعداد واقعی مصرف‌کنندگان خودرو بیشتر خواهد بود.
با اعلام خبر آمادگی محصولات سایپا در بورس کالا، این خودروساز بزرگ گامی اساسی در پررونق کردن بورس کالا برداشت. حضور ایران‌خودرو در بورس کالا به جهت عرضه محصولات پرطرفدار در بورس کالا حائز اهمیت است. عرضه خودروها در بورس می‌تواند تا حد زیادی نقش شانس را در تصاحب کالا کاهش دهد.
چنانچه تجربه قبلی عرضه فیدلیتی در بورس کالا را مرور کنیم خواهیم که با این روش عرضه قیمت این محصولات در مقایسه با بازار آزاد کمتر خواهد شد. هرچند در مقایسه با قیمت تعیین‌شده توسط وزارت صمت باید مبلغ بیشتری پرداخت می‌کردند اما مصرف‌‌کنندگان معتقدند این روش از آنجا که مبتنی بر شانس نیست، با احتمال بیشتری آنها را صاحب ماشین خواهد کرد.
آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید
در روزهای آتی دومین مرحله از تجربه عرضه خودرو در بورس کالا هم محقق خواهد شد.
باید دید آیا دلال‌ها راهی برای ایجاد اختلال و سودجویی در بورس پیدا خواهند کرد و این روش را همچون روش قرعه کشی پرآسیب خواهند کرد یا نه!
اخبار بازار خودرو را اینجا بخوانید:
***
شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.
تحویل پیش از موعد لاماری ایما به مشتریان
راهنمای خرید خودرو از بورس کالا
طرح‌های فروش خودرو برای هفته سوم شهریور
جزئیات واردات خودرو به مناطق آزاد اعلام شد
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.








پست‌های اخیر
گوشی آنر X40 میان‌رده‌ای با ظاهر پرچمدار

شرایط ویژه برای استخدام اعضای هیئت علمی
ترافیک اول مهر ساعات کار ادارات را شناور می‌کند!
بررسی پیامدهای جنگل زدایی در زاگرس
محبوب‌ترین مقالات
زمان و شرایط ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۱
شرایط واردات خودرو تغییر کرد
جدیدترین شرایط فروش و ثبت نام بهمن خودرو اردیبهشت ۱۴۰۱
شرایط وام مسکن همه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰
علت جا نرفتن دنده ماشین یا بد جا رفتن آن چیست؟
سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی پسورد
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

source

توسط viraje