راهنمای خرید برای خودرو اولی‌ها

خودرویی بزرگ، زیبا با امکاناتی پیشرفته. تیگو ۸ پرو، شاسی‌بلند جدید و لوکس مدیران خودرو است که حالا به‌جای چری، با برند فونیکس به بازار عرضه می‌شود. شاید مهم‌ترین ویژگی این خودرو برای ما ایرانی‌ها، کامل بودن آن از نظر تجهیزات و امکانات باشد. خصوصاً در مورد سیستم‌های ایمنی که تمام‌وکمال به ایران آمده و چیزی از مدل اصلی حذف نشده است. در کنار تجهیزات کامل باید به یک پیشرانه خوش‌نام هم اشاره کرد که قبلاً در چری تیگو ۷ پرو دیده بودیم. اگر قیمت این خودرو در بازار ایران نسبت به بازارهای جهانی تا این حد اختلاف نداشت شاید کمتر نقد جدی‌ای می‌توانستیم به آن وارد کنیم. کاش کمی ارزان‌تر بود و دو دیفرانسیل.
عناوین این مطلب
شاید آمار فروش به نظر چیز جذابی نباشد؛ ولی به ما نشان می‌دهد این مدلی که در ایران به نام فونیکس و مدل پرو می‌شناسیم در بازار کشور خودش چقدر موفق بوده است. باید توجه داشت که بازار چین در قبضه خودروسازان اول جهان است. یعنی فولکس‌واگن، تویوتا و هوندا نزدیک به ۳۰ درصد از این بازار غول‌آسا را در اختیار دارند. حداقل در حال حاضر و بر اساس آمارهای سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) رتبه یک تا سه در اختیار این سه غول خودروسازی جهان است و جیلی پس از آنها در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.
چری که حالا برخی محصولاتش در ایران با نام فونیکس عرضه می‌شوند در رتبه یازدهم قرار دارد و حدود ۷۷۰ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف در چین فروخته است. بد نیست به رشد ۱۱ درصدی این برند هم در سال گذشته اشاره کنیم که نشان‌دهنده پیشرفت این برند در بازار است. جالب است بدانید اصل رشد در بازار چین در اختیار خودروسازانی است که خودروی برقی می‌سازند و در میان برندهای غیر برقی، چری بالاترین رتبه را دارد.
تیگو ۸ پرو که در بازار چین و کشورهای اطرافش با نام «تیگو ۸ پلاس» شناخته می‌شود در میان پرفروش‌های بازار رتبه ۳۱ را دارد. این یعنی با ۱۶۱ هزار دستگاه موفق‌ترین محصول برند چری است. اگر کمی دقیق‌تر به جدول آمار نگاه کنیم و برندهای خارجی را کنار بگذاریم، این مدل نهمین خودروی بومی پرفروش در بازار چین است. جالب است بدانید هاوال H6 مدل جدید پرفروش‌ترین محصول چینی بازار خودش است.
فونیکس تیگو 8 Pro
برای بررسی فونیکس ۸ پرو بهتر است یک راست برویم سراغ اصل مطلب. تیگو ۸ پرو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری TGDI با نام F4J16 در سینه دارد که از نسل سوم موتورهای تولید چری (ACTECO)  و در حقیقت ساخت شرکت AVL اتریش است. قدرتی معادل ۱۹۷ اسب بخار در این موتور توربو شارژ تولید و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری را به چرخ‌های ۱۸ اینچ جلو منتقل می‌کند. این گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ تا ۴۴۰۰ به دست می‌آید که از رقبای کنونی اروپایی کم ندارد.
این پیشرانه قبلا روی تیگو ۷ پرو هم استفاده شده بود. گیربکس هم به‌خوبی عمل می‌کند و تعویض دنده‌ها نرم و لطیف صورت می‌گیرند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی برند فونیکس «گیربکس مورداستفاده از نوع ۷سرعته دوکلاچه و توسط شرکت گتراگ آلمان طراحی شده است که علاوه بر همخوانی بی‌نظیر با موتور خودرو دارای کمترین زمان تعویض دنده است که بدون افت دور موتور تعویض دنده نرم و سریعی را برای راننده به ارمغان می‌آورد.»
در جاده، فونیکس ۸ پرو شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ۳ حالت رانندگی و ترکیب مناسب موتور و گیربکس به‌خوبی عمل می‌کند. اگر خودرو را در حالت اسپورت هم قرار ندهید، احتمال زیاد به حالت اکو قانع خواهید شد. این خودرو تقریباً در تمام شرایط رانندگی پرقدرت عمل خواهد کرد. باوجوداینکه بر اساس ادعای شرکت مصرف سوخت به حد قابل‌توجهی پایین است، در واقعیت ممکن است بین ۸.۵ تا ۹ لیتر در یک‌صد کیلومتر مصرف کند. پس قطعاً باید حواستان به نوع رانندگی‌تان باشد و بد نیست به همان حالت اکو قانع شوید.
شاید در طراحی بیرونی و داخلی رقیب‌های زیباتری همین حالا در بازار ایران وجود داشته باشد؛ مثلاً لاماری ایما. ولی بپردازیم به خود فونیکس. از موارد ساده‌تر شروع کنیم. سیستم تهویه با یک نمایشگر ۸ اینچی وسط داشبورد کنترل می‌شود و امکان کنترل مجزای دما برای ردیف‌های عقب و شدت باد در هر سه ردیف صندلی را دارد. این یعنی هر ۷ سرنشین از هوای مطلوبی برخوردار می‌شوند.
پشت فرمان دو مانیتور ۱۲.۳ اینچی دقیقاً در کنار هم قرار گرفته‌اند و با هم یک نمایشگر ۲۴.۶ اینچی بسیار پهن در اختیارتان قرار می‌دهند. شاید چنین چیزی ما را به یاد مانیتور گیمینگ بیندازد. بی‌شباهت هم نیست. نمایشگر اصلی اطلاعات حرکتی و مکانیکی را نشان می‌دهد و نمایشگر دوم برای پخش مدیا و اطلاعات است. انتظار می‌رود در نور روز هم روشنایی کافی عرضه کنند.
کابین فونیکس تیگو 8 Pro
مدیران خودرو در این بخش توانسته حداکثر آپشن‌های ایمنی را همراه با تیگو ۸ فونیکس به ارمغان بیاورد. به یاد داشته باشید که این ۱۰ آپشن به‌صورت جداگانه کار نمی‌کنند و برخی از آنها در همکاری با هم سطح ایمنی رانندگی را بسیار بالاتر می‌برند. مثلاً رانندگی خودکار این خودرو سطح ۳ است که در آن رادار خطی، رادار نقطه کور و کروز کنترل هماهنگ عمل می‌کنند تا در جاده‌ها و حتی در ترافیک عمل راندن را به خودرو بسپارید.
بر اساس کاتالوگ فونیکس تیگو ۸ Pro برخی از این رادارها هشداردهنده و برخی برای کنترل حرکت در حالت رانندگی خودکار است. سیستم همیار رانندگی خودرو (ADAS) با این امکانات و رادارها به کمک شخص راننده خواهد آمد.
تیگو 8 پرو
فونیکس تیگو ۸ پرو، ظرفیت ۷ سرنشین در سه ردیف صندلی را دارد. این خودرو در رده SUV compact ساخته شده فضای صندوق آن به ۸۹۰ لیتر می‌رسد. این خودرو در سایزی که تولید شده رقبای سرسختی دارد. منظور در بازارهای جهانی است. در عربستان سعودی عنوان پیشرفته‌ترین شاسی‌بلند عربستان را گرفته است و از شرق آسیا، خاورمیانه، روسیه و ایران گرفته تا آفریقای جنوبی به فروش می‌رسد. از نظر نگارنده این مطلب مهم‌ترین ایرادی که به این خودرو وارد است، جای خالی مدل ۴ چرخ متحرک است. قیمت این خودرو در بازارهای اصلی بین ۱۸ تا ۲۳ هزار دلار است و در زمان عرضه به بازار ایران حدود ۱.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.
آگهی خودرو چری را در دیوار ببینید
 
***
شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.
قیمت قطعی خودروی جدید رسپکت بهمن موتور
شاهین، نخسین سدان عرضه‌شده در بورس
بهترین روش خرید خودرو در بازار ایران چیست؟
تحویل پیش از موعد لاماری ایما به مشتریان
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.








پست‌های اخیر
آغاز فرایند استخدامی پذیرفته‌شدگان آزمون متمرکز دستگاه‌های اجرایی
گوشی موتورولا اج ۳۰ فیوژن؛ میان‌رده‌ای قدرتمند و جذاب
پرستاران بیکار شده دوران کرونا به کار بازگشتند؟
خروج رفوگران فرش از بازار کار ایران
قیمت قطعی خودروی جدید رسپکت بهمن موتور
محبوب‌ترین مقالات
زمان و شرایط ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۱
شرایط واردات خودرو تغییر کرد
جدیدترین شرایط فروش و ثبت نام بهمن خودرو اردیبهشت ۱۴۰۱
شرایط وام مسکن همه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰
علت جا نرفتن دنده ماشین یا بد جا رفتن آن چیست؟
سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی پسورد
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

source

توسط viraje