بازار خودرو کشور در هفته سوم شهریور ۱۴۰۱ در همان رکودی به سر میبرد که این چند ماهه گرفتار آن بوده و آمار خرید ماشین و فروش خودرو کاهش پیدا کرده است. بازار در چند ماه اخیر ثبات پیدا کرده و خبری از نوسانات شدید قیمت نیست و این هم به دلیل انجام مذاکرات احیای برجام است و همه منتظر رسیدن اخبار قطعی آن هستند. با این حال در هفته اخیر خودروهای داخلی ۲ تا ۵ میلیون تومان گران شدهاند و قیمت ماشینهای مونتاژی نیز افزایش ۲۰ میلیون تومانی داشته است. در صورت موفق بودن مذاکرات و کاهش تحریمها، قیمتهای بازار تا مدتی کاهشی خواهد بود، اما اگر توافقی صورت نگیرد، سیر صعودی قیمتها شروع خواهد شد. در این بین باید منتظر اجرایی شدن واردات خودرو باشیم که این هم میتواند به افت قیمتها در بازار کمک کند.
پانوراما – مدل ۱۴۰۱ – ۴۰۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پانوراما – مدل ۱۴۰۰ – ۳۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پانوراما – مدل ۱۳۹۹ – ۳۷۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان
فرمان برقی – مدل ۱۴۰۱ – ۳۹۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان
فرمان برقی – مدل ۱۴۰۰ – ۳۸۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۱ – ۳۹۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۳۷۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۷ فیسلیفت ۲۰۶ بوده که با امکانات بیشتر از مدل قبلی، یکی از محبوبترین خودروهای داخلی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه میشود. این خودرو در سال ۹۵ زیر پای مشتریان قرار گرفت و نسخه مجهز به سقف پانوراما نیز در سال ۹۹ به بازار آمد. چراغهای جلو، آینه و جلوپنجره از نو طراحی و در بالای داشبرد هم یک نمایشگر لمسی استفاده شده است.
مدل ۱۳۹۹ – ۴۰۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۷ صندوقدار ۱۰ سال بعد از پژو ۲۰۶ صندوقدار توسط ایران خودرو معرفی شد. این خودرو هم مثل پژو ۲۰۶ SD خاص بازار ایران طراحی شده و در فرانسه یا دیگر کشورها خبری از ۲۰۷ با این شکل و شمایل نیست. مشخصات فنی مدل صندوقدار هیچ تفاوتی با مدل هاچبک ندارد و از نظر آپشن هم فقط از لحاظ فرمان برقی و آینه بغل تاشو برقی تفاوت دارد.
تیپ ELX TU5 – مدل ۱۴۰۱ – ۴۱۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دوگانهسوز – مدل ۱۴۰۰ – ۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته میشد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به پژو ۴۰۵ است اما با چهرهای جدیدتر و با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی و تولید میشود. پژو پارس ELX سفارشی، جدیدترین مدل این خودرو است که عرضه آن با موتورهای TU5 و XU7 از سال ۱۴۰۱ شروع شده و دارای امکانات بیشتری نسبت به مدلهای قبلی است که شامل کروز کنترل، اتولایت، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی و دوربین عقب میشود.
مدل ۱۴۰۰ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تارا جدیدترین خودرو ملی محسوب میشود که شرکت ایران خودرو طراحی و تولید و روانه بازار کرده است. این خودرو روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و به نوعی فیسلیفت این سدان فرانسوی نیز محسوب میشود. تارا در سال ۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد مدل اتومات آن از طریق طرحهای پیش فروش ایران خودرو عرضه شد. شکل و شمایل تارا در مقایسه با خودروهای داخلی بهروزتر و جدیدتر است و همچنین از مدل جدید پیشرانه TU5P که روی پژو ۳۰۱ وجود داشت، استفاده میکند.
مدل ۱۴۰۰ – ۳۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دنا در سال ۱۳۹۳ و یک دهه بعد از اولین خودرو ملی به مشتریان داخلی معرفی شد. این خودرو هم مثل بقیه اعضای خانواده سمند، روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده اما طراحی بهتری نسبت به سمند و سورن دارد. این سدان ایران خودرو از موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری EF7 استفاده میکند و یک خودرو خانوادگی محسوب میشود.
مدل ۱۴۰۱ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۳۹۹ – ۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دنا پلاس دو سال بعد از عرضه دنا و در سال ۹۶ به بازار آمد. در حقیقت این خودرو مدل اسپرت دنا است که تغییراتی در طراحی ظاهری داشته است. دنا پلاس توربو در سال ۹۷ به دست مشتریان رسید و تفاوتش با مدل ساده دندهای، فقط افزوده شدن توربو به پیشرانه بود. البته که ظاهر اسپرتتری نیز پیدا کرد. دنا پلاس در ابتدا امکانات و آپشنهای متنوعی داشت، اما از سال ۹۷ بعضی از این آپشنها مثل سانروف، کیسه هوا جانبی و نویگیشن حذف شد.
مدل ۱۴۰۱ – ۴۱۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۳۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
سمند LX یکی از تیپهای خودروی ملی است که در سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستیها و نواقص تیپهای قبلی و همزمان با تیپ SE به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانهسوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت. این خودرو یکی از جادارترین ماشینهای تولید داخل است و البته جزو کمآپشنترینها نیز به حساب میآید. سمند LX ساده با موتور XU7 به فروش میرسد که روی پژو ۴۰۵ و پارس هم استفاده شده و قدرت کمتر و مصرف بیشتری نسبت به سمند LX با موتور EF7 دارد.
نویسنده: میلاد قزللو
عالی ممنون
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *