راهنمای خرید برای خودرو اولی‌ها

هفته گذشته دومین تجربه عرضه یک خودرو با ارزش بالای یک میلیارد در بورس کالا پایان یافت. در نتیجه این محصول گروه بهمن در یک بازار شفاف به حراج گذاشته شد و در آن خریداران واقعی قیمت دیگنیتی گروه بهمن را کمتر از نرخ بازار آزاد ارزیابی کردند.
در نتیجه این معاملات خریداران واقعی توانستند خودروی خود را ارزان بخرند و خودروساز نیز موفق شد منابع مالی خود را تقویت کند و سرمایه‌های مردم نیز به جای جیب دلال‌ها به حساب خودروسازان رفت تا خرج توسعه این صنعت شود. پس در این میان تنها دلال‌ها و واسطه‌ها ضرر کردند.
چندی پیش مقامات سازمان بورس در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کردند که وزارت اقتصاد و مقامات بورسی با عرضه خودروهای کم‌تیراژ در بورس موافقت هستند و در ادامه آنها ابراز امیدواری کردند که به زودی زیرساخت‌های لازم برای عرضه خودروهای پرطرفدار در بورس کالا فراهم خواهد شد.
علیرغم مخالفت اولیه وزارت صمت، نحوه تعیین قیمت خودروها در بورس کالا برای خریدار واقعی و خودروسازان جذاب آمد و از این روش استقبال شد. به همین ترتیب شرکت‌های بزرگ دولتی نظیر سایپا و ایران خودرو نیز وارد میدان شدند و محصولات خودشان را برای عرضه در این بازار معرفی کردند.
عناوین این مطلب
سایپا با شاهین خود به بورس آمد. این شرکت ۱۰۰ دستگاه شاهین را برای قیمت‌گذاری شفاف و رقابتی عرضه کرد اما نتوانست تمامی تیراژ خود را با قیمت پایه اعلامی به فروش برساند. در همین راستا، سایپا اعلام کرد که تنها توانسته ۶۴ دستگاه را به فروش برساند.
این اتفاق نشان داد مصرف‌کنندگان در بازاری رقابتی نحوه قیمت‌گذاری سایپا را درست نمی‌دانند و ارزندگی این محصول را کمتر از قیمت کارخانه و به‌طبع بازار آزاد می‌دانند. بنابراین برخلاف تصور عموم، با تجربه عرضه شاهین در بورس، شاهد پیشی‌گرفتن عرضه در مقایسه با تقاضا بودیم.
بنابراین با توجه به هزینه‌های جانبی خرید خودرو مانند مالیات و پلاک و… این تفاوت قیمت برای دلال‌ها جذاب نیست هرچند برای مصرف کننده واقعی این خودروی طبقه متوسط چشمگیر است. به همین خاطر می‌توان این تقاضا را نیاز مصرف کننده واقعی بازار دانست.
هایما از محصولات ایران‌خودرو مهمان دیگر در بورس کالا بود. ایران خودرو با ۳۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ سفید به بورس رفت.
در روز عرضه پس از هشت دقیقه رقابت خریداران، ۲۰۰ دستگاه هایما سفید که با قیمت پایه ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شد. این خودرو با میانگین قیمتی ۷۵۳ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان و رقابت ۱.۴۶ درصدی معامله شد.
خریداران تمامی ظرفیت این فروش را خریداری کردند و البته آنها از این خرید راضی بودند چرا که توانسته بودند در بازاری شفاف و در غیاب دلال‌ها صاحب خودرو شوند.
 
بنابراین برای حضور در بورس کالا باید درصدی از قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی موجود باشد. این درصد توسط بورس کالا معین می‌شود. بدین ترتیب افرادی که این مبلغ را در حساب وکالتی خود موجود داشته باشند در زمان ثبت سفارش اجازه مسدودسازی آن را به سازمان بورس می‌دهند.
پس از اعلام نتیجه حراج کسانی که بیشترین قیمت را اعلام کرده‌اند، فرصت دارند تا مابه‌التفاوت را پرداخت کنند. اما چنانچه خریدار نتواند این مابه‌التفاوت را در بازه زمانی تعیین‌شده بپردازد، ملزم به پرداخت خسارت خواهد شد.
خرید در بورس کالا علاوه بر هزینه‌هایی انجام معامله در بورس، هزینه‌های دیگری هم دارد که لازم است هنگام قیمت‌گذاری آن را در نظر داشته باشید. هزینه‌هایی نظیر ٩درصد مالیات بر ارزش افزوده که بر مبنای قیمت نهایی خودرو محاسبه می‌شود.
همچنین هزینه‌های ناشی از شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمت پست، تولید پلاک و شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث را هم باید در نظر داشت.
در دیوار بخوانید: 
***
آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید
***
اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.
وام کمک هزینه خرید خودرو در سال ۱۴۰۱
فرآیند واردات خودرو آغاز شد
حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو
واردات خودرو چه زمانی آغاز می‌شود؟
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.








سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی پسورد
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

source

توسط viraje