تویوتا پریوس ۲۵ سال پیش برای اولین بار به بازار آمد تا نماد و سمبلی از خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست باشد. این خودرو ژاپنی روزگار جوانی خود را می‌گذارند و ایرانی‌ها اوایل دهه ۹۰ شمسی با نسل دوم این خودرو هیبرید آشنا شده‌اند. نسل پنجم تویوتا پریوس معرفی شده و از همه نظر بهتر از نسل قبلی است و ظاهر جذاب‌تر و مشخصات فنی قوی‌تری دارد. تویوتا با رونمایی خودرو جدید اعلام کرد که صنعت خودروسازی هنوز برای برقی‌سازی تمام و کمال آماده نیست و هنوز می‌توان هیبریدی‌های جالبی مثل پریوس را عرضه کرد.
خودروساز ژاپنی علاوه بر معرفی مدل هیبریدی، تویوتا پریوس پرایم را با پیشرانه پلاگین هیبریدی به بازار خواهد فرستاد که قدرت و سرعت بیشتری دارد و اولین ماشین تویوتا است که نشان bZ (فراتر از صفر – Beyond Zero) روی بدنه‌اش دیده می‌شود.
+ طراحی ظاهری جذاب
+ مصرف سوخت کم
+ پیشرانه قدرتمند
+ آپشن دو دیفرانسیل
+ شتاب بیشتر نسبت به نسل قبل
عدم عرضه مدل تمام برقی
نسل پنجم تویوتا پریوس دارای دو مدل استاندارد و پرایم است که مدل استاندارد با پیشرانه هیبرید عرضه می‌شود و مدل پرایم از پیشرانه پلاگین هیبریدی استفاده می‌کند.
پیشرانه هیبرید نسل پنجم ترکیبی از یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی است. تیپ‌های دیفرانسیل جلو ۱۹۴ اسب بخار قدرت دارند که از ۱۲۱ اسب بخار نسل قبلی، قوی‌تر است. در سیستم چهار چرخ متحرک، یک موتور IPM (مگنت دائمی داخلی) روی محور عقب قرار گرفته تا مجموع نیروی تولیدی پیشرانه هیبریدی به ۱۹۶ اسب بخار برسد.
تویوتا پریوس پرایم دارای پیشرانه پلاگین هیبریدی است که شامل موتور ۲ لیتری و موتور برقی می‌شود و در مجموع ۲۲۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند، یعنی ۹۹ اسب بخار بیشتر از نسل چهارم.
مدل‌های دیفرانسیل جلو ۰ تا ۱۰۰ را در ۷.۳ ثانیه پر می‌کنند و ۲۶ درصد از شتاب ۹.۹ ثانیه‌ای نسل چهارم سریع‌تر است. رسیدن تویوتا پریوس دو دیفرانسیل از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۷.۱ ثانیه زمان می‌برد. اگرچه این آمار خیلی عالی و معرکه نیست، اما رانندگی بهتری را فراهم می‌کند.
تویوتا هیچ اشاره‌ای به محور محرک و گیربکس مدل پرایم نکرده، اما احتمالا به همان صورت دیفرانسیل جلو و با گیربکس CVT همیشگی عرضه شود. موتور قوی‌تر این امکان را به پریوس پرایم می‌دهم تا در ۶.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و ۳ ثانیه سریع‌تر از مدل سال‌های گذشته باشد.
پریوس جدید دارای چهار حالت رانندگی نرمال، اکو، اسپرت و پاور (Power) است. در حالت اسپرت و پاور وقتی پا را روی پدال گاز فشار دهید، دریچه گاز به سرعت واکنش نشان داده تا رانندگی هیجان‌انگیزتری داشته باشید.
بر اساس تخمین تویوتا، مصرف سوخت ترکیبی پریوس جدید، ۴.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. با وجود اینکه فقط ۰.۱ لیتر از مدل قبلی کم‌مصرف‌تر است، اما با توجه به موتور بزرگ‌تر، بازدهی بیشتری دارد. تویوتا پریوس ۲۰۲۳ از کرولا هیبریدی (۴.۷ لیتر)، هوندا آکورد (۵ لیتر) و هیوندای النترا هیبرید (۴.۳ لیتر) بنزین کمتری مصرف می‌کند و قاطعانه می‌گوییم که در این کلاس، خودرویی کم‌مصرف‌تر از پریوس وجود ندارد.
یک بسته باتری لیتیوم یونی زیر صندلی‌های عقب قرار دارد و اگرچه ظرفیت آن هنوز اعلام نشده، اما طبق گفته تویوتا خروجی باتری جدید ۱۵ درصد بیشتر از باتری نیکل متال قبلی است.
بسته باتری ۱۳.۶ کیلووات ساعتی زیر صندلی‌های عقب پریوس پرایم قرار گرفته و ۸.۸ کیلووات ساعتی ظرفیت بیشتری نسبت به قبل دارد. تویوتا اعلام نکرده که بُرد این مدل به صورت تمام برقی چقدر شده، اما می‌گوید که ۵۰ درصد بیشتر از نسل چهارم است. با توجه به بُرد برقی ۴۰ کیلومتری پریوس پرایم ۲۰۲۲، مدل جدید احتمالا با یک بار شارژ و بدون موتور بنزینی ۶۰ کیلومتر راه برود.
با فرض اینکه تویوتا پریوس ۲۰۲۳ با همان باک ۴۳ لیتری نسل چهارم به بازار خواهد آمد، بُرد خودرو هیبریدی با یک بار سوخت‌گیری حدود ۱۰۳۶ کیلومتر است. از آنجایی که این مدل، یک ماشین هیبرید است و مثل پریوس پرایم پلاگین هیبرید نیست، نگرانی بابت تمام شدن شارژ باتری وجود نخواهد داشت.
زمان شارژ و نوع شارژر پریوس پلاگین هیبریدی هنوز مشخص نیست، اما باتری این خودرو را می‌توان با پنل‌های خورشیدی روی سقف شارژ کرد.
نوع موتور خودرو
خطی بنزینی هیبرید
خطی بنزینی پلاگین هیبرید
حجم موتور
۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ
۴ / ۱۶
تنفس موتور
طبیعی
قدرت
۱۹۴ اسب بخار
۱۹۶ اسب بخار
۲۲۰ اسب بخار
گشتاور
—–
گیربکس
CVT
محور محرک
دیفرانسیل جلو
دو دیفرانسیل
شتاب
۷.۳ ثانیه
۷.۱ ثانیه
۶.۷ ثانیه
سرعت
—–
مصرف سوخت
۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۶
فرمان
برقی
بدنه
سدان لیفت‌بک
نوع رینگ
آلومینیومی
طول
—–
عرض
—–
ارتفاع
—–
فاصله محورها
—–
وزن خالص
—–
تعداد سرنشین
۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب
—–
حجم مخزن سوخت
۴۳ لیتر
قطر رینگ
۱۷ – ۱۹ اینچ
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل ایستایی در سربالایی
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
ندارد
کنترل کشش
دارد
کنترل پایداری
دارد
اتو پارک
دارد
سنسور جلو
ندارد
سنسور عقب
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تغییر لاین
دارد
رادار تصادف جلو
دارد
رادار تصادف عقب
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
توزیع نیروی ترمز
دارد
ترمز کمکی
دارد
ترمز اضطراری
دارد
ترمز پارک برقی
دارد
اتولایت
دارد
چراغ روز
دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان
دارد
گرم‌کن فرمان
ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
ناوبری
دارد
نمایشگر هدآپ
ندارد
دوربین عقب
دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
دارد
کیسه هوا
دارد
ورود بدون کلید
دارد
استارت بدون کلید
دارد
تهویه اتوماتیک
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
صندلی برقی سرنشین جلو
دارد
گرم‌کن صندلی جلو
دارد
سردکن صندلی جلو
دارد
آینه بغل برقی
دارد
گرم‌کن آینه بغل
دارد
پانوراما
دارد
سانروف
دارد
طراحی تویوتا پریوس ۲۰۲۳
طراحی ظاهری تویوتا پریوس جدید یک پله جلوتر از مدل‌های قبلی است و از یک خودرو عجیب و کسل‌کننده به ماشینی زیبا تبدیل شده است. البته در حال حاضر ابعاد و اندازه این خودروها منتشر نشده است.
خط سقف ۵ سانتیمتر کوتاه‌تر شده، چرخ‌ها بزرگ‌تر هستند و عقب خودرو ۲.۵ سانتیمتر پهن‌تر شده است. این تغییرات، ظاهر اسپرت‌تر و آیرودینامیک‌تری برای خودرو هیبریدی به وجود آورده، اما خطوط صاف و تیز و جزییات ریز، پریوس ۲۰۲۳ را متمایز می‌کند. چراغ‌های جلو طرح جالب و شیکی دارند و مه‌شکن‌ها درون قابی باریک دو طرف سپر جلو دیده می‌شوند.
در نمای عقب، چراغ‌ها در عرض خودرو و زیر اسپویلر کشیده شده‌اند. اسپویلر پریوس، قسمت برآمده و منحنی روی درب صندوق است و زیر چراغ‌ها، قطعه شیشه‌ای معروف قرار دارد.
به جز درگاه شارژ بالای گلگیر عقب سمت راست، سقف شیشه‌ای با پنل‌های خورشیدی و نشان Prime روی درب صندوق، شکل و شمایل تویوتا پریوس پرایم ۲۰۲۳ تفاوتی با مدل معمولی ندارد.
کابین تویوتا پریوس ۲۰۲۳
طراحی داخلی قسمت دیگری است که تویوتا برای نسل پنجم پریوس ارتقا داده است. کابین مدل‌های قبلی کاربردی بود، اما کیفیت چندان بالایی نداشت، با این حال مدل جدید بهتر از قبلی‌ها است. در این بخش، تویوتا پریوس پرایم تفاوتی با مدل استاندارد ندارد.
فضای داخلی، داشبرد مدرن‌تری دارد که به یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی (برای دو تیپ LE و XLE) و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی (برای تیپ لیمیتد) مجهز شده و فرمان با روکش چرمی جلوی کیلومترشمار تمام دیجیتال قرار گرفته است. ارتفاع صندلی راننده کاهش یافته و اگرچه خیلی به چشم نمی‌آید، اما در کنار دیگر تغییرات کابین موجب شده تا راننده کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد.
گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، درگاه‌های USB-C صندلی‌های عقب و فرمان گرم‌شونده از آپشن‌های تویوتا پریوس جدید هستند. سیستم Toyota Safety Sense 2.0 شامل سیستم تصادف جلو با تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل هوشمند، رادار رانندگی بین خطوط، نور بالای خودکار و دستیار راننده، به حفظ ایمنی سرنشینان کمک می‌کند.
ظرفیت صندوق عقب تویوتا پریوس فعلی ۷۷۶ لیتر است و احتمالا گنجایش فضای بار مدل جدید نیز همین اندازه باشد.
نمای عقب تویوتا پریوس ۲۰۲۳
نسل پنجم تویوتا پریوس قرار است با ظاهری جذاب‌تر، مشخصات فنی قوی‌تر و کابین بهتر، نام پریوس را دوباره در بازارهای جهانی احیا کند. هنوز قیمت خرید خودرو و زمان فروش خودرو اعلام نشده، اما به احتمال زیاد اوایل سال ۲۰۲۳ با قیمت ۲۷ هزار دلار وارد بازار شود. هوندا آکورد هیبرید، تویوتا کرولا هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید رقبای اصلی پریوس استاندارد هستند و کیا نیرو PHEV را می‌توان رقیب مدل پرایم آن دانست، با این حال هیچ کدام از نظر ظاهری قابل مقایسه با پریوس نیستند.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje