کراس‌اوورها پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین ماشین‌های این روزهای بازار خودرو در سراسر جهان هستند و این کار را برای سازندگان خودروهای اسپرت کوپه سخت می‌کند، با این حال برندهای اسپرت‌ساز راه حل‌هایی برای فروش محصولاتشان پیدا کرده‌اند. راه ‌حل پورشه برای رقابت در دنیای کراس‌اوورها این است که ۹۱۱ را به یک آفرودر تبدیل کند. پورشه ۹۱۱ داکار خودرویی اسپرت بیراهه‌نورد است که برای علاقمندان به مسابقات رالی و آفرود طراحی شده و هیجان را به راننده هدیه می‌دهد.
پورشه ۹۱۱ داکار بر اساس نسل ۹۹۲ و فعلی خودرو اسپرت آلمانی ساخته شده تا یادآوری از پورشه ۹۱۱ قهرمان رالی پاریس داکار باشد که منجر به تولید نسل ۹۵۹ در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ شد. هر چند که پورشه داکار خودرو منحصربه‌فرد و جذابی است، اما رقبایی در انتظارش هستند که یکی از آنها لامبورگینی هوراکان استراتو است و فراری پوروسانگوئه هم می‌تواند با آن به رقابت بپردازد.
+ طراحی ظاهری جذاب
+ مخصوص رالی و آفرود
+ ظاهری شبیه شاسی‌بلندها
تولید و عرضه محدود
فضای بار کم
پورشه ۹۱۱ داکار به همان موتور معروف ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو دوقلو باکسر مجهز است که پشت محور عقب قرار گرفته و ۴۷۳ اسب بخار قدرت و ۵۶۹ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۸ سرعته، معروف به PDK قدرت پیشرانه را به هر دو محور انتقال می‌دهد.
پورشه ۹۱۱ داکار ۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱ نیوتن.متر گشتاور بیشتری نسبت به کاررا S دارد. این آمار و ارقام برای پورشه‌بازها آشناست، چرا که همین پیشرانه در پورشه ۹۱۱ GTS، با همین قدرت و گشتاور به کار رفته است.
کاررا ۴ GTS با گیربکس PDK در ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و داکار برای رسیدن به این سرعت، ۳.۳ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت پورشه ۹۱۱ داکار به دلیل استفاده از لاستیک‌های چهار فصل به ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
ارتفاع داکار نسبت به مدل‌های معمولی پورشه بیشتر و به یک سیستم لیفت مجهز شده که اجازه می‌دهد فاصله کف خودرو تا زمین را تا ۱۹ سانتیمتر افزایش داده شود. بدین ترتیب پورشه ۹۱۱ داکار ظاهری شبیه شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها پیدا می‌کند.
سیستم لیفت یا بالابر بخشی از سیستم تعلیق است که دوباره تنظیم شده و با حداکثر فاصله ۱۹ سانتیمتری از زمین می‌توان با سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت در مسیرهای آفرودی رانندگی کرد.
داکار به صورت استاندارد با فرمان محور عقب، کنترل شاسی پویا پورشه (PDCC) و دیاق‌های GT3 عرضه می‌شود. دو حالت رانندگی رالی (Rallye) و آفرود اضافه شده که از طریق کلید روی فرمان قابل کنترل است.
در حالت آفرود ارتفاع خودرو به حداکثر خود می‌رسد که برای رانندگی روی تپه‌های شنی یا صخره‌ها کوهستانی مناسب است.
جذاب‌ترین حالت رانندگی پورشه ۹۱۱ داکار، رالی است و اصلا داکار مخصوص رالی طراحی و تولید شده که در این حالت بیشتر قدرت موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.
نوع موتور خودرو
خطی بنزینی
حجم موتور
۳ لیتر
سیلندر / سوپاپ
۶ / ۲۴
تنفس موتور
توربو دوقلو
قدرت
۴۷۳ اسب بخار
گشتاور
۵۶۹ نیوتن.متر
گیربکس
اتوماتیک ۸ سرعته
محور محرک
دو دیفرانسیل
شتاب
۳.۳ ثانیه
سرعت
۲۴۱ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
۱۱.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۶
فرمان
برقی
بدنه
کوپه کراس
نوع رینگ
آلومینیومی
طول
۴۵۱۹ میلیمتر
عرض
۱۸۵۲ میلیمتر
ارتفاع
۱۳۴۹ میلیمتر
فاصله محورها
۲۴۵۱ میلیمتر
وزن خالص
۱۶۱۱ کیلوگرم
تعداد سرنشین
۲ نفر
ظرفیت صندوق جلو
۱۳۰ لیتر
حجم مخزن سوخت
—–
قطر رینگ
۱۹ اینچ (جلو)
۲۰ اینچ (عقب)
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل ایستایی در سربالایی
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
دارد
کنترل کشش
دارد
کنترل پایداری
دارد
اتو پارک
دارد
سنسور جلو
دارد
سنسور عقب
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تغییر لاین
دارد
رادار تصادف جلو
دارد
رادار تصادف عقب
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
توزیع نیروی ترمز
دارد
ترمز کمکی
دارد
ترمز اضطراری
دارد
ترمز پارک برقی
دارد
اتولایت
دارد
چراغ روز
دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان
دارد
گرم‌کن فرمان
دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
ناوبری
دارد
نمایشگر هدآپ
ندارد
دوربین عقب
دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
دارد
کیسه هوا
دارد
ورود بدون کلید
دارد
استارت بدون کلید
دارد
تهویه اتوماتیک
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
صندلی برقی سرنشین جلو
دارد
گرم‌کن صندلی جلو
دارد
سردکن صندلی جلو
دارد
آینه بغل برقی
دارد
گرم‌کن آینه بغل
دارد
پانوراما
ندارد
سانروف
ندارد
طراحی پورشه ۹۱۱ داکار
قبل از اینکه پشت فرمان بنشینید، شکل و شمایل پورشه ۹۱۱ داکار داد می‌زند که با یک خودرو اسپرت معمولی طرف نیستید. فاصله این خودرو با کف زمین به ۱۶ سانتیمتر می‌رسد که ۵ سانتیمتر بیشتر از ۹۱۱ کاررا است. علاوه بر این، سیستم لیفت (بالابر) این امکان را می‌دهد تا ارتفاع خودرو را ۳ سانتیمتر دیگر افزایش دهید و به ۱۹ سانتیمتر برسانید. بدین شکل، خودرو اسپرت کوپه تبدیل به یک کراس‌اوور می‌شود.
پورشه ۹۱۱ داکار با همان ظاهر آشنای همیشگی مدل‌های ۹۱۱ ساخته شده و از دور هم قابل تشخیص است. البته برای اینکه یک خودرو آفرود باشد، المان‌هایی به آن اضافه شده است. طرح کاپوت کمی با مدل‌های دیگر ۹۱۱ فرق دارد و دو ورودی هوا روی آن دیده می‌شود. پلاستیک‌های مشکی رنگ دور تا دور گلگیرها را گرفته و حالتی حجیم‌تر و شاسی‌بلندتر به داکار داده است. اسپویلر ثابت عقب با خروجی‌های بزرگ هوا از دیگر المان‌های خاص پورشه ۹۱۱ داکار محسوب می‌شود.
قلاب‌های بکسل قرمز رنگ جلو و عقب از آلومینیوم فورج‌شده ساخته شده و جنس رکاب‌های جانبی از فولاد ضدزنگ است. توری‌های مشبک جلو هم از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند. دو لوله اگزوز گرد عقب نیز شباهت‌هایی به اگزوزهای پورشه ۹۱۱ GTS دارد.
کابین پورشه ۹۱۱ داکار
فضای داخلی پورشه ۹۱۱ داکار همان طراحی همیشگی خودروساز آلمانی را حفظ کرده و البته به عنوان خودرویی که قدش بلند شده، به اندازه کاین کاربردی نیست. آلمانی‌ها برای کاهش وزن خودرو آفرودی، صندلی‌های عقب را حذف کرده‌اند و بدین ترتیب، فقط ۲ نفر می‌توانند سوار پورشه داکار شوند.
از آنجا که موتور کل فضای عقب خودرو را اشغال کرده، پورشه داکار فقط یک صندوق جلو ۱۳۰ لیتری دارد و برای اسباب و وسایل می‌توان از فضای پشت صندلی راننده و سرنشین جلو استفاده کرد و همین طور باربند مخصوص داکار را سفارش داد که مجهز به چراغ است.
نمای عقب پورشه ۹۱۱ داکار
پورشه ۹۱۱ داکار نسخه متفاوتی از خودرو اسپرت آلمانی محسوب می‌شود که مخصوص رالی و آفرود طراحی و تولید شده است. نمایشگاه خودرو لس آنجلس ۲۰۲۲ اولین جایی بود که داکار آلمانی در آن به نمایش درآمد و لامبورگینی هوراکان استراتو را به رقابت دعوت کرد. خرید خودرو آفرودی پورشه ۲۲۰ هزار دلار آب می‌خورد و از بهار ۲۰۲۳ به مشتریان تحویل داده می‌شود. هر چند انتظار می‌رفت داکار یکی از محصولات همیشگی پورشه باشد، اما فقط ۲۵۰۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje