تیم تحریریه
در آیین نامه واردات خودرو های خارجی بندی وجود دارد که براساس آن، اختلاف قیمت میان قیمت پایه و قیمت فروش خودرو ها در بورس کالا باید به خزانه دولت واریز شود. دلیل این کار، جلوگیری از رانت و سود بالا است.
اکنون گمانه زنی هایی وجود دارد که ممکن است این رویه در مورد خودرو های تولید داخل نیز انجام شود.
با توجه به آیین‌نامه واردات خودروهای خارجی که براساس آن مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش خودروها در بورس کالا آن هم به دلیل جلوگیری از رانت و سود بالا به خزانه دولت می‌رود، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد تا همین رویه در مورد خودروهای داخلی نیز رخ دهد.
اخیرا و در مورد فروش خودروهای داخلی در بورس کالا بحث‌های زیادی مطرح شده است. کارشناسان نظرات مختلفی در خصوص مزایا و معایب آن مطرح می‌کنند. با این وجود به نظر نمی‌رسد دولت قصد داشته باشد تا این سیاست که به عقیده برخی سبب افزایش قیمت‌ها شده است عقب‌نشینی کند.
در این بین یکی از نکاتی که وجود دارد، بحث پرداخت مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش به خودروسازی‌ها به جای خزانه دولت است و این در حالی است که در حال حاضر و براساس آیین‌نامه واردات خودروهای خارجی، این مابه‌التفاوت به خزانه دولت خواهد رفت. مسئله اینجا است که چرا چنین تفاوتی در حوزه فروش خودروهای خارجی و داخلی در بورس کالا وجود دارد؟

فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این در خصوص اعمال تعرفه 15 درصدی برای سود واردکنندگان خودروهای خارجی گفته بود: اگر تعرفه شناور نمی‌گذاشتیم به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا سود زیادی نصیب واردکننده می‌شد. تعرفه شناور رانت را از بین می‌برد. ما سود مجاز را مشخص می‌کنیم و مابه‌التفاوت را به عنوان سود بازرگانی اخذ می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مابه‌التفاوت سود تعیین‌شده به صورت شناور و قیمت کشف‌شده در بورس کالا به خزانه دولت خواهد رفت گفته بود، اگر در بورس خودروها بالاتر از قیمت فروخته شوند، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم. آ‌یین‌نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است.

باید توجه داشت که اظهاراتی که در خصوص واردات خودروها خارجی مطرح می‌شد نیز تا کنون محقق نشده است و براساس آخرین اعلام وزارت صمت قرار بود تا خودروهای خارجی تا پایان دی در بورس کالا عرضه شوند اما تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است.
گفتنی است، استدلال‌هایی که وزیر صمت در خصوص شرایط در نظر گرفته شده برای مابه‌التفاوت قیمت پایه و فروش در بورس کالا و واریز آن به خزانه دولت، در خصوص خودروهای داخلی نیز صدق می‌کند. در حال حاضر و با توجه به قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت به عنوان قیمت‌های کارخانه، شاهد سود بسیار بالاتری از طریق فروش خودروهای داخلی در بورس هستیم که تا کنون به خودروسازان رسیده است.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که شاید در آینده نزدیک شاهد واریز مابه‌التفاوت قیمت فروش خودروهای داخلی به خزانه دولت باشیم. می‌توان گفت که اگر این موضوع عملیاتی شود برخی از ایراداتی که به عرضه خودرو در بورس کالا گرفته می‌شود، مرتفع خواهد شد.
سایپا لیست قیمت کارخانه ای محصولات خود ویژه بهمن ماه 1401 را اعلام کرد. نام محصول قیمت (تومان) تیبا صندوق دار 120،107،000 تیبا پلاس 142،012،000 تیبا ۲  127،117،000 تیبا۲ پلاس…
گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد طرح فروش فوری دو محصول این شرکت از روز سه شنبه هفته جاری مورخ 4 بهمن 1401 آغاز خواهد شد. متقاضيان محترم از ساعت 14…
طرح فروش محصولات ایران خودرو که در دو هفته اخیر با حواشی بسیار زیادی مواجه شده بود روز یکشنبه هفته گذشته به پایان رسید و روز سه شنبه نیز قرعه…
خودروسازان بم در نمایشگاه خودرو کرمان، رسما از محصول جدد خود رونمایی کرد. آنطور که مدیرعامل این خودروسازی پیش از این اعلام کرده بود، ماشین جدید BAC X3 که در…
یازدهمین دوره نمایشگاه خودرو کرمان از 28 دی ماه الی 1 بهمن ماه 1401 در محل دایمی نمایشگاه های شهر کرمان برگزار می شود و گروه بهمن نیز با در…
در روز افتتاحیه نمایشگاه خودروی کرمان 1401، شرکت مدیران خودرو توسط یکی از نمایندگی های خود اقدام به رونمایی از جدیدترین و قدرتمند ترین خودروی خود در این نمایشگاه کرد؛…
نظام سرمایه داری بیشتر رونق میگیره.دلال بیشتر سود میکنه.واقعا این طرح خیلی بی فکریه
باسلام تا حالا نزدیک به ۲۰ بار تو قرعه کشی ایران خودرو شرکت کردم برنده…
ای وای از دست این مشاوران کم سواد. اینجوری که بیشتر دلال بازی میشه! کدام…
چقدرر مسخره.شاید یکی میخواد در صورت برنده شدن از پدرومادر یا دوست و اشنا قرض…
من ۴۱بار درقرعه کشی ایران خودروثبت نام کردم ولی برنده نشدم
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

source




source

توسط viraje