چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
لاماری ایما، یک کراس اوور میان سایز با طراحی اسپرت و چشمگیر است که توانسته توجهات تعداد زیادی از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در بهمن سال ۱۴۰۰، شرکت آرین پارس موتور خودروی جدید خود را با نام لاماری ایما و نشان اختصاصی خود که سر یک گوزن است رونمایی کرد. لاماری ایما در واقع همان دانگ فنگ فورتینگ T5 است. این خودرو در سال ۲۰۲۰ معرفی شده و در بسیاری از کشورها با نام های متفاوت به فروش می رسد.
لاماری ایما از آن دسته خودروهایی است که می تواند در نگاه اول جذبه خود را به رخ بکشد. البته در طول گذر زمان، جلوه این نوع طراحی به مراتب کاسته می شود. درواقع در زمان رونمایی از این خودرو، چراغ های دو قسمتی، فرم خاص جلوپنجره و چراغ های عقب سرتاسری کاملا مد روز بودند ولی این روزها با تکرار این نوع طراحی، دیگر از آن خیره کنندگی ابتدایی خبری نیست و حتی می توان این نوع طراحی را امروزه، کاملا عادی برشمرد. با این حال طراحی لاماری، کاملا اصولی و ظریف انجام شده و هنوز، مدرن، شکیل، اسپرت و خاص به نظر می رسد.
مهمترین عنصر در نگاه نخست، چراغ های باریک روزتاب یا دی لایت آن است که با چراغ های راهنما ترکیب شده اند. چراغ های اصلی هالوژنی در قابی عمودی در دو سمت سپر قرار گرفته اند. تیره بودن قاب چراغهای اصلی باعث می شود تا در ترکیب با جلوپنجره ، فیسی مشابه دندان مار پیدا کنند. جلوپنجره که بخش عمده سپر را فراگرفته هم با خطوط عمودی برجسته، گیرایی خوبی دارد. خطوط روی کاپوت و کناری بدنه هم با سیالیت آرامی به سمت عقب کشیده می شوند. بدین ترتیب، گلگیرها برجسته تر به نظر می رسند. سقف نیز با شیب ملایمی در عقب رو به پایین می اید البته نه در آن حدی که مانند کراس اوورهای کوپه شود. دورتادور پنجره ها نیز با نوار کرومی پهنی تزئین شده است. نقطه انتهایی سقف هم یک اسپویلر جالب است که چراغ های ترمز ۳ تایی، روی آن به چشم می خورد.
چراغهای عقب، یکپارچه و البته باریک و کمی برجسته هستند و جاگیری آنها و شیب درب و شیشه عقب و طراحی سپر و خروجی اگزوزهای دو تایی در هر طرف، ترکیبی دلپذیر و عامه پسند ایجاد کرده اند. در نهایت باید به طراحی چرخ های آلیاژی ۱۹ اینچی نیز بپردازیم که به رنگ مشکی بوده و در ترکیب با تایرهای دیواره کوتاه، نمای خوبی ایجاد کرده اند.
با ورود به داخل کابین، تحت تاثیر دو المان نمایشگر عریض و یک تکه داشبورد و فرمان اسپرت لاماری ایما قرار گرفتیم. طراحی غربیلک فرمان با الهام از مرسدس AMG GT با دو پره پایینی و دکمه های فلزی جذابیت دوچندانی یافته است. کنسول نسبتا پهن بوده و قسمت عمده ای از آن با پوشش مشکی پیانویی با کیفیتی پوشیده شده است. دریچه های سیستم تهویه نیز گرد و توربینی شکل می باشند. باوجود غلبه تیرگی در رنگ های داخل کابین، تزئینات فلزی مختصر به خوبی جلب توجه می کنند. بعلاوه در مجموع ۳۷ جایگاه برای قراردادن اشیا، بطری و لیوان و موبایل و گیره هایی برای آویزان کردن درنظر گرفته شده تا کاربردی بودن کابین در این زمینه بی نقص باشد.
نکته جالب اینکه فرداموتور نیز محصولی MPV به نام سوبا M4 را معرفی کرده که از نظر فنی و حتی طراحی داخلی و داشبورد با لاماری ایما یکسان است.
بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه اشیل لاماری ایما، امکانات رفاهی ان است. در مقایسه با رقبا، این خودرو از کمبود شدید تجهیزاتی چون دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ناوبری، گرم کن صندلی ها، درب صندوق برقی و از این قبیل رنج می برد. سقف پانورامای دو تکه بازشونده، صندلی برقی راننده، روشنایی خودکار، نمایشگرهای با وضوح بالا، روکش های چرمی فرمان و صندلی ها، کول باکس و تجهیزات پایه ای در همین حد را در لاماری خواهید یافت. آرین پارس موتور قول داده تا در سال ۱۴۰۲ این خودرو را در نسخه فول آپشن با تجهیز به تمام لوازم از قلم افتاده روانه بازار نماید.
موتور لاماری ایما همان موتور پایه ۱.۵ لیتری میتسوبیشی است که در اینجا با کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر می تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گستاور تولید کند. این موتور سرزنده و قوی بوده و از پس شیب ها به خوبی بر می آید و شتاب گیری با ان نیز نسبتا مطلوب است. اگر ایما را در کلاس خود با رقبا مقایسه کنیم، عملکرد خوب گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه آن در تعویض و توان موتور را باید به عنوان برگ برنده آن نام ببریم. هرچند در نسخه تست شده ما عیوبی چون داغ کردن کلاچ و تاخیر در شروع حرکت بعد از چند بار شتاب گیری به وضوح مشاهده می شد.
در ابتدا باید از سکوت کابین در زمان استارت و حرکت در سرعت های پایین تمجید کرد. با فشردن بیشتر پدال گاز و فعال شدن توربوشارژر، صدای موتور به وضوح افزایش می یابد که البته بازهم آزاردهنده نیست. برخلاف خودروهای شاسی بلند، نرمی تعلیق در این مدل باعث سواری راحتی می شود. چسبندگی به مسیر و عملکرد ترمزها نیز کاملا قابل قبول اند.
هندلینگ ایما در مسیرهای کوهستانی و جاده های باریک قابل تحسین است و از یک خودروی چینی چنین انتظاری نداشتیم. درواقع می توان گفت که خودروهای چینی در بخش هندلینگ و سواری رشد قابل توجهی داشته اند و نمی توان انها را با محصولات چند سال پیش همین کشور مقایسه کرد. این عملکرد می تواند به واسطه طراحی مناسب شاسی و توزیع وزن مطلوب حاصل شده باشد.
لاماری ایما در حال حاضر با دو قیمت کارخانه و بازار بسیار متفاوت قابل خرید است. باوجود تولید نسبتا خوب، استقبال بسیار بالا از ایما باعث شده تا فاصله قیمتی بازار و کارخانه در این محصول بسیار زیاد باشد.
رقبای عمده لاماری ایما در ایران را می توان دیگنیتی مخصوصا مدل پرایم، فونیکس FX و کرمان موتور K7 دانست. البته با ورود چانگان یونی-تی شرایط برای لاماری سخت تر خواهد شد. به این دلیل که مشتریان در این کلاس، طراحی چشمگیر خارجی را در اولویت قرار می دهند و بنابراین نگاه آنها طبیعتا به محصولات با طراحی خاص تر و جدیدتر خواهد بود.
قیمت این خودرو در عربستان سعودی، ۹۷۹۰۰ ریال معادل ۲۶ هزار دلار و در چین معادل ۱۷۹۰۰ دلار و در ایران در کارخانه معادل ۳۲ هزار دلار و در بازار بیش از ۴۲ هزار دلار است.
لاماری می توان به واسطه طراحی خوب خود، مشخصات فنی مناسب و جذابیت های مختلفی که ارائه می کند یکی از بهترین گزینه ها در میان رقبای حال حاضر خود در کشور باشد. هرچند رقبا هم از مزایایی چون شبکه خدمات و فروش گسترده تر، تجهیزات بیشتر و یا طراحی به روزتر سود می برند اما لاماری هم در این میان، هیچ گاه بازنده نشان نمی دهد. درواقع اگر معیار انتخاب ما با رقبای فعلی در بازار ایران، قیمت رسمی کارخانه باشد، لاماری یکی از اولویت ها برای خرید به شمار می رود. با این وجود حفظ ارزش دست دوم در این خودرو نسبت به رقبا سخت تر است و این به دلیل ناشناخته بودن برند و شرکت تولید کننده است.
بزرگترین مشکل لاماری ایما، نداشتن تجهیزات کامل به عنوان یک خودروی لوکس است. بسیاری از تجهیزات ایمنی و رفاهی مدل های اصلی در ایما حذف شده اند. در بعد فنی تاخیر در عملکرد دریچه گاز و پاسخ دیرهنگام به پدال گاز مخصوصا در زمان داغ شدن گیربکس هم مشهود است. علاوه بر این مشکلات شبکه خدمات پس از فروش و تامین درازمدت قطعات و خدمات را هم باید افزود.
بررسی اختصاصی پدال از لاماری ایما را در یوتیوب، تماشا کنید. با عضویت در کانال یوتیوب ما و لایک و کامنت خود نیز مشوق ما برای ادامه بررسی های ویدئویی پدال خواهید بود.
تماشا در آپارات:
Avan
من از این نوع طراحی خوشم نمیاد اما توضیحات مربوطه نشان میده که خودروی قابل توجهی است.
206rc
بررسی ویدیویی خوبی بود. بین خودروهای ایرانی و خارجی که هم سگمنت هستن ویدیو دویل بزارید. مثلا تارا و آریزو/ تیگو و توسان/ ۲۰۷ و i20
TML BN
این مقایسه هایی که پیشنهاد دادی همشون جوابشون معلومه
قطعا مثلا آریزو خیلی ماشین سز تر بعد بازه قیمت های مثلا ۲۰۷ و i20 اصلا یکی نیست یکی محصول ۲۰ سال پیش پژو ساخت ایرانخودرو بعد اون یکی یک خودرو وارداتی تقریبا موفق
NAVID۰۰۹۸
قرارداد ۲۵ ساله همین تعریف تمجیدها را هم داره !!!
از لاماری تعریف نکنید از چی تعریف بکنید مثلاً !
انتخابی که به اجبار تحمیل شده و شما با آب و تاب بزرگش میکنید !
تو دِهاتِ بیکدخدا ، قورباغه هم عروس میشه !
mercedes
به هر حال با این بازار ارزش خریدش از سورنتو پنج ملیاردی و سانتافه خیلی بهتره.چون یه ماشین صفر سوار میشی
Reza
لگن صفر؟
Tesla
هفته پیش تو جاده سنندج ( کرمانشاه به سنندج ) یه بنده خدایی با لاماری فاز لامبورگینی گرفته بود و مدام پشت سر ماشینا نور بالا میومد ، خلاصه با سوناتا yf جرش دادم طوری که دیگه حتی نور چراغ هاش هم توی آینه بغل معلوم نبود 🤣😂😂😂
علی
کسی بغلت نبود از خواب بلندت کنه
Grant
حاجی تو به سنت نمیخوره سوناتا سوار باشی
سطح کامنتات از بس بالائه حتی آزرا هم به شئن تو نیست:)
mercedes
چجوری حسابش کردی؟
TML BN
یک هیوندای سوار متوهم کشف شد به به عجب موجودی
NAVID۰۰۹۸
بیا اینم یه کرهای سوار دیگه که تکلیفش روشنِ🤣🤦♂️!
مردیم از خوشی
چینی ها هم کم کم داره طراحی هاشون زیبا میشه
و اینکه کم تر خودرو چینی زیر ۱۷ هزار دلاری هست که ارزش خرید نداشته باشه و اکثرا با ارزش خرید بالا هستند
مشکل ما مشکل همیشگی هست فرو کردن خودرو خارجی ۲ الی ۳ برابر قیمت واقعی به مشتری
تازه در کارخانه ۲ الی ۳ برابر هست تو بازار که ماشالله دلال هم قیمت محصولات بنز و بی ام و قیمت میزاره
در کل مشکل ما نه میزان تولید هست نه تنوع مشکل ما بی صاحب بودن مملکته که کسی نیست با مشت بزنه تو صورت مافیا و جلو این قیمت گذاری ها احمقانه را بگیره
مردیم از خوشی
چینی ها هم کم کم داره طراحی هاشون زیبا میشه
و اینکه کم تر خودرو چینی زیر ۱۷ هزار دلاری هست که ارزش خرید نداشته باشه و اکثرا با ارزش خرید بالا هستند
مشکل ما مشکل همیشگی هست فرو کردن خودرو خارجی ۲ الی ۳ برابر قیمت واقعی به مشتری
تازه در کارخانه ۲ الی ۳ برابر هست تو بازار که ماشالله دلال هم قیمت محصولات بنز و بی ام و قیمت میزاره
در کل مشکل ما نه میزان تولید هست نه تنوع مشکل ما بی صاحب بودن مملکته که کسی نیست با مشت بزنه تو صورت مافیا و جلو این قیمت گذاری ها احمقانه را بگیره
Tesla
ویدئو برسی خیلی کامل و خوب بود ، خواهشا اگر تونستین ویدئو های برسی بیشتری رو تهیه کنید ( از لاماری و کلا ماشین های چینی خوشم نمیاد ولی ویدئو برسی شما به حدی برای من زیبا بود که تا آخر نگاش کردم )
AMANTE
یک کلمه که توی بررسی ها خیلی روی مخ من میره کلمه ی لوکس هست، هیچ کدوم از شاسی بلند های چینی توی ایران لوکس حساب نمیشه.
لاماری ایما ماشین موفقی در ایران هست ولی از کمبود امکانات به شدت رنج میبره و اگه نسخه ی فول اش می اومد بهتر از این هم میتونست بفروشه.
که فکر کنم نسخه ی فیس لیف اش که شبیه لامبورگینی اوروس شده با امکانات کامل تری بیاد.
BMW
عالیجناب تسلا من از شما بخاطر گرفتن فاز لامبورگینی با لاماری پوزش می طلب لطفن مرا عف کنید
Tesla
نیاز به عذر خواهی تو نیست ، تازه با سوناتا این بلا رو سرش آوردم ( سوناتا مال دوستم بود ) فکر کن اگه با ماشین خودم ( وراکروز ) بودم چه اتفاقی می افتاد 🤣😂😂 ، هر چند در شان ماشین کره ای نیست با اسباب بازی های چینی کل بندازه
Tesla
نیازی به عف تو نیست ، اشتباه از بنده بود که کنار اسباب بازی چینی پام رو تا ته گذاشتم رو گاز ( در شان ماشین کره ای نیست که با اسباب بازی های چینی کل کل کنه ) 🧸🧸🇨🇳🇨🇳
Haji
وقتی به قسمت قیمت این ماشین لاکچری!! میرسی و با حقوق زیر ۲۰۰ دلارت مقایسش میکنی میفهمی بهتره تب کروم رو ببندی چون وسع ما جوون های این وطن!! به اندازه دلخوش کردن خودمون به قهوه ی بی کیفت روی میزمونه!!
علی
درست میشه
حمید
یدونه ثبت نام کردم ،امیدوارم قیمت بازارش همینطوری بمونه یکم سود کنم ! همه شدیم دلال متاسفانه
Dan
مشکل اصلی هم همینه دیگه
تو ایران کسی برای ماشین سوار شدن ماشین نمیخره
بلکه برای فروختنش ماشین میخره
🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵
اصلا خودروی خوبی نیست
vahidb
با عرض پوزش بررسی ضعیفی بود
برای بررسی اول از همه تن صدای اون فرد باید دلنشین باشه
دوم عجله فرد لذت بررسی ویدئو کم کرده بود
سوم یک مقدار زیاده روی و اغراق برای اینکه گفته بشه ماشین خوبی هست
و نکته آخر اون اسب و نحوه فیلم برداری زیادی بچگونه بود و کلاه فرد بررسی کننده هم تو ذوق میزد پوشش خوبی هم نداشت
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
زومیت ♦ زومجی ♦ کجارو
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
source
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.