چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
احتمالا شما هم در مطالب پدال با اصطلاحی شبیه «پورشه ۹۱۱ ۹۹۶.۲» مواجه شدهاید؛ اما این کدها چه معنایی دارند و هر یک به کدام نسل اختصاص دارد؟!
آنچه در این مطلب میخوانید:
بسیاری مانند من کدهای مربوطه به نسلهای مختلف پورشه ۹۱۱ آشنایی ندارند و با خواندن اعداد آنها سردرگرم میشوند. با دانستن این کدها میتوانید بهعنوان یک خودرودوست از نسلهای مختلف این اسپرت محبوب، حدود سال ساخت آن و ترتیب ورود آن به بازار آگاهی داشته باشید. مطلب زیر میتواند راهنمای خوبی برای شناخت کد نامهای پورشه ۹۱۱ باشد.
جانشین پورشه ۳۵۶ که در سال ۱۹۶۳ روانه بازار شد اما پس از پژو از کد نام سهگانه (مانند ۲۰۸) برای خودروهایش استفاده کرد، پورشه تصمیم گرفت پس از تولید ۸۰ دستگاه از این خودرو، آن را ۹۱۱ بنامد. این خودرو به جعبهدنده دستی و موتور ۲ لیتری ۶ سیلندر تخت مجهز میشود و ۱۲۸ اسب بخار قدرت تولید میکند.
موتور ۱۵۸ اسب بخاری ۲ لیتری پس از سال ۱۹۶۶ به ۹۱۱s میآید. ۹۱۱ تارگا که از پنجرههای سیاه، جداشونده و نرم بهره میبرد پس از ورود این خودرو رونمایی شد. ۹۱۱T با ۱۱۰ اسب بخار جایگزین ۹۱۲ شده که جایی بین ۹۱۱T و ۹۱۱s قرار میگیرد. در سال ۶۹ میلادی فاصله محوری افزایش پیدا کرده است و جعبهدنده نیمه خودکار هم وظیفه انتقال قدرت این محصول را برعهده میگیرد.
تنها تغییر به حجم موتور ختم میشود که به ۲.۲ لیتر رسیده و در مدلهای ۹۱۱T و E و S استفاده شده است و بهترتیب ۱۲۳، ۱۵۳ و ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
۹۱۱ T و E و S اینبار از موتورهای ۲.۴ لیتری استفاده میکردند که بهترتیب ۱۲۸، ۱۶۳ و ۱۸۷ اسب بخار قدرت دارند. ورودی بوق که زیر چراغ قرار گرفته، این دفعه سیاه رنگ میشود و نسخه کاررا RS 2.7 نیز با ۲۰۷ اسب بخار قدرت به بازار اروپا میآید.
سپرهای برآمده ضربهگیر راه خود را به ۹۱۱ پیدا میکنند تا خودرو با قوانین ضدتصادف آمریکا نیز هماهنگ باشد. خانواده ۹۱۱ به مدلهای پایه، S و کاررا ختم میشد که بهترتیب ۱۴۸، ۱۷۳ و ۲۰۷ اسب بخار قدرت داشته و از موتورهای ۲.۷ لیتری بهره میبرند؛ البته مدل کاررا در سال ۱۹۷۶ به موتور ۳ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری مجهز شد.
تمام مدلهای بهجز توربو به موتورهای SC 178 اسب بخاری مجهز شده که در دهه ۸۰ قدرتشان به ۲۰۱ اسب بخار ارتقا پیدا میکند. جعبهدنده نیمه خودکار نیز در سال ۷۹ از رده خارج شده و نخستین ۹۱۱ کابریولت در اواخر سال ۸۲ روانه بازار میشود.
نسخه SC با کاررا جدید جایگزین میشود. پورشه حجم موتورهایش را به ۳.۲ لیتر و قدرتشان را به ۲۲۸ اسب بخار میرساند. در سال ۸۵ میلادی بدنه پهن توربو عرضه میشود. سالهای ۸۷ و ۸۹ نیز میزبان کاررا کلاب اسپرت با وزن کمتر و اسپیدستر کلاسیک میشوند.
پورشه با معرفی ۹۱۱ از موتور ۸۹ اسب بخاری ۱.۶ لیتری آن هم رونمایی میکند. این موتور در مدل ۹۱۲ استفاده میشود که جایگزین اصلی ۳۶۵ شده. نمونههای کوپه و تارگا در سال ۶۷ وارد بازار میشوند.
پورشه در سال ۷۵ مدل ۹۱۴ را از خط خارج میکند اما برای جبران مخارجش، ۹۱۲ را برای یک سال دیگر میسازد. موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تخت ۸۹ اسب بخاری ۹۱۴ نیز به داخل مدل ۹۱۱ انتقال پیدا میکند.
پورشه با استفاده از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت، ۹۱۱ را وارد عرصه خودروهای سوپراسپرت میکند. در سال ۷۸ یک نمونه ۳.۳ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری راه خود را به این کوپه آلمانی پیدا میکند که از در موتور جعبهایتر و اسپویلری بزرگتر داشت. در سال ۸۷ نسخههای کابریولت و تارگا آن هم روانه بازار میشود.
پورشه تنها ۲۲ عدد از این نسخه مخصوص میسازد تا در گروه B مسابقات شرکت کند. تغییرات این خودرو شامل بدنه توربومانند سبکوزن و سپرهای از جنس کولار میشود که پوششی برای موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر ۲۵۱ اسب بخاری آن محسوب میشوند. این خودرو قادر است در عرض ۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
این نسل ۹۱۱ را از خودروی اسپرت به سوپراسپرت زمانه تبدیل کرد. موتور ۶ سیلندر تخت و ۴۴۴ اسب بخاری ۹۵۹ از دو توربو سود میبرد. این موتور درحقیقت یک موتور مسابقهای از نمونه شرکتکننده در لمان این خودرو به شمار میرود که به خنککننده آبی، شاسی با کنترل کامپیوتری و سیستم چهرچرخ محرک مجهز و حداکثر سرعت آن ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
پورشه قصد دارد تا یک نمونه کوچکتر و ارزانتر از ۹۵۹ را با نام ۹۶۵ تولید کند. قرار است این خودرو به موتور V8 آبخنک مجهز شود اما مدیرعامل وقت، اولریخ بِز، این برنامه را لغو میکند.
سپرهای نرمتر و اسپویلر جمعشونده دو تغییر مهم ظاهری در این نسل هستند. موتور ۹۱۱ در این نسل به نمونه ۳.۶ لیتری ۲۴۷ اسب بخاری ارتقا پیدا میکند و حال از فناوریهای روز دنیا مانند ترمز ABS، فرمان برقی، سیستم چهارچرخ محرک و جعبهدنده خودکار تیپترونیک سود میبرد. ۹۱۱ توربو دوباره در سال ۱۹۹۱ تولید میشود.
بدنه ۹۱۱ در این سالها از حالت جعبهای خارج شد و فرمی نرم به خود گرفت. اصلیترین تغییر مکانیکی در این نسل، فنربندی عقب از نوع مولتیلینک بود. قدرت موتور از سال ۹۵ به ۲۸۱ اسب بخار افزایش یافت. در همان سال، ۹۱۱ توربو با ۴۰۲ اسب بخار قدرت رونمایی میشود و پس از آن، نخستین ۹۱۱ توربو چهارچرخ محرک هم وارد بازار میشود. نمونه مسابقهای GT2 به ۴۲۴ اسب بخار قدرت مجهز میشود و تنها بهصورت دیفرانسیل عقب به مسابقات میرود.
پورشه از سال ۹۸ دوباره به سیستم آبخنک روی میآورد و از موتورهای ۳.۴ لیتری ۶ سیلندر تخت خود، ۲۹۶ اسب بخار قدرت استخراج میکند. نسخه توربو در سال ۲۰۰۰ با ۴۰۹ اسب بخار قدرت روانه بازار میشود که قدرتش را از طریق جعبهدنده ۵ سرعتی تیپترونیک به چرخها منتقل میکند. نخستین نسل ۹۱۱GT3 با ۳۵۵ اسب بخار قدرا در سال ۹۹ معرفی میشود. پس از آن هم نوبت به ۹۱۱GT2 میرسد که بهعنوان یک دیفرانسیل عقب به ترمزهای کربنی و ۴۶۲ اسب بخار قدرت مجهز میشود. فرم چراغهای این نسل دیگر تکرار نمیشوند.
آلمانیها در این سالها از موتورهای ۳.۶ لیتری ۳.۱۶ اسب بخاری استفاده میکنند. نسخه سرسختتر GT3RS با شمایل نمونههای RS سال ۷۳ طراحی میشوند که برای کاهش وزن از کاپوت کربنی و شیشههای پلاستیکی سود میبرد. نسخه توربو کابریولت هم در سال ۲۰۰۴ معرفی میشود.
پورشه چهره خودرو را بهروز میکند و آن را به امکاناتی چون میراگرهای تطیبقی مجهز میکند. خریداران اینبار امکان انتخاب از میان دو موتور را دارند: یک نمونه ۳.۶ لیتری ۳۲۱ اب بخاری برای کاررا یا نمونه ۳.۸ لیتری ۳۵۰ اسب بخاری برای کاررا S. حال GT3 هم از موتور ۳.۶ لیتری با ۴۰۹ اسب بخار قدرت استفاده میکند. نمونه RS آن هم موتور ۳.۸ لیتری و ۴۲۹ اسب بخار قدرت دارد. نمونههای توربو و توربو S هم به موتورهای ۳.۸ لیتری بهترتیب به قدرت ۴۷۳ و ۵۲۳ اسب بخار مجهز میشوند.
فناوری تزریق مستقیم کاررا و کاررا S را بهترتیب به ۳۴۰ و ۳۸۰ اسب بخار قدرت میرساند. خبر بزرگ اصلی این نسل، استفاده از جعبهدنده دوکلاچه PDK محسوب میشود. GT3 RS به ۵۲۲ اسب بخار قدرت مجهز شده است که حاصل تلاش تیم مهندسی پورشه روی موتور ۳.۸ لیتری محسوب میشود. در این سالها، GT3 RS 4.0 افسانهای با ۴۸۶ اسب بخار قدرت و بدون استفاده از توربو روانه بازار میشود. GT2 RS جدید هم به ۶۰۴ اسب بخار قدرت دست مییابد.
۹۱۱ در این سالها به لطف بهرهوری از بهبودهای تجربه کاربری و فرمان برقی پای خود را در کفش گرنتوررها میکند. تارگا بار دیگر و با سقفی بهتر و طراحی الهامگرفته مدل دهه ۷۰ میلادی تولید میشود. موتور ۳.۴ لیتری کاررا ۳۴۵ اسب بخار قدرت و موتور ۳.۸ مدلهای کاررا S و GTS بهترتیب ۳۹۵ و ۴۲۴ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار میدهد. GT3 RS به موتور ۴ لیتری مجهز میشود و میزبان فناوری فرمانپذیری چهار چرخ و جعبهدنده PDK میشود.
یکی از مهمترین مدلهای این نسل، ۹۱۱R به شمار میرود که در حقیقت همان GT3 RS است اما با جعبهدنده دستی. این خودرو از دید نشریات گوناگون بهعنوان یکی از بهترین خودروهای سال انتخاب شد.
کاررا، کاررا S و کاررا GTS بهترتیب ۳۶۵، ۴۱۵ و ۴۴۴ اسب بخار قدرت دارند. در این نسل، GT3 تنها نمونه تنفسطبیعی این خانواده است. قدرت این مدل به مرز ۵۰۰ اسب بخار رسیده و نمونه RS 513 اسب بخار قدرت دارد. پورشه اینبار نمونههای جانبی GT3 تورینگ، GT3 لایت و کاررا T را هم روانه بازار میکند. توربو، توربو S و توربو S Exclusive بهترتیب ۵۳۳، ۵۵۲ و ۵۹۹ اسب بخار قدرت دریافت میکنند.
جدیدترین نسخه ۹۱۱ بهعنوان نسل ۹۹۲ ساخته شده است. این خودرو که بیشتر از هر زمانی از تجهیزات الکترونیکی و برقی سود میبرد، صدای کمتری دارد و بهطور کلی شیکتر شده است. پورشه هماکنون از نمونه GT3 RS با یک موتور ۴ لیتری ۵۱۸ اسب بخار قدرت دارد و یکی از رکوردداران اخیر پیست نوربرگرینگ به شمار میرود.
Reza Waffen SS
اصالت به روایت تصویر 👌💪
R/T
دقیقا
مردیم از خوشی
خارج از بحث خودرو که پورشه واقعا سر حد نهایی مهندسی هست
بنده قصد بی احترامی به شما را ندارم دوست عزیز
هر چقدر هم عاشق یکسری برند باشید دلیل نمیشه پرچم یک کشور دیگر را بزارید پروفایلتان
این نهایت دون مایگی و بی خردی نسبت به تمدن باشکوه کشور خودتون هست
اگه مشکلی در شرایط فعلی داریم نباید زحمات گذشتگان فراموش بشه و باید تلاش کرد به دوران اوج خود برسیم
فرهنگ سازی ها از همین چیز های ساده شروع میشه
متاسفانه عده ای فکر میکنند با آلمان ها هم نژاد هستند در حالی که نمی دانند ۷۰ درصد کل اروپا آریایی هستند حتی انگلیسی ها هم آریایی هستند ، آمریکایی ها آریایی هستند کانادایی ها آریایی هستند و …
خلاصه بزرگ ترین قوم آریایی هاهستند کلا از این تصورات نژاد پرستانه بیاید بیرون ، زمانی که کل دنیا نژاد پرست بودند این ایرانی ها بودند که ترک و فارس و سامی و … کنار هم زندگی میکردند بی مشکل ما باید برگردیم به اصالت خودمون چیزی فرای بقیه کشور
، تمدنی بی نظیر
یه نفر هست تو سایت پروفایلش درفش کاویانی هست و چه کار زیبای آدم کیف میکنه از این روشن بینی ها
آریا
درود. اتفاقاً بیشتر مردم نمیدونن که قضیه برعکسه. یعنی اینکه ما ایرانیها در اصل از سمت اروپا اومدیم فلات ایران و ساکن شدیم، در واقع نژاد آریایی از اروپا اومده ایران و نه برعکس که ما فکر میکنیم از ایران رفته اروپا.
TML BN
داش رضا سر عکس پروف هاش همش قضیه داره😂😂
jzjdm
تک به تک نسل هاش محشرن
amir-mr
۹۱۱ جاودانست
Alan.r
🇩🇪German engineering 🇩🇪
TML BN
یک سوال عکس پروفتون W140 هست؟؟
Soldat der waffen ss
زمانی که شروع کردم به خرید مجله ماشین و عاشق خودروها شدم نسل ۹۹۶ اومده بود و واقعا هم زیبا بود مخصوصا مدل توربو.یادش بخیر یکی از نسخه های بازی نیدفور اسپید کلا ففط پورشه داشت از نسخه های قدیمی شروع میشد تا نسل ۹۹۶ و مدل باکستر
حمید
۹۱۱ در کنار کوروت بهترین و اصیل ترین ماشین های اسپورت جهان هستند
Royal Driver
من اسم کد و همهی مدلای پورشه ۹۱۱ رو با تمام واریانت هاشو بهتر از فرمولای ریاضی بلدم😄. بااصالتترین و رویایی ترین ماشین عمرمه از دوران بچگیم همیشه دوست داشتم یک ۹۱۱ داشته باشم…
POUYAN
مرسی مقاله خیلی جالبی بود.
متاسفانه از مدل GT2 RS نسل ۹۹۱ چیزی نگفتید توی مقاله.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
زومیت ♦ زومجی ♦ کجارو
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
source
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.