صنعتخودرو بهشدت در حال دگرگون شدن است. بامو نیز برای عقب نماندن از قافله سرویس جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده است. تکنولوژی هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری در حال ورود بهصنعت خودرو است تا محصولاتی ایمنتر، کاراتر و درعین حال مدرنتر ارائه شوند. از سیستمهای کمکراننده پیشرفته گرفته تا سیستمهای خودران، هوش مصنوعی پیشتاز نوآوری در دنیای خودرو است.
هماکنون بامو روش دیگری برای استفاده از این تکنولوژی جدید پیدا کرده است. ژرمنها میخواهند گام بعدی را در زمینه سرویسهای ارائهشده بهمشتریان بردارند و بههمین خاطر سرویس مراقبت پیشگیرانه را معرفی کردهاند که دادهها و هوش مصنوعی را با یکدیگر ترکیب میکند.
هوش آلمانی
این سرویس جدید بهخودروهای بامو امکان میدهد نیازهای فعلی و قابل پیشبینی مشتریان را تشخیص داده و بهصورت فعال بهآنها پاسخ دهند. این تکنولوژی فعلا در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و بامو بهبهبود آن جهت عرضه در آینده ادامه میدهد.
محصولات بامو برای چندین سال دادههای مرتبط با سرویسهای مشتریان را مستقیما بهنمایندگیها ارسال میکردند تا به این ترتیب فرآیند ارتباط بین مشتریان و نمایندگیها تسهیل شود؛ اما دگرگونی قابل توجه صنعتخودرو و استفاده از سرویس مراقبت پیشگیرانه روش جدیدی برای ارتباط با مصرفکنندگان خواهد بود. خود شرکت میگوید دیگر ارتباط یکطرفهای بین مشتری و بامو وجود ندارد و از این بهبعد بامو نیز با مشتریان ارتباط خواهد گرفت. اما سرویس مورد بحث چهمزیتهایی خواهد داشت؟
از طریق آنالیز دادهها و جمعآوری اطلاعات مربوط بهنیازها و سلایق مشتریان، این سرویس میتواند راهحلهایی ارائه کند. ژرمنها میگویند روش دیجیتالی سبب میشود مشتریان از طریق کانالهای مورد علاقه، برنامه موبایلی، اعلانهای داخل خودرویی، ایمیل، نمایندگی خودروساز و… بهاطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.
سرویس مراقبت پیشگیرانه همچنین تجربه خدمات درازمدت را بهبود میبخشد و طیف گستردهای از خدمات شامل پشتیبانی منعطف در طول دوره مالکیت، نکات مهم نگهداری و… را ارائه میکند. این سرویس حتی نمایندگی مناسب بامو برای تعمیر و نگهداری خودرو را نیز پیشنهاد میدهد. از دیگر امکانات این سرویس میتوان بهگزینههای پرداخت آنلاین هزینههای تعمیر و خدمات و… اشاره کرد.
این خدمت جدید بامو برای تمام محصولات مجهز بهسیستمعامل ۷ یا جدیدتر شرکت ارائه میشود و برای استفاده از آن مشتریان باید قرارداد کانکتد درایو بامو را فعال کرده و خودرو خود را در برنامه موبایلی بامو یا پورتال ویژه شرکت ثبت کنند.
درنهایت باید گفت بامو اخیرا برنامه صندلیهای گرمشونده اشتراکی خود را بهدلیل استقبال ضعیف مشتریان لغو کرده است.
طراحان صفر و یکی
این تنها کاربری هوش مصنوعی یا AI در گروه بامو نیست و پیش از این هم شنیده بودیم که آنها از هوش مصنوعی برای کمک بهفرآیند طراحی محصولاتشان استفاده میکنند. البته همه کارها بههوش مصنوعی سپرده نشده و همواره مسئولی برای نظارت روی امور وجود خواهد داشت.
باواریاییها اظهار داشتهاند برندهایی را که از زبان طراحی مخصوصی برای خودروهای برقی استفاده میکنند درک نکرده و درعین حال قول دادهاند محصولات آتی بامو طراحی یکدستتر و تمیزتری خواهد داشت.
نسل جدید سری ۵ و مدل برقی i5 احتمالا مدرک خوبی برای اثبات این ادعاها هستند. اما ویژگی جدیدی که بهفلسفه طراحی ژرمنها اضافه شده هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی که این اواخر بسیار خبرساز شده فرآیندهای هوش انسانی را شبیهسازی میکند و با گذشت زمان بر یافتههای خود افزوده و عملکرد بهتری دارد.
این تکنولوژی چیزی فراتر از گفتوگوی ربات و انسان بوده و بامو اذعان دارد استفاده از آن را در طراحی خودروها آغاز کرده است.
آدریان فن هوی دونک، مدیر طراحی بامو اخیرا خاطرنشان ساخته هوش مصنوعی در چندین فرآیند طراحی محصولات این برند بهکار رفته است. او در مصاحبه با تاپ گیر میگوید: «ما در حال استفاده از هوش مصنوعی در طراحی خودروها هستیم و یکی از مثالهای آن طراحی رینگهاست. شما میتوانید چندین پارامتر همچون رینگ ۵ پره را در نظر بگیرید و مواردی همچون وزن، ابعاد ۲۰ اینچی و… را برای هوش مصنوعی ارائه کرده و سپس ایدههایی را دریافت کنید.»
از نظر ما این ویژگی هم جالب بوده و هم ترسناک بهنظر میرسد. ایدههای تولیدشده توسط کامپیوتر ضرورتا بد نیستند؛ اما شما نیازمند مرزبندیهایی در آغاز خواهید بود و خوشبختانه بامو مجوز کاملی بههوش مصنوعی در طراحی خودروها نمیدهد.
مدیر بامو میافزاید: «شما همچنان بهعنوان یک انسان نیازمند هدایت کارها خواهید بود. شما باید تصمیم بگیرید. شما هنوز هم باید فرآیند را پیش برده و کارها شبیه این نیست که کامپیوتر بتواند همهچیز را اختراع کند؛ اما هوش مصنوعی میتواند پارامترهای گوناگون را ترکیب کرده و پیشنهادهای بسیار سریعتری را نسبت بهانسان ارائه کند.»
آیا شما میتوانید برای طراحی کامل خودرو بههوش مصنوعی تکیه کنید؟ پاسخ به این سوال منفی خواهد بود؛ زیرا تکنولوژی مورد بحث از تصاویر و رندرهای موجود در فضای مجازی استفاده کرده و آنها را با یکدیگر ترکیب میکند تا ایدههای جدید را تولید کند. اگرچه چنین چیزی برای بسیاری از افراد جالب خواهد بود، اما هوی دونک میگوید نتیجه کار شبیه این است که شما قبلا چنین چیزی را دیدهاید.
هوش مصنوعی و پایدارسازی
بهبود عملکرد خودروها یکی از قابلیتهای چشمگیر هوش مصنوعی است که کمپانیهای متعددی در تلاش هستند تا بهکمک این فناوری، عملکرد اتومبیلهای خود را افزایش دهند. برای مثال، چندی پیش شرکت مایکروسافت بهکمک کمپانی مرسدسبنز، دست بهتولید خودروهایی زدند که از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد سود میبردند.
در کنفرانس AWS re:Invent که از هفتم تا یازدهم مهر برگزار شد، گروه خودروسازی بامو از تاثیر هوش مصنوعی بر سازمان خود گفت و تشریح کرد که چگونه این فناوری نوظهور، آینده فعالیتهای تجاری را متحول میکند.
مارکو گورگمایر، مدیر بخش انتقال داده و هوش مصنوعی گروه بامو گفت: «تیم ما کتابخانهای از هزاران data assets در سراسر شرکت ایجاد کرده است که این دادهها میتواند جهت تجزیه و تحلیل در اختیار هوش مصنوعی قرار بگیرد. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، بیش از ۸۰۰ مورد پردازش توسط این مجموعه انجام شده است که درمجموع توانسته برای شرکت بامو بیش از یکمیلیارددلار ارزش افزوده ایجاد کند.»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0