شرکت جیلی در سال ۲۰۱۸ یک محصول جدید به فهرست سدانهای جمعوجور خود اضافه کرد و آن را با نام بین روی یا بین رِی (Binrui / Binray) به بازار فرستاد. جیلی بینروی تا سال ۲۰۲۳ با همان ترکیب فنی اولیه و ظاهر خانوادگی در بازار چین و سایر کشورها به فروش رسید، تا اینکه در این سال نسخه اسپرت و کاملا جذابتر این خودرو با نام جیلی بینروی کول به علاقمندان معرفی شد.
این سدان خانوادگی حالا با کیت بدنه اسپرت و همچنین موتور بسیار پرقدرتتر به میدان آمده است و شتاب هیجانانگیزی ارائه میدهد. با توجه به تلاشهای فردا موتورز برای واردات محصولات جیلی، احتمال دارد این سدان اسپرت خانوادگی هم به بازار ایران راه پیدا کند.
مزایا و معایب
+ ظاهر اسپرت و جوانپسند به واسطه کیت بدنه
+ کابین نسبتا جادار و باکیفیت
+ شتاب و توان فنی هیجانانگیز
+ قیمت مناسب در بازارهای جهانی
– فرم بدنه قدیمی
مشخصات فنی
نسخه جدید جیلی بینروی کول همچنان که ظاهر اسپرت و جوانپسندتری پیدا کرده، عملکرد فنی خود را هم کاملا بهبود بخشیده است. به همین منظور موتور ۱.۴ لیتری را کنار گذاشته و به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با قدرت نسبتا بالاتر رو آورده است.
موتور جدید جیلی بین روی کول میتواند ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند که نسبت به نسخه قبلی حدود ۳۰ درصد افزایش توان را نشان میدهد. ضمن آنکه برخلاف نسخه معمولی، در مدل جدید شاهد کنار گذاشتن گیربکس CVT هستیم. گیربکس سی وی تی نمیتواند عملکرد جوانپسند و هیجانانگیزی ارائه دهد، بنابراین مهندسان شرکت جیلی از یک جعبه دنده دوکلاچه ۷ سرعته در مدل بینروی کول استفاده کردهاند.
طبق برآوردهای غیررسمی شتاب صفر تا صد جیلی بینروی کول نزدیک به ۷.۱ ثانیه است که برای یک خودروی خانوادگی شهری رقمی مطلوب و آدرنالینزا به نظر میرسد. حداقل میشود گفت در مقایسه با اکثر محصولات موجود در ایران شتاب بهتری ارائه میدهد.
در مورد میانگین مصرف سوخت این موتور نسبتا پرقدرت هم باید بدانید که سازندگان آن ادعا میکنند مصرف سوخت جیلی بینروی کول ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. اگر این رقم صحت داشته باشد، باید گفت که مهندسان جیلی شاهکار کرده و با چنین مصرف کمی توان بسیار بالایی از موتور ۱.۵ لیتری گرفتهاند.
البته به نظر ما این عدد چندان درست نیست و حداقل مصرف میانگین این خودرو در عمل چیزی بیش از ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۸۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن.متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک DCT |
محور محرک | تک دیفرانسیل |
شتاب | ۷.۱ ثانیه |
سرعت | —– |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
فرمان | برقی |
بدنه | سدان جمع و جور |
نوع رینگ | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۷۱۰ میلیمتر |
عرض | ۱۷۹۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۵۵ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۶۷۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۲۶۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۷۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت | —– |
قطر رینگ | ۱۷ اینچ |
آپشن ها و امکانات
طراحی ظاهری
شرکت جیلی برای آنکه ظاهر مدل بینروی کول را از نسخه F اسپرت قبلی متمایز کند، یک کیت بدنه اسپرت برای آن در نظر گرفته که چهره خشن و جوانپسندی به این خودرو بخشیده است. در نمای روبرو شاهد استفاده از سپر کاملا اسپرت با دریچههای هواکش بسیار بزرگ هستیم تا ضمن تامین هوای این موتور نسبتا پرقدرت، در بحث خنکسازی رادیاتور و اینترکولر نیز عملکرد بهتری داشته باشد. در نمای جانبی از برخی شکافندههای هوای اسپرت استفاده شده است تا دینامیک و پایداری بهتری در سرعتهای بالا به جیلی بینروی کول ببخشد.
همچنین در قسمت عقب هم یک اسپویلر طرح فیبرکربن اضافه شده و فرم سپر نیز متناسب با آن تغییر کرده است تا همه چیز دست به دست هم بدهد و یک سدان جذاب و جوانپسند را پیش روی مشتری بگذارد.
درمجموع باید گفت که گرچه طراحی بدنه و استایل کلی این خودرو مربوط به چند سال قبل است، اما بهروزرسانیهایی انجامشده روی آن، باعث میشود مشتریان جوانتر و افراد جویای هیجان از این نوع سبک طراحی استقبال کنند و جیلی بین روی کول را خودرویی متناسب با نیاز روحی خود بدانند.
طراحی داخلی
بعد از ورود به کابین جیلی بینروی کول متوجه تغییر اساسی نمای داخلی این خودرو میشوید. داشبورد، رودریها و غربیلک فرمان در مقایسه با مدل قبلی کاملا تغییر کرده و نوعی طراحی بهروز و مدرن را در برابر چشمان کاربران قرار داده است. این سبک طراحی شاید به اندازه نمای بیرونی جوانپسند و اسپرت به نظر نرسد، اما فرم جذابی دارد و میتواند سلیقههای انواع مشتریان را با خود همسو کند.
استفاده از نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی به عنوان صفحه مالتی مدیا و نمایشگر تمام دیجیتال صفحه آمپر ۱۰.۳ اینچی از ویژگیهای فناورانه و امروزی این نوع طراحی داخلی به حساب میآیند. بهکارگیری کلیدهای پیانویی در قسمت زیر نمایشگر نیز نشان میدهد که هنوز طراحان جیلی به سنتهای طراحی داخلی پایبند هستند و فعلا قصد ندارند تا تمام کلیدها را به حالت لمسی درآورند. صندلیهای این خودرو فرمی اسپرت داشته و بدن کاربر را به خوبی درون خود نگه میدارد. با توجه به افزایش توان موتور جیلی بین روی کول، باید هم از چنین صندلیهایی استفاده شود تا بدن سرنشین، بهویژه هنگام دور زدن از جای خود تکان نخورد.
کابین این سدان کامپکت نسبتا جادار است و افراد با قد ۱۹۰ سانتیمتر قادرند به راحتی از صندلیهای ردیف دوم استفاده کنند. حجم صندوق عقب جیلی Binrui معادل ۴۷۰ لیتر است که برای یک سدان جمعوجور کاملا مناسب به نظر میرسد و احتمالا ۴ تا ۵ چمدان مسافرتی درون آن به خوبی جا خواهند گرفت.
در مورد امکانات رفاهی و ایمنی خودرو هم باید بدانید که جیلی بینروی کول به عنوان یک سدان نهچندان گران قیمت امکانات مناسبی مثل کروز کنترل، رادار هشدار نقاط کور، صندلیهای برقی ردیف جلو، تهویه اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، ورود و استارت بدون کلید، ۶ کیسه هوا نمایشگر مالتی مدیا لمسی، گرمکن صندلیهای جلو و… را در اختیار کاربران خود میگذارد.
قیمت جیلی بینروی کول در بازار ایران
جیلی بینروی کول برای بازار چین در چند تیپ مختلف عرضه میشود. قیمت خودرو جیلی بینروی کول برای نسخه پایه در بازار کشور چین از حدود ۱۴ هزار دلار شروع میشود و برای نسخه فول آپشن به محدوده ۱۶ هزار دلار میرسد.
هنوز معلوم نیست که شرکت فردا موتورز به طور رسمی قصد عرضه این سدان جمعوجور به بازار ایران را دارد یا نه، اما با توجه به آنکه قرار است محصولات جیلی به واسطه خودروسازی فردا به صورت وارداتی در ایران عرضه شوند، احتمال فروش این محصول در کشورمان بسیار زیاد است. به جیلی بین روی کول احتمالا ۷۰ درصد تعرفه گمرکی تعلق میگیرد و با سایر هزینهها قیمت آن در کشور به محدوده ۳۰ هزار دلار میرسد.
نویسنده: حسین باباپور
source