«محمدرضا نجفی منش» در یکی از برنامه های رادیو گفتوگو که به بررسی چالشهای صنعت خودرو پرداخته بود، افزود: به طور قطع اگر گروه صنعتی ایران خودرو در دست برادران “خیامی” باقی مانده بود، امروز حتی از کره جنوبی نیز جلوتر بودیم، اما شاهدیم با وجود دخالتهای دولت و حضور مدیران دولتی که یکی پس از دیگری تعویض میشوند، مدیرانی که حتی از صبح فردای خود اطلاع و اطمینانی ندارند که پشت میز کار خود خواهند بود یا خیر، کار و برنامهریزی بلند مدت محلی از اعراب نخواهد داشت.
نجفی منش یادآور شد: زمانی در دهه ۵۰ کرهایها به کشورمان مراجعه میکردند و آرزو داشتند جایی همچون ایران خودرو داشته باشند، اما در ادامه و در سالهای بعد از آن، دخالت دولتها مانع از حرکت درست صنعت در مسیر اصلی شد.
** مدیریت خودروسازی را به خصوصی واقعی بسپاریم
وی پیشنهاد کرد: دولت بین سه تا ۶ ماه مدیریت را در این صنعت به بخش خصوصی بسپارد، اگر نتیجه نداد دوباره کار را به دولت بازگرداند، اما اگر نتیجه مورد نظر حاصل شد (همانطوری که بارها و بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده که کار را باید به دست مردم بسپاریم)، ادامه حرکت را به دست بخش خصوصی واقعی بدهد.
** دولت به جبران زیان صنعت خودرو بپردازد
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان به زیان انباشته هنگفت دو خودروساز بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: مطابق بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، چنانچه قیمتگذاری دولت در یک کالا سبب ضرر و زیان شود، دولت باید به جبران مافات بپردازد، اما در این موضوع تاکنون حتی یک ریال نیز جبران زیان انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود قیمتگذاری دستوری پایین خودروها، سالهای گذشته شاهد شکلگیری صفهای طولانی تقاضای خودرو بودیم که بررسیهای کارشناسان ما نشان داد اکثریت قریب به اتفاق آنها مصرف کننده واقعی نبوده و به دنبال دلالی و سودجویی بودند.
** صنعت خودرو انحصاری نیست
نجفی منش در پاسخ به اینکه گفته میشود صنعت خودرو انحصاری است، اظهار داشت: امروز شاهد حضور پنج خودروساز بخش خصوصی در این صنعت هستیم که ۴۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند، ۶۰ درصد دیگر نیز در اختیار ایران خودرو و سایپا است؛ بر این اساس باید در خصوص مفهوم انحصاری تجدید نظر کرد.
** از تحریمهای خارجی عبور کردیم/ برخی در داخل دنبال زمین زدن صنعت هستند
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به تحریم صنعت خودرو در زمان ریاست جمهوری اوباما و ترامپ اشاره کرد و گفت: با تلاش و غیرت صنعتگران داخلی این تحریمها کارگر نیفتاد، اما امروز شاهدیم عدهای در داخل ناراحتند و در حال زمین زدن این صنعت هستند. نمونه آن قیمتگذاریهای دستوری خلاف واقع، شیوههایی که به کار گرفته میشود و قیمتهای بازاری که به طور متوسط دو برابر قیمت کارخانهای خودروها است.
** مشکلات تامین و تخصیص ارز
نجفی منش به مشکلات تامین ارز قطعهسازان و خودروسازان نیز اشاره کرد و افزود: ما همین جا اعلام میکنیم که اصلاً ارز نمیخواهیم و بانک مرکزی به ما ارز تخصیص ندهد، حتی ارز خودرو برای واردکننده، خودروساز و قطعه ساز معادل نرخ بازار آزاد شود، اما اجازه استفاده از گزینه “بدون انتقال ارز” داده شود؛ قول میدهم در مدت بسیار کوتاهی هم قیمتهای بازار پایین آمده و هم تیراژ تولید بالا خواهد رفت.
وی گفت: در جهان کشورهایی وجود دارند که همچون ما یکی دو خودروساز دارند، اما هیچ یک از این دولتها در قیمتگذاریها دخالت نکردهاند و هیچ کشوری نیز تاکنون به ما تاسی نکرده و از ما الگوبرداری نکرده است.
رئیس انجمن قطعه سازان هشدار داد: این ضرر و زیان انباشته در حال از بین بردن صنعت خودرو است، اما هیچ توجهی به آن نمیشود.
وی یادآور شد: همه این شرکتها بورسی هستند و حسابرس رسمی دارند، بنابراین ضرر و زیان آنها کاملاً شفاف و مشهود است.
** شورای فراقوهای رقابت به وظیفه خود عمل نکرد
نجفی منش همچنین به افزایش حدود ۶۹ درصدی قیمت خودرو در ابتدای سال از سوی شورای رقابت اشاره کرد، اما گفت: در ادامه به دستور معاون اول رئیس جمهور این افزایش قیمتها رد شد، اما شورای رقابت در مقابل این تصمیم نایستاد و از واقعیت دفاع نکرد.
** موافق واردات خودروهای نو هستیم
وی در خصوص واردات خودرو نیز گفت: ما از ابتدا گفتیم که نه تنها با واردات خودرو مخالف نیستیم، بلکه با واردات خودروهای نو (و نه کارکرده) کاملاً موافق هستیم و معتقدیم حداکثر سه درصد از بازار را خودروهای وارداتی تشکیل خواهند داد.
** تولید خودروهای برقی سادهتر از احتراقی است
رئیس انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور خاطرنشان کرد: تدوین برنامه و استراتژی صنعت خودرو از سال ۸۶ تا ۹۰ به طول انجامید و برنامه افق چشم انداز ۱۴۰۴ نیز تنظیم شد، این برنامه که بنده نیز افتخار حضور در آن را داشتم برنامه خوبی بود اما عملیاتی نشد، امروز هم نمیتوانیم از خودروسازی روز جهان فاصله داشته باشیم.
وی تصریحکرد: برخلاف تصور عامه، تولید خودروی برقی بسیار سادهتر از خودروهای احتراقی است و فقط باید اراده انجام کار موجود باشد.
نجفی منش اظهار داشت: باید بتوانیم امکانات شارژ این خودروها را فراهم کنیم، زیرا مهمترین و گرانترین بخش این خودروها باتریهای لیتیومی است.
وی به ابتکار دولت فرانسه در ارائه سوبسید ۶ هزار یورویی برای باتری خودروهای برقی به منظور علاقهمند کردن مردم برای استفاده از این خودروها اشاره کرد و ادامه داد: امکانات تولید بدنه و سایر اجزا و قطعات این خودروها در کشور وجود دارد و تنها باتری و برخی دیگر از تجهیزات آن باید تامین شود.
نجفی منش بار دیگر با تاکید بر اینکه نباید از خودروسازی روز جهان عقب بیفتیم، اضافه کرد: در عین حال نمیتوانیم خودروهای احتراقی را رها کنیم، زیرا اکنون ۲۹ میلیون دستگاه خودروی در حال حرکت در کشور وجود دارد که سرویس و خدمات نیاز دارند.
source