به گزارش صنعت ماشین،

 موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، روز گذشته نشستی به‌منظور بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و اقدامات انجام‌شده برای تامین خودروهای برقی برگزار کرد.

طبق جزئیات جدیدی که از ورود خودروهای برقی به کشور در این جلسه مطرح شد، گویا مقرر شده تامین اتوبوس‌های برقی از طریق تولید انجام شود و تاکسی‌های برقی نیز وارد خواهند شد. البته واردات تاکسی‌های برقی بر عهده خودروسازان خواهد بود و سه‌میلیون دلار برای این کار تخصیص داده شده است. در این جلسه که با موضوع «توسعه حمل‌و‌نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» برگزار شد، حسن‌ کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، حمیدرضا طهوری معاون فناوری وزارت کشور، و مجید جلیلی رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌‌های بازرگانی حضور داشتند و جزئیات جدیدی از تولید و واردات خودروهای برقی ارائه دادند.

طهوری در این نشست خبر داد که یک کمیته فنی در وزارت کشور تشکیل شده که هدف‌ آن تامین اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های کار با پیمایش بیش از ۸۰کیلومتر و تاکسی است. وی همچنین در مورد عرضه خودروهای برقی روی این موضوع تاکید کرده که باید خودروهایی انتخاب شوند که مناسب شرایط کشور باشند. معاون فناوری وزارت کشور می‌گوید بررسی‌هایی در این زمینه انجام شده که نتیجه آن در  دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده است. طهوری همچنین خبر‌هایی در مورد نحوه تامین اتوبوس‌های برقی داشت. وی در این باره گفت احتمالا تامین اتوبوس‌های برقی از طریق تولید داخل خواهد بود. همچنین تولیدکنندگان خود باید ایستگاه‌های شارژ برای اتوبوس‌های برقی را نیز ایجاد کنند.

کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. گویا به‌جز سند تحول صنعت خودرو که سال گذشته ابلاغ شد، اکنون  نقشه راه دیگری با عنوان «سند توسعه صنعت خودروهای برقی» با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه پژوهش‌های اتاق بازرگانی در حال تدوین است. کریمی سنجری در مورد جزئیات این سند در نشست روز گذشته موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، عنوان کرد: «در سند توسعه صنعت خودروهای برقی به موضوعات مختلفی از جمله تامین زیرساخت، تامین انرژی و برق مورد نیاز، ظرفیت‌های کشورمان در حوزه تولید خودروها و باتری‌های برقی، استانداردها، مدل اقتصادی و استفاده از تجارب کشورهای دیگر در تامین خودروهای برقی پرداخته شده است.»

وی اطلاعات مهمی از آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی ارائه داد. به گفته کریمی سنجری، تامین تاکسی‌های برقی از طریق واردات خواهد بود اما واردات این خودروها را هم خودروسازان انجام می‌دهند. وی در این رابطه گفت: «سیصد میلیون برای واردات تاکسی‌های برقی به شرکت‌های خودروساز اختصاص یافته است که باید تا پایان امسال ۶۰ درصد تعهدات خود را عملیاتی کنند.» بنابراین اگر خودروسازان قرار است واردات تاکسی‌های برقی را به عهده بگیرند، انتظار می‌رود تامین ایستگاه‌های شارژ و خدمات پس از فروش این محصولات نیز به تولیدکنندگان خودرو سپرده شود. اما خودروهای برقی برای ورود به کشور با چالش‌های مهمی روبه‌رو هستند. یکی از این موارد که از ابتدا توسط کارشناسان مختلف مطرح می‌شد، محدودیت تامین برق برای این خودروهاست، موضوعی که البته طهوری به نقل از وزارت نیرو آن را تایید کرد. وی در این رابطه گفت: «وزارت نیرو مشکلاتی در تامین برق مورد‌نیاز خودروهای برقی دارد، البته تامین برق در تیراژ کمتر جوابگوست.»

چالش دیگر تامین باتری برای بخشی از خودروهای برقی است که قرار است از طریق تولید تامین شوند. کریمی سنجری خبر داده که اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شده است. گویا وزارت صمت با وزارت دفاع و شرکت صبا‌باتری همکاری را برای تولید و توسعه باتری آغاز کرده و حتی قرار است در این باتری‌ها از سدیم به جای لیتیوم استفاده شود.

جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، نیز در این جلسه سعی کرد تا نشان دهد استفاده از خودروهای بنزینی برای کشور گران تمام می‌شود. وی در این رابطه گفت در کشور به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶هزار و ۵۰۰کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن براساس قیمت فوب خلیج فارس در سال ۶۰میلیون تومان می‌شود که از این رقم ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان آن توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند. اما در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودروی برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کند، براساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵میلیون تومان می‌شود که از این مبلغ ۴.۵میلیون تومان باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir