Wp Header Logo 785.png

برند نوپای اکسید (Exeed) از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی چری چین در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. این برند که نامش را از کلمه Exceed -در زبان انگلیسی به معنای بهتر، بیشتر و بزرگ‌تر الهام گرفته است- در زمینه تولید کراس‌اوورهای لوکس فعالیت دارد و در چند ماه گذشته زمزمه‌های ورود محصولات آن به بازار ایران توسط شرکت مدیران خودرو به گوش می‌رسید. شرکت ایرانی مثل قبل که محصولات چری را با برند اختصاصی به ایران آورد، برای اکسید نیز همین رویه را در پیش گرفته است و خودروهای اکسید با نشان اکستریم در ایران فروخته می‌شود. اکستریم LX برای اولین بار در نمایشگاه اصفهان به ایرانی‌ها معرفی شد و همراه با اکستریم TXL و اکستریم VX در معرض دید قرار گرفت.

مزایا و معایب

+ طراحی متمایز از محصولات رایج چری

+ ساختار لوکس به تعبیر چینی‌ها

+ سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی قابل توجه

– قیمت نهایی بالا

– ساختار فنی مشابه به خانواده فونیکس

مشخصات فنی

اکستریم LX روی پلتفرم مشترک با فونیکس تیگو ۷ پرو سوار است. از این رو شباهت‌های بسیاری بین این دو خودرو وجود دارد. به عنوان مثال دو پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و ۱.۶ لیتری تزریق مستقیم توربو برای این خودرو درنظر گرفته شده که هر دو پیشرانه در بازار حال حاضر کشور به ترتیب روی دو خودرو تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو نیز عرضه شده است. همچنین سیستم انتقال نیرو هیبرید نیز برای این خورو قابل سفارش است که نمونه آن در ایران و روی تیگو ۸ پرو e+، به عنوان اولین خودرو چینی مونتاژی هیبرید نوع پلاگین (PHEV) رونمایی شد.

مدیران خودرو برای عرضه اکستریم LX در ایران پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو را انتخاب کرده است. فونیکس تیگو ۷ پرو مکس و فونیکس تیگو ۸ پرو از این پیشرانه استفاده می‌کنند که حداکثر قدرت و گشتاور آن ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن.متر است. مدیران خودرو همه مدل‌های اکسید یا اکستریم را به صورت دو دیفرانسیل در دسترس خریداران داخل کشور قرار می‌دهد و بدین ترتیب گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته قدرت موتور را به هر چهار چرخ می‌فرستد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۳۳ میلیمتر
عرض ۱۸۴۸ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۹۹ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۷۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۸۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۵۱ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۱ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی اکستریم LX

با وجود وجه اشتراک پلتفرم، ظاهر اکستریم LX شباهت آنچنانی به تیگو ۷ پرو و خانواده چری تیگو ندارد. به این ترتیب که نه‌تنها نمای جلو، بلکه شیوه بُرش طاق گلگیرها نیز در نمای جانبی کاملا متفاوت است. با این حال نمی‌توان شباهت نسبی بخش انتهایی اکستریم یا اکسید LX به برخی دیگر از خودروهای چینی را انکار کرد که دلیل آن هم فراگیر شدن این سبک طراحی در پنج سال گذشته میان خوروسازان چینی بوده است.

اکستریم LX مدیران خودرو در اصل تریم 400T اکسید LX است که طراحی جذاب‌تری از دیگر تیپ‌های این ماشین دارد. نکته جالب توجه در ساختار طراحی تریم 400T به عنوان قدرتمندترین و اسپرت‌ترین نمونه اکستریم LX آن است که جلوپنجره این تریم اگرچه سه‌بعدی نیست، اما از همان طرح برش‌های الماسی مشابه در جلوپنجره محصولات جدید خانواده فونیکس پیروی می‌کند.

طراحی داخلی

کابین اکستریم LX

نمای داخلی اکستریم LX جایی است که بسیاری از شباهت‌های ظاهری و تکنولوژی خود را با محصولات خانواده تیگو لو می‌دهد. از فرمان برش‌خورده به شکل D و دو نمایشگر متصل به هم با ابعاد ۲۴.۶ اینچ مشترک با تیگو ۸ پرو گرفته تا سبک طراحی کلی کنسول میانی و کلیدهای کنترلی قرارگرفته روی آن، همگی فریاد برادری اکسید و چری می‌کشند. البته این حجم از اشتراک میان دو برند از یک خانواده به هیچ عنوان عجیب نیست. خوشبختانه اکستریم LX در طراحی برخی جزئیات داخلی سلیقه به خرج داده تا تمایز نسبی میان خود و تیگو ۸ پرو را حفظ کند.

اگرچه اکستریم LX روی پلتفرم تیگو ۷ پرو سوار است، اما سبک طراحی نمای داخلی آن بر خلاف هم‌خانواده خود، لوکس‌تر و مدرن‌تر است. اهرم تعوض دنده جایش را به یک دکمه کوچک داده است، البته می‌توان دنده را به سرعت دستی با پدال‌های پشت فرمان نیز عوض کرد. یک چرخانه نیز روی کنسول میانی امکان انتخاب حالت رانندگی از بین اکو، اسپرت و آفرود را می‌دهد.

آپشن ها و امکانات

اکستریم LX به عنوان یکی از محصولات رده‌بالای گروه چری امکانات رفاهی و ایمنی کاملی را در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد. البته فهرست آپشن‌های این خودرو فقط یکی دو مورد مثل هداپ دیسپلی و کنترل سرعت در سرازیری کمتر از اکستریم TXL است.

قیمت اکستریم LX در بازار

نمای عقب اکستریم LX

شرکت‌های خودروسازی در ایران برای کاهش دردسرهای خود در زمینه تامین قطعات و خدمات پس از فروش، به استفاده از پیشرانه‌های واحد و مشترک با سایر محصولات اکتفا می‌کنند. در نتیجه اکستریم LX نیز با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو تزریق مستقیم مشترک با تیگو ۸ پرو روانه بازار ایران شده است.

اما مدیران خودرو می‌توانست در یک اقدام جذاب‌تر پیشرانه ۲ لیتری قدرتمند به‌کاررفته در تریم 400T اکسید LX را برای بازار کشور انتخاب کند تا عنوان قدرتمندترین کراس اوور مونتاژی بازار ایران را به خود اختصاص دهد. حتی از آن بهتر، مونتاژ مستقیم تریم 400T مدل ۲۰۲۳ است.

البته با مدنظر قرار دادن قیمت نهایی خودروهای نیمه‌لوکس چینی در بازار امروز کشور، احتمال وقوع دو گفته آخر بسیار بعید و بیشتر در حد یک آرزو است. همچنین از دیدگاه بازاریابی، منطقی آن است که قدرتمندترین پیشرانه همواره برای مدل پرچم‌دار برند (فونیکس تیگو ۸ پرو مکس) قابل عرضه باشد.

رقبای اکستریم LX کراس اوورهای چینی از محصولات چری و چانگان خواهند بود. فونیکس تیگو ۸ پرو مکس، فونیکس تیگو ۸ پرو، فونیکس تیگو ۷ پرو مکس، فونیکس FX و چانگان CS55 پلاس با این کراس اوور جمع و جور رقابت خواهند کرد. موفقیت اکستریم LX در بازار خودرو ایران بستگی به قیمتی دارد که مدیران خودرو تعیین می‌کند. طبق آخرین اطلاعات، این خودرو زمستان ۱۴۰۲ وارد بازار می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

viraje.ir

توسط viraje.ir