Wp Header Logo 806.png

بهترین ترفند هایی که از طراحی وب به ذهنتان می رسد را نام ببرید. بدون شک در لیست شما پارالاکس نیز حضور دارد. امروزه وب سایت ها به دنبال تعامل بیشتر با مخاطب خود هستند؛ به همین دلیل پارالاکس از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. پارالاکس لایه های مختلفی را خلق می کند و این لایه ها با سرعتی متفاوت از سرعت پیمایش مرورگر حرکت می کنند؛ در نتیجه با کمترین حرکت، وب سایت شما را پویا تر از قبل می سازد. اگر دوست دارید بدانید پارالاکس چیست و چگونه کار می کند، در این مقاله با ما همراه باشید.

پارالاکس چیست ؟ | نگاهی دقیق تر

پارالاکس چیست

امروزه کاربران نیازمند پویایی محیط وب هستند تا بدین ترتیب ترک کردن صفحه وب سایت کاهش یابد. پارالاکس روشی هوشمندانه و سرگرم کننده برای جلب توجه کاربران به محتوای وب سایت است.

همانطور که گفتیم در پارالاکس، سرعت حرکت لایه های پس زمینه و پیش زمینه تفاوت دارند؛ مثلا پس زمینه کند تر از پیش زمینه حرکت می کند. این تفاوت سرعت به لحاظ بصری بین دو لایه فاصله ایجاد می کند. این فاصله باعث می شود یک تصویر دو بعدی (2D)، سه بعدی (3D) به نظر برسد.

در ابتدا در بازی های ویدیویی و گرافیک های کامپیوتری از جلوه های پارالاکس (Parallax effects) برای ایجاد توهم وجود عمق در یک صفحه نمایش مسطح استفاده می شد. روش به کار رفته در آن ها نیز استفاده از چند لایه تصویر با سرعت حرکت متفاوت بود. تا اینکه در سال 2011 این روش با معرفی HTML5 و CSS 3 به جهان طراحی وب نفوذ پیدا کرد.

مزایا و کاربرد های پارالاکس چیست ؟

مزایا و کاربرد های پارالاکس چیست ؟

  1. سایت محصول

طراحی وب با کمک پارالاکس باعث ایجاد جذابیت برای بازدیدکنندگان جدید می شود و آن ها را درگیر محتوای سایت می کند. این ویژگی برای وب سایت هایی که به کمک کلمه های کلیدی محصول خود ترافیک و بازدید بالایی دارند مناسب است؛ برای مثال برند Bagigia با استفاده از این تکنیک، زوایای محصول خود را به مشتری نشان می دهد.

  1. داستان سرایی پیشرفته (Storytelling)

پارالاکس بیشتر به دلیل قابلیت در داستان سرایی معروف است؛ زیرا فرصتی بی نظیر برای افزودن لایه ها، جزئیات و غنی سازی طراحی وب ایجاد می کند. وب سایت هایی که پارالاکس را در طراحی خود به کار می گیرند، سفری هیجان انگیز برای کاربر خود رقم می زنند؛ زیرا تمام کاری که لازم است کاربر انجام دهد، اسکرول کردن است.

  1. افزایش تعاملات کوچک

پارالاکس می تواند تعامل های کوچک و ساده بین وب سایت و کاربر را افزایش دهد؛ مثل تغییر رنگ در یک بخش خاص، زمانی که مکان نما روی آن قرار می گیرد یا تغییر شکل مکان نما با قرار گرفتن بر روی متن.

  1. ایجاد بک لینک های طبیعی

بازیگران کاری را شرم آور تر از اینکه به دیگران التماس کنند نمایششان را ببینند، نمی دانند. درباره بک لینک های وب سایت نیز همینطور است. ایجاد بک لینک به شکل ارگانیک کار راحتی نیست. وب سایتی که پارالاکس دارد، شانس بیشتری برای بک لینک به دست می آورد؛ زیرا طراحی نوآورانه آن باعث افزایش مطلوبیت سایت برای کاربران می شود. در نتیجه بک لینک های طبیعی وب سایت در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

  1. افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت

پارالاکس به کمک مزایای ذکر شده تجربه ای دلنشین برای کاربر رقم زده و باعث می شود کاربر زمان طولانی تری را در وب سایت بگذراند. این مسئله حائز اهمیت است؛ زیرا زمان ماندگاری در وب سایت یکی از فاکتور های کلیدی رتبه بندی گوگل و سایر موتور های جستجو در Indexing (نمایه سازی) است؛ همچنین میانگین زمان سئوی داخلی (average on-site time) افزایش و نرخ پرش (bounce rate) کاهش می یابد؛ بنابراین گوگل این موارد را نشانه لذت بردن کاربران از سایت شناسایی می کند و آن را به افراد بیشتری نشان می دهد.

چطور از پارالاکس درست استفاده کنیم؟

چطور از پارالاکس درست استفاده کنیم؟

  • توجه به سرعت بارگذاری صفحه

استفاده از جلوه های پیچیده در وب سایت بر عملکرد آن تاثیر می گذارد. اگر زمان بارگذاری صفحه سایت زیاد شود، به سئوی آن آسیب می رسد. کاربران دوست دارند به سرعت از یک وب سایت به وب سایت دیگری بروند؛ بنابراین اگر صفحه وب به کندی بارگذاری شود، آن را ترک می کنند. اطمینان از عملکرد درست صفحه و آسیب ندیدن آن به دلیل پارالاکس اهمیت دارد. صاحبان وب سایت می توانند سرعت وب سایت خود و دلایل کندی آن را با منابع مختلفی از جمله Google’s free PageSpeed Insights بررسی کنند.

  • توجه به بازگشت بازدیدکنندگان به وب سایت

در پاسخ به این پرسش که راه درست استفاده از پارالاکس چیست ، باید گفته شود که یک طراحی پارالاکس فوق العاده ممکن است بار اول و حتی شاید چند بار اول نظر کاربران را جلب کند و تاثیرگذار باشد؛ اما بعد از مدتی تکراری و قدیمی می شود. یک ژست عجیب شاید بتواند دفعه اول دیگران را غافلگیر کند؛ اما دفعات بعد خیر.

اگر صاحبان کسب و کار می خواهند بازدیدکنندگان جدید را به وب سایت خود جذب کنند، طراحی پارالاکس یک انتخاب عالی برای آن ها است؛ اما افکت های سرگرم کننده بیش از حد و ناکافی بودن ارزش سایت، در نهایت باعث از دست رفتن جذابیت وب سایت می شود. ایجاد تعادل در پارالاکس با توجه به مخاطبین هدف از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • تعادل در استفاده از پارالاکس

در بهترین حالت، پارالاکس توجه کاربر را به نقاط درستی جلب می کند و در بدترین حالت، حواس او را از پیام اصلی سایت منحرف می کند.

دسترسی در طراحی پارالاکس باید مورد توجه قرار گیرد. پارالاکس ها اکثرا با موبایل ها ناسازگارند؛ در حالی که موبایل ها عامل بیش از نیمی از ترافیک سایت هستند. اگر سایت ترافیک زیادی از موبایل ها به دست می آورد، باید پارالاکس را در نسخه موبایل سایت محدود یا حذف کرد.

جمع بندی

در مطالب بالا، تلاش کردیم توضیح دهیم پارالاکس چیست و چه مزایایی دارد. همچنین روش های استفاده درست از آن را بیان کردیم. همانطور که گفته شد، پارالاکس مزیت هایی مانند بهبود داستان سرایی، ایجاد تعامل با کاربر و بک لینک های طبیعی را دارد؛ اما صاحبان وب سایت باید مراقب باشند که پیام اصلی وب سایت تحت تاثیر قرار نگیرد و به کنار رانده نشود.

source

viraje

توسط viraje