Wp Header Logo 912.png

رنو توجه ویژه‌ای به بازار کشورهای در حال توسعه دارد و با طراحی و تولید ماشین های اقتصادی، سعی می‌کند ضمن کسب سهم بیشتر، اوضاع خود را بهبود ببخشد. این خودروساز فرانسوی در سال‌های اخیر مدل‌هایی مخصوص کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و هند طراحی و تولید کرده است. تقریبا تمامی این مدل‌ها قیمت پایینی دارند، زیرا درآمد سرانه در بازارهای هدف چندان بالا نیست و طبیعتا بسیاری از مشتریان بر مبنای قیمت اقدام به خرید خودرو می‌کنند. یکی از جدیدترین محصولات رنو برای کشورهای در حال توسعه کاردیان نام دارد. رنو کاردیان در دسته کراس ‌اوورهای کوچک قرار می‌گیرد و به نوعی جانشین ساندرو استپ وی محسوب می‌شود. از آنجایی که این کراس اوور ماهیت اقتصادی دارد، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای واردات به کشور باشد.

مزایا و معایب

+ طراحی بدنه جذاب

+ کابین زیبا و باکیفیت

+ امکانات بسیار خوب در مقایسه با رقبا

+ موتور کم‌مصرف

+ ایمنی بالا

– عدم تنوع پیشرانه

مشخصات فنی

کاردیان بر اساس پلتفرم ماژولی جدید رنو در برزیل تولید خواهد شد. این پلتفرم که نسخه پیشرفته‌تر CMF-B LS است، با نام RMP شناخته می‌شود. به دلیل ساختار ماژولی، این پلتفرم با انواع کلاس‌های خودرویی سازگاری دارد، از این رو در آینده محصولات بیشتری بر اساس آن توسعه خواهد یافت. رنو کاردیان در حقیقت اولین ماشینی است که بر مبنای این پلتفرم تولید می‌شود.

رنو کاردیان نیروی مورد نیاز خود را از موتور یک لیتری ۳ سیلندر توربو دریافت می‌کند. گفتنی است موتور این خودرو حجم دقیقی برابر با ۹۹۹ سی سی دارد. با وجود حجم پایین، این موتور ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن.متر گشتاور دارد و نیروی تولیدی آن از طریق جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه ۶ سرعته، به چرخ‌های محور جلو ارسال می‌شود. رنو تاکید دارد چنین ترکیبی در آمریکای لاتین نایاب است.

رنو اعلام کرده به لطف حجم کم پیشرانه و بهره‌مندی از سامانه توقف و شروع حرکت مجدد (استاپ استارت)، کاردیان مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کمی دارد. در رابطه با فاکتورهایی مثل شتاب و حداکثر سرعت اطلاعاتی در دست نیست، اما با توجه به مشخصات فنی نباید انتظار اعداد و ارقام خیره‌کننده‌ای را داشت.

رنو کاردیان یک خودروی کراس اوور کلاس B است. طول و عرض این خودرو به ترتیب ۴۱۱۹ و ۱۷۷۳ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۵۹۵ میلیمتر است. فاصله محوری کاردیان ۲۶۰۴ میلیمتر است و کف اتاق آن تا زمین ۲۰۹ میلیمتر ارتفاع دارد. در مقایسه با ساندرو استپ وی موجود در بازار ایران، این خودرو از همه لحاظ بزرگ‌تر است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم ساندرو استپ وی ۴۰۲۳ میلیمتر طول، ۱۷۵۳ میلیمتر عرض، ۱۵۴۹ میلیمتر ارتفاع و ۲۵۸۸ میلیمتر فاصله محوری دارد و فاصله کف تا زمین آن ۱۷۵ میلیمتر است.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۱۱۹ میلیمتر
عرض ۱۷۷۳ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۹۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۰۴ میلیمتر
وزن خالص —–
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب —–
حجم مخزن سوخت —–
قطر رینگ ۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی رنو کاردیان

خودروهای اقتصادی معمولا دارای طراحی ساده و بی‌روحی هستند. اما رنو کاردیان از این قاعده مستثنی است و طراحی جذاب و مدرنی دارد. در نمای روبرو ساختار جداگانه چراغ‌ها که سبک پرطرفدار این روزهاست، بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند. چراغ‌های اصلی این خودرو درون یک قاب پنج ضعلی و در گوشه‌های سپر تعبیه شده‌اند. جلوپنجره ابعاد بزرگی دارد و لوگوی جدید رنو در قسمت میانی آن جا خوش کرده است. سپر هم شکل‌های هندسی متنوعی دارد و یک ورودی هوای عریض در وسط آن طراحی شده است.

طراحی رنو کاردیان در نمای جانبی نیز قابل قبول است، به‌خصوص با احتساب ماهیت اقتصادی آن. در این نما هیچ المان هیجان‌انگیزی وجود ندارد، اما ایرادی هم نمی‌توان گرفت. درها و گلگیرهای این خودرو مسطح و یکدست هستند و اثری از خطوط تیز یا برآمدگی‌های حجیم نیست. استفاده از رنگ مشکی برای ستون‌ها و سقف و همچنین قطعات پلاستیکی موجود در لبه گلگیرها کمی حس هیجان را به بیننده تزریق می‌کند. کاردیان با رینگ‌های ۱۷ اینچی عرضه خواهد شد که برای یک خودروی ارزان‌قیمت اتفاقی مثبت است.

در نمای عقب با ترکیبی آشنا روبرو هستیم. فرم چراغ‌های رنو کاردیان مثل محصولات اخیر کمپانی، حرف C انگلیسی را در ذهن تداعی می‌کند. این چراغ‌ها تا روی درب صندوق عقب امتداد پیدا کرده و دو تکه هستند. سپر عقب این کراس اوور جدید مشکی است و یک قطعه تزئینی نقره‌ای رنگ در قسمت میانی آن وجود دارد. جنس این قطعه مشخص نیست.

طراحی داخلی

کابین رنو کاردیان

رنو کاردیان در کابین هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. داشبورد این کراس اوور جدید شکیل و زیباست. در پشت فرمان سه‌شاخه، نمایشگر ۷ اینچی اطلاعات لازم را در اختیار راننده می‌گذارد. این نمایشگر قابل شخصی‌سازی است و راننده می‌تواند از بین ۸ رنگ متنوع، رنگ دلخواه را برای پس‌زمینه انتخاب کند. جالب اینکه سیستم نورپردازی داخلی، با رنگ انتخابی برای این نمایشگر، هماهنگ می‌شود.

سیستم اطلاع‌رسانی-سرگرمی رنو کاردیان از طریق نمایشگر ۸ اینچی لمسی حاضر در قسمت میانی داشبورد مدیریت می‌شود. این نمایشگر ایستاده با اندروید اتو و اپل کارپلی، آن هم به‌صورت باسیم یا بی‌سیم سازگاری دارد. در نتیجه راننده قادر خواهد بود تلفن همراه خود را مستقیم از طریق نمایشگر مرکزی خودرو مدیریت کند.

رنو می‌گوید فضای داخلی کاردیان را بر اساس مفاهیمی چون مدرنیته و پویایی طراحی کرده است. کمپانی فرانسوی روی کیفیت مواد به کار رفته در فضای داخلی مانور زیادی می‌دهد و رنو کاردیان را از این نظر در کلاس خود جزو بهترین‌ها می‌داند. اهرم دنده جذاب، پد مخصوص شارژ بی‌سیم و ترمز پارک برقی از ویژگی‌های جذاب این خودرو در داخل کابین هستند. بد نیست اشاره کنیم کاردیان به پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان مجهز شده است و راننده می‌تواند به طور دستی اقدام به انتخاب دنده مناسب کند.

آپشن ها و امکانات

کراس اوور جدید رنو کاردیان از امکانات و تجهیزات مناسبی سود می‌برد. این خودرو به ۱۳ سیستم کمک راننده پیشرفته مجهز است و با ۶ ایربگ به دست مشتریان می‌رسد. به گفته رنو، بدنه این خودرو مقاومت بالایی دارد و محفظه کابین آن در تصادفات شدید مچاله نمی‌شود. سیستم پایش نقاط کور، کاردیان را از تمامی رقبای خود در بازار برزیل متمایز می‌کند، چرا که این سیستم در هیچ کراس اوور کلاس B دیگری وجود ندارد. در صورت حرکت یک خودروی دیگر در نقطه کور کاردیان، چراغ LED موجود روی آینه جانبی با چشمک زدن به راننده هشدار می‌دهد.

ارمغان جدید رنو برای کشورهای در حال توسعه، از کروز کنترل تطبیق‌پذیر و دوربین ۳۶۰ درجه نیز بهره می‌برد. این دو قابلیت در سفرهای طولانی یا انجام مانورهای مختلف، از جمله پارک در محیط‌های تنگ و باریک، به کمک راننده می‌آیند. سیستم هشدار فاصله ایمن دیگر قابلیتی است که باید به آن اشاره کنیم. این قابلیت همواره فاصله با خودروی جلویی را کنترل می‌کند و بین سرعت‌های ۳۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت قابل استفاده است.

هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، دستیار شروع حرکت در سربالایی، سامانه محدودکننده سرعت و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی از دیگر ویژگی‌های رنو کاردیان در بخش ایمنی هستند.

قیمت رنو کاردیان در بازار

نمای عقب رنو کاردیان

رنو فعلا درباره قیمت کاردیان حرفی به میان نیاورده است. برخی از نشریات هندی پیش‌بینی می‌کنند این کراس اوور فرانسوی با قیمت پایه‌ای در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار روپیه وارد بازار این کشور خواهد شد. این رقم معادل ۱۳ هزار دلار یا ۶۵۰ میلیون تومان می‌شود. چنانچه کاردیان روزی با ارزش پایه مشابهی وارد کشور ما شود، با نرخ فعلی ارز و تعرفه‌های کنونی، قیمتی در حدود یک میلیارد تومان پیدا می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور

source

viraje.ir

توسط viraje.ir