بهمنظور حرکت در جهت ایجاد مجموعهسازان و تولید بومی قطعات و مجموعههای خودروهای برقی با استفاده از ظرفیتهای قانون جهش تولید دانشبنیان، هفته گذشته تفاهمنامه همکاری پنججانبهای با مشارکت گروه صنعتی ایرانخودرو امضا شد. با توجه به ضرورت ایجاد زیرساختهای داخلی تست و آزمون خودروهای برقی و قطعات و مجموعههای آن و برنامه راهبردی وزارت صمت در ارتباط با تحول فناورانه محصولات شرکتهای صنایع خودروسازی و تولید خودروهای برقی، این تفاهمنامه همکاری میان گروه صنعتی ایرانخودرو، گروه خودروسازی سایپا، انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، تحت نظارت عالی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت منعقد شد.
براساس این تفاهمنامه؛ همکاری علمی، پژوهشی و عملیاتی در سطح زنجیره تامینکنندگان داخل قطعات خودرو و شرکتهای دانشبنیان در راستای بسترسازی ایجاد مجموعهسازان و تولید بومی قطعات و مجموعههای خودروهای برقی با توجه به ظرفیتهای قانون جهش تولید دانش بنیان، صورت خواهد گرفت.
تاسیس مرکز جامع آزمایشگاهی برای تست و آزمونهای مرتبط
این همکاری مشتمل بر ساختاردهی و دستهبندی قطعات و مجموعههای خودروهای برقی در سطوح مگاماژول، ماژول، سیستم و مجموعه از طریق کسب دانش فنی بر اساس آخرین دستاوردها و پیشرفتهای فناورانه صنایع قطعهساز و خودروسازان برتر در سطح بینالمللی و تواناییهای فناورانه قابلدستیابی در کشور و طراحی، ایجاد و تکمیل داشبوردهای اطلاعاتی و تهیه و ارائه گزارش از نتایج حاصل از پژوهش و تحقیقات صورتپذیرفته در ارتباط با دستهبندی قطعات و مجموعههای خودروهای برقی در سطوح مگاماژول، ماژول، سیستم و مجموعه بهمنظور بهرهبرداری توسط ذینفعان تفاهمنامه است.
تشکیل مرکز توسعه فناوری و مشاوره تخصصی در حوزههای دستهبندی قطعات و مجموعههای خودروهای برقی، تولید دانش فنی بومی یا انتقال دانش فنی طراحی و ساخت قطعات و مجموعههای خودروهای برقی، تشکیل مرکز تخصصی مشاوره حقوقی و سرمایهگذاری در حوزه قطعات و مجموعههای خودروهای برقی باتوجه به ظرفیتهای مندرج در قانون جهش تولید دانشبنیان بهمنظور ارائه خدمات به شرکتهای صنایع قطعهسازی داخلی و شرکتهای دانشبنیان، از سایر موارد همکاری میان سازمانهای مندرج در تفاهمنامه به شمار میرود.
در بخشی از این تفاهمنامه به تاسیس مرکز جامع و معتبر آزمایشگاهی برای تست و آزمونهای مرتبط با خودروهای برقی و قطعات و مجموعههای آن، تعیین تست و آزمونهای مرتبط با خودروهای برقی و قطعات و مجموعههای آن و تعیین زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز تست و آزمونهای خودروهای برقی و قطعات و مجموعههای آن اشاره شده است.
البته بهمنظور پیشبرد اهداف این تفاهمنامه، کمیته راهبری متشکل از نمایندگان گروه صنعتی ایرانخودرو، گروه خودروسازی سایپا، انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور تشکیل و یک نفر بهعنوان دبیر برای انجام هماهنگی، پیگیری و ارائه گزارشهای پیشرفت کار بهطور ماهانه به وزارت صمت تعیین شد.
تفاهمنامه سهجانبه برای افزایش توانمندی و توسعه منابع انسانی
همچنین تفاهمنامه سهجانبه دیگری در حوزه افزایش سطح توانمندی و توسعه منابع انسانی به امضا رسید. این تفاهمنامه با هدف تعامل در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و افزایش سطح توانمندی و تربیت نیروی کار شایسته، متخصص، کارآمد و ماهر متناسب با نیاز صنعت خودرو به امضای مدیرعامل شرکت ستاره ایران (زیرمجموعه گروه صنعتی ایرانخودرو)، دانشگاه علمی کاربردی و معاونت صنایع حملونقل رسید.
ارتقای توان نوآوری و کارآفرینی در حوزه صنعت خودرو، توسعه نظام صلاحیت حرفهای، توسعه و تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه با هدف افزایش بهرهوری تولید و اشتغال در کشور و همکاری مشترک با اولویت تمامی محورهای مورد تفاهم، از سایر اهداف این تفاهمنامه به شمار میرود.
از مهمترین محورهای این تفاهمنامه میتوان به شناسایی، برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی علمی کاربردی برای توسعه منابع انسانی کارآمد و ماهر متناسب با نیاز صنعت خودرو، بهرهمندی از متخصصان و خبرگان طرفین تفاهمنامه در راستای همکاری اثربخش و ارائه راهکارهای فناورانه در مسیر توسعه صنعت خودرو اشاره کرد.
استقبال رئیس کمیسیون صنایع مجلس از طراحی خودرو برقی توسط ایرانخودرو
در همین راستا، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به توان شبکه مدیران ایرانخودرو و دانش طراحان و افرادی که در حوزه تحقیقات کار میکنند، اعتقاد دارم گفت: «اگر دخالتها نباشد، آنها کار خود را به خوبی انجام میدهند.»
عزتاله اکبریتالارپشتی در بازدید از غرفه ایرانخودرو در نمایشگاه هفته گذشته با عنوان تحول صنعت خودرو، خودرو برقی را تکنولوژی روز دانست که با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور دنبال کردن آن از هر نظر توجیه دارد و تصریح کرد: «باید در مسیر تولید این نوع خودروها حرکت کنیم و نباید از فناوری جهانی عقب بیفتیم.»
وی با بیان اینکه شبکه مدیریت خودروسازان باید آزاد باشد و دولت کمک کند تا خودروسازان با سیاستهای قابلقبول، خود را بینالمللی و بهروز کنند و در ریل رقابت با خودروسازان جهانی قرار گیرند، تاکید کرد: «شبکه مدیرانی که درحال کار هستند باید در شرایط اطمینانبخشی باشند؛ اگر مدیری نداند فردا بر سر کار است یا خیر، این شروع آفت بوده و ضد سیاستهای موفق یک بنگاه اقتصادی است.»
رئیس کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: «باتری، قلب خودرو برقی بهعنوان موضوع روز صنعت خودرو است که از توانمندی و ظرفیتهای ایران خودرو در این بخش بازدید کردم و شاهد شروع خوبی در این زمینه بودم. این شروع باید در حد قابلقبولی به نتیجه برسد که بتواند رقابت کند و اگر زمانبر باشد، توجیهی ندارد.»
وی ادامه داد: «بنگاه اقتصادی باید دور از دستور به رقابت بپردازد و با حرکت علمی به تناسب تحولات دنیا خود را تنظیم کند و به آن سطح برسد.»
اکبریتالارپشتی با اشاره به رسالت مجلس در قانونگذاری و نظارت اظهار کرد: «باید دید چه عواملی مانع بهروز شدن خودروسازان است تا آن را رفع کنیم.»
وی تصریح کرد: «این که خودروساز مدتها در صف تخصیص ارز باشد، حقارت است و باید این شکل سنتی و درهمی که وجود دارد را مدیریت کنیم، چون با ادامه این روش به جای خوبی نخواهیم رسید.»
رئیس کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: «دولت باید با مشوقها وارد شود؛ عمومیشدن خودروهای برقی الزاماتی دارد که باید دولت برای آن فکری کند و در حوزه باتری، ایستگاههای شارژ، تسهیلات و توجه به خودروسازان برای راهاندازی خط تولید خودرو برقی از این امر حمایت کند.»
وی قیمتگذاری دستوری را اپیدمی دانست که در سایر صنایع جز خودروسازی هم وجود دارد و اظهار کرد: «شورای رقابت باید در نرخگذاری، قیمت تمامشده و سود منطقی خودروساز را در نظر بگیرد تا بهای خودرو بهصورت واقعی تعیین شود؛ قیمتی که هم رقابتی باشد و هم رضایت مردم را نیز تامین کند.»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0