تویوتا پریوس نه تنها بر کاهش تولید آلایندگی کربن، بلکه بر فرهنگ عامه هم تاثیرگذار بوده است. کمتر کسی است که اخبار صنعت خودرو را دنبال کند ولی با شنیدن نام این خودرو، به یاد پیشرانه هیبرید و رانندگی بدون سروصدای آن نیفتد.
البته بسیاری افراد به تویوتا پریوس به عنوان خودرویی برای رانندگان کند و بیهیجان نگاه میکنند، اما ظاهرا اوضاع تغییر کرده چراکه برای نخستین بار از سال 2004 تاکنون، این خودروی ژاپنی توانسته عنوان «خودروی برتر سال» را به دست آورد.
نکته مهم اینکه اوضاع بازار خودرو نسبت به سال 2004 با تحولات اساسی مواجه شده است، چراکه علاوه بر انبوهی از خودروهای هیبرید، با مدلهای برقی قابل توجه همچون تسلا مدل 3 و هیوندای آیونیک 6 هم مواجه هستیم، که در مقابل پریوس قرار دارند.
پس از 20 سال، تویوتا پریوس مجددا توانسته مصرف اقتصادی، ظاهر جذاب، عملکرد فنی مناسب و قیمت به صرفه را در یک مجموعه واحد ارائه کند و انتخابی شایسته برای عنوان خودروی برتر سال باشد.
طراحی بدنه تویوتا پریوس
نسل پنجم تویوتا پریوس با افزایش طول و عرض و کاهش ارتفاع، چهرهای به مراتب خوشایندتر از نسل قبلی را به نمایش گذاشته است و احتمالا میتواند نظر طیف جدیدی از خریداران را به سوی خود جلب کند. رینگهای بزرگتر، زاویه شیشه جلو، فرم انتهای بدنه و چراغهای باریک LED در عقب، جذابیت ظاهری را افزایش داده است، ضمن اینکه سقف سولار در پریوس پرایم، علاوه بر زیبایی، برد حرکتی این خودرو را نیز افزایش میدهد.
تویوتا پریوس جدید براساس نسل دوم پلتفرم TNGA-C شکل گرفته و بنابر اعلام سازنده، از استحکام بیشتر شاسی و مرکز ثقل پایین تر بهرهمند شده است.
کابین و امکانات تویوتا پریوس
کابین تویوتا پریوس جدید به اندازه بدنه آن تاثیرگذار نیست، اما با خلاصی از شر قطعات پلاستیک سفید و مشکی پیانو، طرحی منطقی را به نمایش میگذارد. این خودرو به صورت استاندارد به صفحه پشت آمپر 7 اینچی و نمایشگر لمسی 8 اینچی مجهز شده است، که از تریمهای میانی به بالا، به نمونه 12.3 اینچی تغییر میکند. ترکیب رنگ داحلی هم خاکستری یا مشکی انتخاب شده است، که با جزئیات نقرهای یا قرمز همراه میشود.
با وجود کاهش 5 و 2.5 سانتیمتری ارتفاع سقف در ردیف جلو و عقب، کارشناسان موتورترند از فضای راحت و مناسب کابین تمجید کردهاند، هرچند که دید راننده به نمایشگر پشت فرمان مورد انتقاد قرار داشته است. به عقیده کارشناسان، این نمایشگر باید در ارتفاع بالاتر نصب شود.
موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS)، بالاترین امتیاز خود یعنی Top Safety Pick+ را به تویوتا پریوس و پریوس پرایم اعطا کرده است. البته سازمان ایمنی ترافیک بزرگراههای ملی آمریکا یا NHTSA، هنوز این خودرو را مورد بررسی قرار نداده اما با توجه به 8 کیسه هوای استاندارد و مجموعهای از سامانههای دستیار راننده، میتوان اطمینان داشت که هیبرید ژاپنی بتواند امتیاز 5 ستاره را کسب کند.
مشخصات فنی تویوتا پریوس
برای نخستین بار از سال 2008 تاکنون، مشخصات فنی تویوتا پریوس مورد بازنگری اساسی قرار گرفته اس و پیشرانه 1.8 لیتری قبلی با نمونه جدید 2 لیتری با 150 اسببخار قدرت تعویض شده است. خروجی موتور برقی، 111 اسب بخار اعلام شده است، ضمن اینکه در نسخه AWD یک پیشرانه دیگر با 40 اسببخار روی محور عقب قرار دارد. در نتیجه مجموع توان پریوس، پریوس AWD و پریوس پرایم به 194، 196 و 220 اسببخار میرسد. ثبت شتاب صفر تا صد در 10.5 و 6.4 ثانیه برای پریوس و پریوس پرایم، گویای عملکرد فنی مناسب آن است.
عملکرد پیشرانه در تولید گشتاور در سرعتهای مختلف و پاسخگویی فرمان بسیار راضیکننده است، هرچند به نظر کارشناسان موتورترند، باید از لایه ضخیمتر مواد عایق صوتی در کابین این خودرو استفاده شود.
با نصب مجموعه باتریهای جدید NiMh به ظرفیت 0.91 و 13.6 کیلووات ساعت در مدلهای استاندارد و پرایم، چگالی انرژی بالاتر و وزن کمتر حاصل شده و برد حرکتی 72 کیلومتر در حالت برقی برای پریوس پرایم به دست آمده است. شارژ کامل باتری تویوتا پریوس با اتصال به جریان خانگی، به تقریبا 12 ساعت زمان نیاز دارد.
ضمن ادامه به استفاده از سیستم انتقال نیروی e-CVT، سیستم ترمز مورد بازنگری قرار گرفته است، تا احساس بهتری از پدالگیری و نیروی بیشتری در توقف حاصل شود.
مصرف سوخت متوسط پریوس در تریمهای پایه و میانی به بالا، به ترتیب 4.12 و 4.5 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده که به وضوح بهتر از نسل قبل است. البته به نظر میرسد که اکثر مالکان این خودرو با ترجیح تنظیمات خودکار Auto، مدیریت مصرف انرژی را به پریوس واگذار کنند.
مصرف سوخت ترکیبی پریوس پرایم هم در تریم پایه و میانی به بالا به ترتیب 1.8 و 2.06 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. بنابراین تویوتا پریوس پرایم را میتوان اقتصادیترین خودروی پلاگین-هیبرید موجود در بازار دانست.
قیمت تویوتا پریوس
قیمت پایه تویوتا پریوس کمتر از 30 هزار دلار تعیین شده است، که تقریبا 15 هزار دلار از متوسط قیمت خودروهای صفر کیلومتر بازار ایالات متحده پایینتر است. پریوس LE با اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم، پایش نقاط کور و هشدار برخورد عقب، با قیمت 28,745 دلار به فروش میرسد. قیمت پریوس XLE با رینگهای 19 اینچی، دستیار پارک، ترمز اضطراری خودکار و گرمکن صندلیهای جلو، 32,190 دلار تعیین شده است. سانروف و نمایشگر بزرگتر را هم میتوان برای این تریم انتخاب کرد.
پریوس لیمیتد با کلیه امکانات 35,760 دلار قیمت دارد، هرچند که گرمکن صندلیهای عقب، آینه دیجیتال را باید سفارش داد. برای دریافت سامانه AWD نیز فقط باید 1,400 دلار بیشتر پرداخت کرد. پریوس پرایم هم با قیمت 33,770، 37,020 و 40,465 دلار برای تریمهای SE , XSE و XSE پرمیوم به فروش میرسد که بازهم چندان گران نیست.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source