قرار است برای صنعت روانکارها در دوران خودروهای برقی چه اتفاقی رخ دهد؟ در پاسخ باید گفت که هنوز چیزی مشخص نیست. از یک سو، خودروهای الکتریکی بیشتر از یک وسیلهنقلیه ICE از گریس استفاده میکنند زیرا اجزای بیشتری دارند که نیاز به روغنکاری دارد اما ازسویدیگر همزمان تولیدکنندگان نیز در پی استفاده از یاتاقانهایی هستند که نیاز به تعویض مداوم روغن و اتلاف وقت در تعمیرگاهها نداشته باشند.همچنین به دلیل افزایش تقاضا برای باتریهای لیتیوم-یونی، به دلیل تراکم بالای انرژی آنها، گرایشات به سمت استفاده از گریسهای لیتیومی بیشتر شده است.
پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ تعداد وسایل نقلیه سبک به حدود ۱.۶میلیارد برسد که ۱۸درصد آن مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی میشود.
با افزایش تولید EVها، تقاضا برای لیتیوم هیدروکسید نیز افزایش مییابد. با وجود افزایش قابلتوجه حجم تقاضا تا سال ۲۰۳۰، اما این میزان تقاضا همچنان کمتر از یکدرصد ذخایر لیتیوم سراسر جهان را استفاده خواهد کرد. بنابراین، مشکلی از لحاظ کمبود ذخایر لیتیوم وجود نخواهد داشت، اما به تولیدکنندگان لیتیوم نسبت به سرعت و کارآیی آنها در انجام این فرآیند فشار وارد خواهد شد.
روشهای فعلی تولید هیدروکسید لیتیوم کارآمد نیستند و این یکی از دلایلی است که هزینه تولید گریس لیتیوم تنها طی یک سال ۱۳درصد افزایش یافته، نگرانی دیگر آنکه حجم تولید لیتیوم قادر به پیشبرد تقاضا نیست.
هماکنون، تقریبا یکسوم تقاضای روانکار مربوط به وسایل نقلیه سبک میشود که بیشتر آن روغن موتور است و این سوال را مطرح میکند که این موضوع چگونه بر رشد مداوم بازار خودروهای الکتریکی تاثیر خواهد گذاشت.
درحالحاضر، جهان حدود ۳۹میلیون تن روغن روانکار در سال مصرف میکند که ارزش تخمینی آن تقریبا ۱۴۶میلیارد دلار است. تولیدکنندگان روانکار باید با در نظر گرفتن قانون، افکار عمومی و نیازهای مشتری، چگونگی نوسان بازار را در نظر بگیرند.
طی دو دهه گذشته، محققان فرمولاسیون روانکار بر بهبود بهرهوری سوخت در موتورهای احتراق داخلی تمرکز کردهاند، اما هنوز برای خودروها به حدود ۴۰ نوع روغن روانکار مختلف نیاز دارند.
وسایل نقلیه الکتریکی ممکن است به انواع کمتری مایعات نیاز داشته باشند، اما چالشهای یافتن راهی برای روغنکاری کارآمد موتور الکترونیکی در عین حفاظت همزمان از الکترونیک قدرت در سیستم، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.
روند افزایش تنوع محصولات اختصاصی برای خودروهای برقی قطعا در ابتدای مسیر است و انتظار داریم که برای ارتقای عملکرد خودروهای برقی از محصولات پیچیدهتری استفاده شود.
در حال حاضر در ابتدای این مسیر هستیم و قطعا در آینده میتوان از ایدههای نوینی برای استفاده در پیشرانه، باتری و حتی سیستمهای ارتباطی و تجهیزات مخابراتی که قرار است در خودروهای برقی خودران استفاده شود، سود جست.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0