Wp Header Logo 532.png

توقیف خودرو به دلایل مختلفی و توسط مراجع قانونی مختلفی انجام می‌گیرد. در هر روشی نیز پروسه انجام این توقیف مدتی زمان‌بر خواهد بود. در این بین سریع‌ترین راه توقیف خودرو از طریق توقیف پلاک خودرو انجام می‌گیرد. بسیاری از افراد با مراحل و روند توقیف کردن پلاک خودرو آشنا نیستند. در نتیجه ممکن است راه‌های اشتباه را در پیش گرفته و این پروسه برای آن‌ها طولانی گردد. در این مطلب از گروه خودروشاپ اطلاعات مفیدی در رابطه با توقیف کردن خودرو را به شما ارائه خواهیم کرد. چنانچه شما نیز در این زمینه سوالات و ابهاماتی دارید با ما تا انتها همراه شوید. 

انواع روش‌های توقیف خودرو:

بنا بر دلیل توقیف خودرو مراجع قانونی و راه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. در این مطلب با روش‌های مختلف توقیف نمودن خودرو آشنا خواهیم شد. 

1- توقیف خودرو با اجرای ثبت:

این روش برای خودروهایی که سند رسمی دارند سریع‌ترین راه توقیف خودرو به شمار می‌رود. کافی است تا اداره ثبت اسناد یک اظهارنامه با درج شماره پلاک خودروی مورد نظر برای پرداخت بدهی صادر نماید. بعد از اینکه این اجرائیه در اداره ثبت صادر شد مالک خودرو 10 روزه فرصت دارد. در این مدت باید نسبت به رفع بدهی خود و یا انجام تعهدش اقدام کند. بعد از 10 روز و عدم انجام تعهد امکان اقدام برای توقیف خودرو از طریق حکم دادگاه وجود دارد. در این روش اگر شماره پلاک را در اختیار نداشته باشید می‌توانید از پلیس راهور استعلام کنید. 

سریعترین راه توقیف خودرو

2- توقیف خودرو به وسیله حکم قضایی:

این روش هنگامی به کار می‌رود که سند رسمی برای خودرو وجود نداشته باشد.  در این صورت می‌توانید برای توقیف خودرو به دادگاه مراجعه کنید. این روش مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد و پروسه توقیف خودرو در آن طولانی‌تر است. همچنین در این شیوه لازم است تا هزینه تمبر برای رسیدگی قضایی را نیز بپردازید. بنابراین نمی‌توان آن را در گروه سریع‌ترین راه توقیف خودرو به شمار آورد.

3- توقیف خودرو و سلب حق خرید و فروش آن از مالک:

اگر علت توقیف خودرو ایجاد فشار بر مالک بر تسویه بدهکاری خود باشد از این روش می‌توان استفاده کرد. در این روش ابتدا توقیف سندی خودرو اعمال می‌شود تا مالک نتواند آن را بفروشد. در مرحله بعدی اگر مالک خودرو نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکند توقیف فیزیکی خودرو انجام می‌گیرد. طلبکار می‌تواند از طریق توقیف فیزیکی خودرو نسبت به تسویه بدهی مالک آن نسبت به خود اقدام کند. 

4- توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی:

چنانچه مالک یا راننده خودرو تخلفات رانندگی منجر به توقیف خودرو داشته باشد پلیس راهور در این زمینه اقدام می‌کند. مصرف مواد مخدر حین رانندگی، نداشتن بیمه نامه شخص ثالث و نداشتن مدارک خودرو از جمله این جرایم هستند. 

4- توقیف پلاک خودرو:

این شیوه را می‌توان سریع‌ترین راه توقیف خودرو در بین همه روش‌ها دانست. این روش از طریق اینترنت و سامانه پلیس راهور انجام می‌گیرد. برای توقیف خودرو از این طریق پلاک ماشین در سامانه پلیس راهور به ثبت می‌رسد. توجه داشته باشید با صدور حکم فیزیکی توقیف خودرو دیگر نمی‌توان آن را فروخت. در ادامه با این روش سریع توقیف نمودن خودرو بیشتر آشنا خواهیم شد.

دلایل توقیف پلاک خودرو چیست؟

اشاره کردیم که این شیوه از سریع‌ترین راه‌های توقیف خودرو به شمار می‌رود. توقیف پلاک خودرو به دلایل مختلفی ممکن است اجرا گردد. در این بخش با این دلایل در توقیف پلاک آشنا خواهیم شد.

1- بدهی مالک خودرو و دستور اجرای ثبت:

برخی از اوقات بدهی و دین مالک خودرو موجب توقیف پلاک وی می‌گردد. به کمک این راه‌کار قانونی دگر اجازه فروش خودرو به صاحب آن داده نمی‌شود. علل همچون:

  1. مهریه
  2. چک و سفته 
  3. قرض و دین

موجب توقیف پلاک خواهند شد.

2- عدم تعویض پلاک خودرو:

یکی دیگر از علل استفاده از سریع‌ترین راه توقیف خودرو یا همان توقیف پلاک تعویض نکردن پلاک است. بعد از این که معامله خودرو انجام می‌گیرد لازم است پلاک تعویض گردد. حضور مالک خودرو و خریدار آن در زمان تعویض پلاک در مراکز مربوطه الزامی است. همچنین این امکان قانونی وجود دارد که فروشنده به خریدار برای تعویض پلاک وکالت دهد. اگر خریدار نسبت به تعویض پلاک اقدام نکند فروشنده می‌تواند درخواست توقیف پلاک بنماید. 

3- شکایات قضایی:

شکایت قضایی نیز می‌تواند موجب توقیف شدن پلاک خودرو گردد. این حکم قضایی به علل مختلفی نظیر:

  1. مبالغ زیاد جریمه‌های رانندگی
  2. عدم پرداخت عوارض شهرداری
  3. سرقتی بودن اتومبیل
  4. خودروهای مزاحم 

صادر می‌شود.

 چگونه توقیف پلاک خودرو بگیریم؟

گفتیم که این شیوه سریع‌ترین راه توقیف خودرو به شمار می‌رود. در این بخش به شما خواهیم گفت که برای توقیف پلاک خودرو چگونه اقدام کنید. راه‌های دریافت توقیف پلاک خودرو عبارتند از:

  1. طرح دعوا در دادگاه: اولین راهی که از طریق آن می‌توانید توقیف پلاک بگیرید طرح دعوا در مراجع قانونی می‌باشد. دادگاه قرار تامین خواسته یا دستور موقت برای متقاضی توقیف پلاک خودرو صادر می‌کنند. سپس باید به پلیس راهور مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. این درخواست در سامانه پلیس راهور به ثبت رسیده و از همان طریق نیز قابل پیگیری و استعلام است.
  2. اجرای ثبت: راه دیگری که برای توقیف پلاک خودرو وجود دارد مراجعه مستقیم به اداره ثبت است. برای استفاده از این روش باید سند لازم الاجرایی نظیر چک از مالک خودرو داشته باشید. اجرائیه‌ای که از اداره ثبت دریافت نموده‌اید را باید به پلیس راهور ارائه کنید. با این کار مانند روش قبلی درخواست شما در سامانه راهور به ثبت می‌رسد. 

می‌باشند. برای توقیف پلاک خودرو تنها باید از طریق مراجعه حضوری اقدام نمود. در گام بعدی برای استعلام وضعیت و پیگیری می‌توان اینترنتی و از سامانه راهور کمک گرفت. 

سخن پایانی:

سریع‌ترین راه توقیف خودرو قطعا توقیف پلاک آن است. برای این منظور نیز از طریق دو مرجع دادگاه و اداره ثبت می‌توان اقدام نمود. سایر شیوه‌ها برای توقیف کردن خودرو به اندازه این روش سریع نیستند و پروسه‌های طولانی‌تر دارند. شما چه نظری درباره‌ی راه‌های توقیف سریع خودرو چیست؟ تجربیات خود در خصوص این موضوع را با ما در گروه خودروشاپ در میان بگذارید.  

source

viraje

توسط viraje