Wp Header Logo 574.png

بعضی از تخلفات نظیر پارک کردن در جای نامناسب منجر به توقیف خودرو می‌شود. در چنین شرایطی صاحب خودرو برای ترخیص ماشین خود به سرعت اقدام می‌کند. اما ترخیص ماشین از پارکینگ پلیس مستلزم رعایت موارد قانونی زیادی است. اطلاع از این مراحل و چگونگی ترخیص خودرو از پارکینگ روند کار را سرعت می‌بخشد. در این مطلب از گروه خودروشاپ به شما خواهیم گفت برای ترخیص ماشین از پارکینگ پلیس چه باید کرد؟ با توجه به اینکه این مشکل برای هر کسی ممکن است رخ دهد مطالعه این مقاله کمک کننده است.

منظور از توقیف خودرو چیست؟ 

بر اساس ماده 13 از قوانین تخلفات رانندگی، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خوردوی اشخاص را به پارکینگ انتقال دهد. انتقال خودروی متخلف به پارکینگ پلیس باید با رعایت ضوابط و با لوازم مخصوص این کار صورت گیرد. توجه داشته باشید که همه‌ی هزینه انتقال ماشین به پارکینگ پلیس بر عهده صاحب خودرو می‌باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی به دو شکل می‌تواند خودروها را توقیف کند.

  1. توقیف قانونی: در این حالت ماشین به پارکینگ پلیس منتقل نمی‌گردد. بلکه مالک دیگر اجازه‌ی فروش و تغییر مالکیت ماشین را نخواهد داشت.
  2. توقیف فیزیکی: در این نوع توقیف مالک نه اجازه‌ی فروش و نه اجازه استفاده از خودرو را دارد. زیرا ماشین وی به پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی منتقل شده است. 

در حالت دوم باید برای ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس اقدامات قانونی لازم را انجام داد. 

توقیف خودرو توسط پلیس به چه دلایلی صورت می‌گیرد؟

بسیاری از تخلفات هستند که موجب توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ پلیس می‌شوند. جز پلیس راهنمایی و رانندگی مراجع قضایی و پلیس امنیت اخلاقی نیز می‌توانند اقدام به توقیف ماشین کنند. بنابراین تنها مرجع توقیف کننده ماشین در قانون پلیس راهنمایی و رانندگی نیست. دلایلی که مراجع قضایی دستور توقیف خودرو را صادر می‌کنند عبارتند از:

  1. بدهی صاحب خودرو
  2. اجرا گذاشتن مهریه همسر صاحب خودرو
  3. وقوع جرم کلاهبرداری در جریان خرید خودرو

و مواردی از این دست می‌باشد. در این موارد نیز می‌توان از طریق قانون برای ترخیص خودرو از پارکینگ اقدام کرد. اما از عللی که ماشین توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تصادفی منتهی به فوت یا نقص عضو توسط خودرو
  2. همراه نداشتن مدارک خودرو
  3. رد شدن از چراغ قرمز 
  4. داشتن سرعت غیر مجاز
  5. اقدام به رانندگی بدون داشتن گواهینامه
  6. انحراف به چپ در محورهای اصلی
  7. توقف و پارک کردن در مکان‌های غیر مجاز نظیر پیاده‌روها
  8. اجرای حرکات نمایشی با ماشین
  9. نداشتن بیمه نامه شخص ثالث برای خودرو
  10. رانندگی کردن در حالت مستی
  11. جریمه‌های بیشتر از 3 میلیون تومان

این موارد می‌توانند منجر به انتقال خودروی شخص متخلف به پارکینگ شوند.

ترخیص خودرو از پارکینگ

برای ترخیص ماشین از پارکینگ چه مدارکی مورد نیاز است؟

قبل از اینکه بخواهید برای ترخیص خودروی خود مراجعه کنید باید مدارکی را تهیه و آماده کنید. در این مدارک که در زمان ترخیص خودرو از پارکینگ مورد نیاز هستند عبارتند از:

1- برگه‌ی مربوط به تسویه عوارض شهرداری ماشین

2- اصل گواهینامه به همراه فتوکپی آن

3- بیمه نامه شخص ثالث به همراه فتوکپی از آن

4- برگ سبز ماشین و کارت خودرو به همراه یم کپی از هر دوی آن‌ها

5- کارت ملی فرد متخلف و فتوکپی از آن

6- ترخیص نامه خودرو ( این نامه باید از پارکینگی که خودرو به آن منتقل شده اخذ گردد.)

7- برگه‌ی مربوط به تسویه خلافی ماشین

می‌باشند. بدون تهیه این مدارک هر گونه اقدامی جهت ترخیص نمودن ماشین بی‌فایده خواهد بود. 

راه‌های اطلاع از پارکینگی که خودرو به آن منتقل شده است:

 اولین گام برای ترخیص خودرو از پارکینگ اطلاع از مکان پارکینگ است. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چطور از پارکینگی که خودرو به آن منتقل شده باخبر شویم؟! اگر خودرو به دلایلی همچون پارک در محل نامناسب توقیف شود مراتب از طریق پیامک به صاحب خودرو اطلاع داده می‌شود. با این همه راه‌کارهای دیگری نیز برای اطلاع از محل پارکینگ مذکور وجود دارد. شما می‌توانید شماره پلاک ماشین را بدون را حرف و کلمه ایران به سرشماره‌ی 3005353 ارسال کنید. خودروهایی که توسط پلیس توقیف شده‌اند از این طریق قابل پیگیری هستند. راه‌کار دیگر تماس مستقیم با پلیس 110 و پیگیری توقیف ماشین از این طریق است. پلیس 110 به شما خواهد گفت که خودروی شما به کدام پارکینگ انتقال داده شده است. همچنین اگر به افسر توقیف کننده خودرو دسترسی دارید می‌توانید اطلاعات مربوط به پارکینگ را از وی دریافت نمایید. اگر هیچکدام از این شیوه‌ها به جواب نرسید احتمال دارد خودروی شما توسط پلیس توقیف نشده باشد. در این شرایط توصیه می‌شود مراتب را در اسرع وقت به پلیس اطلاع دهید.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس:

بعد از اینکه آدرس پارکینگی که خودرو به آن منتقل شده را یافتید باید برای ترخیص آن اقدام کنید. در این بخش به صورت گام به گام مراحل ترخیص خودرو را شرح داده‌ایم. کافی است تا این مراحل را پیگیری کنید تا ماشین شما از پارکینگ ترخیص گردد.

1- ابتدا مجوز ترخیص را از پارکینگی که ماشین در آن قرار دارد دریافت نمایید.

2- در مرحله بعدی باید تائیدیه پلیس را دریافت کرده و دوباره به پارکینگ مراجعه نمایید.

3- پرداخت هزینه‌های پارکینگ و جرثقیل در این بخش از کار قرار می‌گیرد. 

4- در مرحله آخر و بعد از تسویه حساب با پارکینگ می‌توانید خودروی خود را تحویل بگیرید.

در زمان تحویل خودرو آن را به دقت بررسی کنید که در زمان توقیف آسیبی ندیده باشد. توجه داشته باشید که پرداخت هزینه همه‌ی خسارت‌های وارده به ماشین در این مدت بر عهده پلیس و پارکینگ است. البته اگر بیمه بدنه داشته باشید از طریق آن نیز می‌توانید برای دریافت خسارت خود اقدام نمایید. برای خرید خودرو و خرید اقساطی به خودروشاپ مراجعه کنید.

کلام آخر:

توقیف ماشین به دلایل مختلفی می‌تواند صورت گیرد. برای ترخیص خودرو از پارکینگ نیاز به طی مراحل قانونی مختلفی می‌باشد. با اطلاع از این مراحل پروسه ترخیص ماشین از پارکینگ پلیس سریع‌تر انجام می‌گیرد. شما چه تجربیاتی از توقیف خودرو و ترخیص آن دارید؟ نظرات و سوالات خود در مورد ترخیص ماشین از پارکینگ را با کارشناسان خودروشاپ در میان بگذارید.

source

viraje

توسط viraje