تولید خودرو برقی در ۶ خودروسازی کشور با همکاری شرکتهای چینی کلید خواهد خورد و بهزودی باتری لیتیومی این خودروها در داخل تولید میشود. خودروسازان کشور اعماز دو خودروساز بزرگ و خودروسازان بخش خصوصی براساس برنامه راهبردی ۲۵ساله میان ایران و چین با همکاری شرکتهای چینی خودروهای برقی تولید میکنند.
اکنون ذهنیتی ایجاد شده است که خودرو برقی آماده را وارد و فقط شبکه پشتیبان آن را در کشور ایجاد میکنیم، این در حالی است که نمیخواهیم صرفا در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا فقط واردکننده باشیم، بلکه با یک برنامه مشترک قصد داریم خودرو برقی تولید کنیم و همین امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن محصول را فراهم میکند.
برای تامین انرژی خودروهای برقی در ایستگاههای شارژ، از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی و بادی نیز بهرهبرداری میشود.
برنامهریزی شده است تا هزار شرکت دانشبنیان قطعات خودروهای برقی را بسازند و در شمارگان (تیراژ) بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.
اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال تاسیس است که باید توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتری لیتیوم برای همه خودروسازان کند.
برخی واردات خودرو برقی از چین را بدون توجه به راهبردهای وزارت صمت مورد نقد قرار دادهاند در حالی که کشورهای پیشرفته نیز با سازندگان چینی قراردادهای فناورانه منعقد میکنند. به عنوان نمونه شرکت فولکسواگن آلمان اخیرا برای ایجاد یک کارخانه باتری لیتیوم قرارداد انتقال فناوری با سازنده چینی منعقد کرد.
هر خودروساز به صورت راهبردی باید ۵۰درصد قطعات کلیدی را تولید کند یا اینکه خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی در قالب مرکز تحقیقات مشترک فعالیت کنند.
هماکنون دو خودروساز بزرگ داخلی و خودروسازان خصوصی نمونههای خودروهای برقی تولید کردند. ضمن اینکه از ۱۰سال پیش برنامههای خوبی در مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در حوزه برقیسازی خودروها شروع شده و در بخشهای تخصصی نیز توانایی خوبی داریم که باید از این ظرفیت بهرهمند شویم. بحث برقیسازی خودرو در قالب برنامه راهبردی ۲۵ساله انجام شده و به صورت همهجانبه پیگیری میشود.
source