کد نویسی سایت فرآیندی است که در آن دستورالعمل ها به رایانه داده می شود تا یک وب سایت را ایجاد کند. این دستورالعمل ها به صورت کد هایی نوشته می شوند که رایانه می تواند آن ها را درک کند. در کد نویسی یک وب سایت از سه زبان اصلی یعنی HTML ، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می کنند. هر کدام از این زبان ها نقش مهمی را در طراحی یک سایت ایفا می کنند. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر به برخی از رایج ترین سوالات درمورد کد نویسی سایت پاسخ دهیم.

سوالات رایج دمورد کد نویسی سایت

کد نویسی سایت

  • کد نویسی یک سایت چقدر طول می کشد؟

برای پاسخ به این سوال هیچ جواب دقیقی نمی توان داد؛ زیرا مدت زمانی که برای کد نویسی یک وب سایت لازم است به عوامل مختلفی مانند میزان پیچیدگی وب سایت بستگی دارد. برای مثال راه اندازی سایتی که در آن  تنها آدرس کسب و کار، اطلاعات تماس و لینک های شبکه های اجتماعی شما مانند اینستاگرام قرار گرفته، بسیار ساده است و طراحی آن مدت زمان کوتاهی طول می کشد. اما کد نویسی سایت های کسب و کار های آنلاین بیشتر طول می کشد؛ زیرا آن ها به بخش های مختلفی مانند جمع آوری اطلاعات حمل و نقل و پردازش درخواست ها نیاز دارند.

هیچ گاه برای این که سایت شما در مدت زمان کوتاه تری طراحی شود، از ویژگی های ارزشمندی که سایت را توسعه می دهند، چشم پوشی نکنید؛ زیرا سایتی برای کاربران مفید خواهد بود که ویژگی های مثبتی داشته باشد.

  • آیا برای ساخت سایت خود حتما به کد نویسی نیاز داریم؟

یکی از سوالات رایج این است که برای طراحی وب سایت حتما به کد نویسی سایت نیاز داریم یا خیر. در گذشته ای نه چندان دور برای اینکه بتوانید سایت خود را طراحی کنید، حتما نیاز بود که به کد نویسی تسلط داشته باشید یا این کار را به افراد متخصص بسپارید. امروزه به کمک بسیاری از وب سایت ها و برنامه ها می توانید با سیستم مدیریت محتوا بدون داشتن کوچک ترین دانشی در حوزه کد نویسی سایت هایی را با ویژگی های مدنظرتان طراحی کنید. به سیستم های مدیریت محتوا CMS نیز گفته می شود.

بر اساس آنچه گفته شد، دانش کد نویسی برای طراحی سایت، دیگر ضروری نیست. شما می توانید با CMS ها سایت خود را طراحی کنید. سیستم های مدیریت محتوا رابط بصری ای دارند که ساده ترین نوع رابط کاربری برای ساخت سایت است. CMS ها می توانند قابلیت های متنوعی مانند واکنش گرا بودن را به سایت شما اضافه کنند.

برای اینکه بتوانید سایت مورد نظر خود را بسازید، کافی است از بین CMS های مختلفی که در اینترنت وجود دارد، یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

چگونه کد نویسی یک سایت را انجام دهیم؟

چگونه کد نویسی یک سایت را انجام دهیم؟

  • انتخاب ویرایشگر کد

اولین قدم برای کد نویسی سایت انتخاب ویرایشگر کد مناسب است. امروزه ویرایشگر های کد بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و فرآیند کد نویسی را برای شما آسان تر می کنند؛ برای مثال یکی از محبوب ترین ویرایشگر های کد، ویژوال استودیو کد است که از رخ دادن اشتباهات تایپی ساده که مشکلات زیادی را در کد نویسی ایجاد می کنند، جلوگیری می کند. علاوه بر این موارد، ویژوال استودیو کد قابلیت هایی برای تگ های بسته های کد نویسی HTML دارد که به شما کمک می کند به راحتی قسمت های مختلف کد نویسی سایت را از یکدیگر جدا کنید.

ویژوال استودیو کد تنها یکی از چندین انتخاب است. تعداد بسیار زیادی ویرایشگر کد رایگان در اینترنت وجود دارد که شما می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید که خودتان کد نویسی سایت را انجام دهید، حتما باید زبان HTML را فرا بگیرید. زبان برنامه نویسی HTML را می توان سنگ بنای یک سایت دانست. اگر سایت را یک خانه در نظر بگیریم، زبان HTML فونداسیون دیوار و سقف خانه است و جزئیات و ویژگی های مختلفی مانند نقاشی یا دکوراسیون داخلی در دل آن جای می گیرد.

به کمک زبان HTML می توانیم ساختار و پایه سایت خود را بسازیم؛ به همین دلیل برای کد نویسی سایت بسیار مهم است که به این زبان تسلط کامل داشته باشید.

یکی دیگر از زبان های بسیار مهمی که برای ساخت یک سایت باید آن را فرا بگیرید، زبان CSS است. پس از اینکه ساختار اصلی خانه یعنی فونداسیون، دیوار و سقف را به کمک زبان HTML ایجاد کردید، باید آن را رنگ کنید و به آن زیبایی ببخشید. سایتی که تنها با زبان HTML ساخته شده باشد، یکنواخت و بی رنگ است؛ به همین دلیل از CSS در کنار HTML برای زیبایی بیشتر استفاده می کنند.

CSS در واقع مخفف عبارت Cascading Style Sheets است. اگر قصد کد نویسی سایت را دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما با زبان CSS آشنا شوید و ویژگی ها، نحوه استفاده و دیگر موارد آن را فرا بگیرید.

کد نویسی

  • طراحی واکنش گرای سایت

یکی دیگر از موارد مهمی که در کد نویسی سایت خود باید به آن توجه داشته باشید، واکنش گرا بودن آن است. همان طور که می دانید افراد با دستگاه های مختلفی که اندازه صفحه نمایش متفاوتی دارند از سایت شما بازدید می کنند. یک سایت خوب، سایتی است که به صورت واکنش گرا طراحی شده باشد. سایتی که از این قابلیت بهره ببرد، می تواند برای نمایش در نمایشگر هایی با اندازه های مختلف بهینه شود و بهترین تجربه را به کاربر ارائه دهد.

جمع بندی

کد نویسی سایت یک مهارت بسیار ارزشمند است که می تواند برای ایجاد وب سایت های جذاب و کاربردی استفاده شود. اگر به زبان های مختلف کد نویسی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم که حتما یادگیری کد نویسی برای وب سایت ها را نیز در برنامه خود قرار دهید؛ زیرا علاوه بر آینده شغلی بسیار خوبی که دارد، یادگیری آن بسیار ساده است و منابع بسیار مختلفی از کتاب تا دوره های آنلاین برای یادگیری آن در دسترس هستند.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir