Wp Header Logo 856.png

پژو پارس یا پرشیا خودرویی است که توسط ایران خودرو ساخته می‌شود. این خودرو یک نسخه به‌روزشده از پژو ۴۰۵ است و طراحی ظاهری آن تأثیراتی از پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ دارد. در ابتدا، این خودرو با نام پژو پرشیا عرضه شد؛ ولی بعداً، به دلیل نبود حرف “پ” در زبان عربی، نام آن به پژو سفیر تغییر یافت تا به بازار عربستان صادر شود.

با این حال، پس از عدم اخذ مجوز صادرات به عربستان، نام خودرو به پژو پارس تغییر کرد. تاکنون، پژو پارس در انواع مدل‌های پارس سال (XU7 L3)، پارس ELX با موتور ۱۶ سوپاپ (XU7 L4)، پارس ELX با موتور (XUM 2000cc) و پارس ال ایکس با موتور (TU5) تولید و عرضه شده است. در این مقاله از سایا خودرو با ما همراه باشید تا مقایسه پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال را بررسی کنیم.

بررسی پیشرانه موتور پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال

پیشرانهٔ موتور پژو پارس معمولی مدل ۱۳۸۴، ال ۳، یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی (N/A) و سوخت‌رسانی تزریقی است. این پیشرانه دارای میل سوپاپ تکی از بالا (SOHC) و ۸ سوپاپ بوده و حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن/متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه دارد.    

این پیشرانه توسط یک رایانهٔ ساژم مدل اس‌ ال ۹۶ (SAGEM SL96) کنترل می‌شود و قبل از پارس، سمند و ۴۰۵ در پژو ۳۰۶ ۱٫۸ آی ۸ سوپاپ، سیتروئن زانتیا ۱٫۸ آی ۸ سوپاپ و سیتروئن سارا ۱٫۸ آی ۸ سوپاپ استفاده می‌شد. این پیشرانه دارای مبدل کاتالیزور اصلی با سطح استاندارد یورو ۲ است.

علاوه بر این، ویژگی‌های دیگر این خودرو شامل طراحی قدیمی بدنه با قدرت کنترل بدترمز در سرعت‌های بالا و مصرف سوخت بالا در موتور قدیمی است. اطلاعات فنی این خودرو شامل حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن/متر است.

پژو پارس سال

معرفی خودرو پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال

پژو پارس (پژو پرشیا) اتوماتیک، با فیس لیفتی از مدل پژو 405، در سال ۱۳۷۹ توسط ایران خودرو طراحی، تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو ابتدا با نام “سفیر”، سپس با نام “پرشیا” و در نهایت با نام “پارس” در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفت. پژو پارس در تیپ های مختلف “ال ایکس”، “ای ال ایکس” و “سال” تولید می‌شود و از جمله خودروهای پرفروش ایران خودرو محسوب می‌شود.

اگر میخواهید از شرایط فروش اقساطی ایران خودرو مطلع شوید کلیک کنید.

نمای داخلی پژو پارس، شباهت زیادی با پژو 405 دارد به گونه‌ای که گاهی اوقات تفاوت چند میلیون تومانی این خودرو با پژو 405 تشخیص داده نمی‌شود. با این حال، این خودرو دارای صندلی‌های مراحل تنظیم بیشتر، فرمان‌پذیری بهتر، کلیدهای روی فرمان، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، طراحی مناسب غربیلک فرمان و بهبود در عملکرد جعبه دنده و کلاچ بوده که یک برتری نسبی را برای این خودرو فراهم کرده است.

با گذشت سال‌ها از تولید پژو پارس با داشبورد قدیم و امکانات محدود، ایران خودرو تصمیم گرفت در مدل جدید تغییراتی اعمال کند. به همین دلیل، در این مدل پژو پارس امکاناتی مانند دو کیسه هوا، سیستم صوتی پیشرفته با قابلیت بلوتوث و پخش USB و AUX، دریچه کولر برای سرنشینان سطر دوم، کولر اتوماتیک، سنسور دنده عقب و غیره در تیپ‌های LX و ELX و همچنین تنظیم برقی پشت صندلی و برخی از تیپ‌ها غربیلک فرمان چرمی موجود هستند.

این مدل از سال ۱۳۹۳ شروع به تولید شد و پس از تولید تعدادی از آن با داشبورد قدیم، قطع تولید شد. بیاید مقایسه پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال را  با جزئیات بیشتری ادامه دهیم.

خودرو پژو پارس اتوماتیک

بررسی پژو پارس سال

در این بخش، مقایسه پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال را بررسی می‌کنیم.

طراحی جدید پژو پارس

هنگامی که پژو پارس به عنوان نسخه فیس لیفت‌شده 405 به بازار عرضه شد، همه موافق بودند که طراحی آن بسیار عالی و جذاب است. در آن زمان، پژو پارس قدیمی و خسته به یک لِوِل زیباتر و جذاب‌تر تبدیل شد. طراحی پژو 406 هم بسیار الهام‌بخش بوده و طراحان از ابتکارات عجیب و غریب و غیراصولی استفاده نکرده‌اند.

پروژه تغییر چهره این خودرو باعث شد تا در بازار علاقه‌مندان بسیاری داشته باشد. تغییراتی در قسمت‌های مختلف خودرو، مانند چراغ‌های جلو، کاپوت، صندوق و زه کناری اعمال شده است که نشان از پیشرفت و بهبود نسبت به مدل قبلی دارد. البته، مشکل اصلی در اختلاف قیمت بین پارس و 405 بود و بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دادند بیشتر هزینه کنند و خودرویی با ویژگی‌های فنی و کابین مشابه 405 داشته باشند.

پس از به بازار عرضه شدن پژو پارس، متأسفانه تغییرات بیشتری در طراحی این خودرو اعمال نشده است. بسیاری از تغییرات ظاهری به محدودیت آینه‌های جانبی و قالپاق و رینگ‌ها محدود شده‌اند. امروزه، به‌روزرسانی‌های ظاهری و مدرن در پارس قابل مشاهده نیست و بسیاری از مشتریان هنوز به منظور تهیه یک خودرو اقتصادی، پژو پارس را انتخاب می‌کنند.

مشخصات فنی پژو پارس

پژو پارس سال دارای موتور چهار سیلندر با حجم ۱۷۶۱ سی سی است. این موتور قادر است حداکثر 100 اسب بخار قدر و 153 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و با دنده‌های ۵ سرعته دستی، قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. با توجه به وزن سبک پژو پارس (حدود 1165 کیلوگرم)، این قدرت برای شتاب‌دهی مناسب و سرعت رسیدن به 100 کیلومتر بر ساعت در حدود 11 ثانیه و سرعت بالاتر است. مصرف سوخت خودروی پژو پارس سال به ازای هر 100 کیلومتر حدود 9.1 لیتر است که در مقایسه با نسخه قوی‌تر کمی بیشتر است.

امکانات رفاهی و ایمنی در پژو پارس سال شامل چراغ‌های مه شکن، آینه‌های جانبی برقی با راهنما، کلیدهای کنترلی روی فرمان، قفل میکروسوئیچی درب‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌بالابرهای برقی، ایموبلایزر، دماسنج، بازکن درب صندوق عقب از داخل، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD و دو کیسه هوا هستند.

در مجموع، در طول سال‌ها، پژو پارس پیشرفت چندانی نداشته است و با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک جهانی، به نوعی پسرفت کرده است. اما به دلیل کمبود خودروهای اقتصادی در این رده قیمتی، مشتریان همچنان به پژو پارس به عنوان خودرویی نسبتاً زیبا روی می‌آورند.

بررسی پژو پارس اتوماتیک

بررسی پژو پارس اتوماتیک

بررسی پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال را با مشخصات پژو پارس اتوماتیک ادامه می‌دهیم. پژو پارس اتوماتیک یکی از نسخه‌های پژو پارس است که در سال ۱۳۹۰ وارد بازار ایران شد. اما تولید آن در سال ۱۳۹۲ متوقف شد و بعد از یک وقفه ۴ ساله در سال ۱۳۹۶ مجدداً به خط تولید بازگشت. قبلاً، ایران خودرو برخی از مدل‌های پژو پارس ELX را با جعبه دنده اتوماتیک عرضه کرده بود.

پژو پارس اتوماتیک در واقع نسخه اتوماتیک  پژو پارس LX است. به علت عدم تجهیز موتور xu7 به جعبه دنده اتوماتیک، پارس سال و پارس دوگانه‌سوز فقط به صورت دستی عرضه شدند. پژو پارس اتوماتیک از موتور TU5 استفاده می‌کند که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

بعضی از افراد معتقدند که جعبه دنده پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال توسط شرکت آلمانی ZF تولید شده است؛ اما واقعیت این است که جعبه دنده اتوماتیک این خودرو همان جعبه دنده ۴ سرعته AL4 است که روی برخی از خودروها مانند رنو مگان، پژو ۲۰۶ اتوماتیک و تندر ۹۰ نیز نصب شده است. وجود عدم هماهنگی بین جعبه دنده AL4 و پیشرانه TU5 از نقاط ضعف این خودرو است.

سیستم تعلیق جلوی پژو پارس اتوماتیک از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع فنر پیچشی است. سیستم فرمان این خودرو همچنان هیدرولیکی است. شتاب این خودرو به حد قابل توجهی نیست و در تقریباً ۱۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت آن حدود ۸٫۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

پژو پارس

سخن پایانی

مقایسه پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال را در این مقاله مشاهده کردیم. حال با تمامی نکات مربوط به پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس سال آشنا شدید. برای خرید خودرو اقساطی می‌توانید از طریق سایا خودرو اقدام کنید و از امکانات و ویژگی‌های این سایت بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

1. پژو پارس اتوماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

پژو پارس اتوماتی با حضور جعبه دنده اتوماتیک، آینه برقی، سیستم تهویه خودکار و دیگر امکانات مدرن، رانندگی راحت‌تر و آسان‌تری را برای کاربر فراهم می‌کند.

2. آیا پژو پارس اتوماتیک هزینه بیشتری نسبت به نسخه دستی دارد؟

بله، خرید پژو پارس اتوماتیک معمولاً گران‌تر از نسخه دستی آن است. اما این هزینه اضافی به دلیل تجهیزات و ویژگی‌های بیشتر در نسخه اتوماتیک است.

3. آیا پژو پارس برای خانواده‌ها مناسب است؟

بله، پژو پارس به عنوان یک خودرو تقریباً بزرگ و اقتصادی، برای استفاده خانواده‌ها مناسب است. با این حال، برای خانواده‌های بزرگ‌تر، خودروهای دیگر ممکن است بهتر باشند.

4. چه امکانات امنیتی در پژو پارس وجود دارد؟

پژو پارس با داشتن سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل استحکام (ESP) و هوشمندسازی شیب (Hill Assist)، امکانات امنیتی مهمی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین، داشتن سیستم ایمنی هوشمند (ISOFIX) در پژو پارس می‌تواند امنیت بیشتری برای کودکان حین سفر فراهم کند.

امتیاز شما به این مقاله

source

viraje

توسط viraje