ایجاد خطوط مونتاژ انجین موتورسیکلت توسط تعدادی از شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت اهمیت بسیار بالایی دارد. با راهاندازی خطوط تولید انجین در کشور، موتورسیکلت نیز در زمره نخستین کالاهای صنعتی با قابلیت صادرات قرار خواهد گرفت. برخی شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت به حوزه ساخت انجین ورود کردهاند. خوشبختانه با تلاشهای فعالان حوزه موتورسیکلت و همچنین رسانهها در راستای اهمیت ساخت انجین (موتور) در صنعت موتورسیکلت، تعدادی از شرکتهای تولیدکننده بزرگ موتورسیکلت با ایجاد خطوط مونتاژ انجین به این بخش ورود کرده و یکی از این شرکتها نیز بهزودی افتتاح خط تولید خواهد داشت.
قطعا با راهاندازی خطوط تولید انجین در کشور طی دو سال آینده به تولیدکننده موتورسیکلت تبدیل شده و موتورسیکلت نیز در زمره نخستین کالاهای صنعتی با قابلیت صادرات قرار خواهد گرفت.
بهنظر میرسد رویکرد وزارت صمت در صنعت موتورسیکلت تغییر کرده است. دیدگاه سنتی حاکم بر بخش دولتی که از موانع توسعه صنعت موتورسیکلت در سالهای اخیر بوده که نسبت به گذشته کمرنگ شده است اما برآیند این تغییر رویکرد را باید در فصل جدید فعالیت موتورسیکلتسازان و از خردادماه سال آینده مشاهده کرد.
حال وقت آن است به بازارهای بالقوهای چون پاکستان و ترکیه نفوذ کنیم و با این کشورها تولید مشترک موتورسیکلت را داشته باشیم؛ به این معنا که برخی مدلهای موتورسیکلت در ایران ساخته شده و در پاکستان و ترکیه مونتاژ و برخی دیگر نیز در این دو کشور تولید و در ایران مونتاژ شوند. بدین ترتیب بهدلیل تنوع موتورسیکلتها در داخل از واردات موتورسیکلت از چین بینیاز خواهیم شد.
همچنین موتورسیکلتسازان ایرانی میتوانند با ورود به کشورهای CIS، افغانستان، عراق و حاشیه جنوب ایران ازجمله یمن با بیشاز یک میلیون تقاضا، بازار موتورسیکلت در این کشورها تصاحب کند چراکه در صورت بومیسازی انجین، از هر لحاظ در حوزه صادرات مزیت رقابتی خواهیم داشت.
خوشبختانه در نمایشگاه سال گذشته استقبال خوبی از توانمندی قطعهسازان موتورسیکلت شد و امیدواریم این روند در نمایشگاه امسال نیز ادامه داشته و نمایش نوآوریها در حوزه موتورسیکلت مورد استقبال قرار بگیرد.
source