بررسی مشخصات فنی جیانگلینگ Yi
جیانگلینگ Yi (یی) یک سدان برقی مدرن با طراحی جدید است که بر اساس همکاری مشترک میان کمپانی رنو و زیرمجموعه آن، موبیلایز با شرکت جی ام سی چین به تولید رسیده و تحت نشان JMEV Yi وارد بازار شده است. این خودرو برقی نخستین بار در نمایشگاه خودروی آلمان ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و

جیانگلینگ Yi (یی) یک سدان برقی مدرن با طراحی جدید است که بر اساس همکاری مشترک میان کمپانی رنو و زیرمجموعه آن، موبیلایز با شرکت جی ام سی چین به تولید رسیده و تحت نشان JMEV Yi وارد بازار شده است.
این خودرو برقی نخستین بار در نمایشگاه خودروی آلمان ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و در سال ۲۰۲۲ به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی یا خودروی کرایهای در بازار چین و اروپا به متقاضیان عرضه شد. شرکت ایران خودرو نیز قصد دارد این سدان برقی را برای مصارف تاکسی و حمل و نقل عمومی وارد بازار ایران کند. این خودرو در اروپا با عنوان موبیلایز لِمو برای مصارف اشتراکی و تاکسی استفاده میشود. در بازار چین نیز با نام جیانگلینگ یی (Yi) به فروش میرسد.
مزایا و معایب
+ ظاهر مدرن
+ کیفیت ساخت قابل قبول
+ کابین جادار و باکیفیت
– کمبود زیرساخت ماشین برقی
– موتور نهچندان قوی
مشخصات فنی
سدان برقی JMEV Yi به یک موتور الکتریکی با حداکثر قدرت ۱۱۰ کیلووات و بیشینه گشتاور ۲۲۵ نیوتن.متر مجهز شده است. جیانگلینگ Yi به یک باتری با ظرفیت ۴۷ کیلووات ساعت برای تامین انرژی مورد نیاز خود وابسته است. این باتری توسط شارژر خانگی حدود ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد تا فول شارژ شود، اما میتوان به وسیله دستگاههای فست شارژ DC، مدت زمان شارژ باتری را به حدود یک ساعت کاهش داد. درضمن یک تیپ از این خودرو با موتور ۶۰ کیلووات هم برای بازار چین ساخته شده است که احتمالا به ایران نخواهد آمد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ جیانگلینگ Yi در نسخه مجهز به موتور ۱۱۰ کیلوواتی نزدیک به ۱۰ ثانیه است که برای یک خودرو خانوادگی یا یک وسیله حمل و نقل عمومی، شتاب بسیار قابل قبولی به نظر میرسد. ضمن آنکه با یک مرتبه شارژ میتوان مسافتی نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر را با این ماشین برقی مدرن پیمود.
این مسافت برای مسافرتهای طولانی بینشهری خصوصا با کمبود زیرساختهای شارژ برق در کشورمان، چندان بهصرفه نیست، اما برای تاکسیهای درونشهری مناسب است. چون که اجازه میدهد مالکان این نوع تاکسی در طول روز بهاندازه کافی کار حمل و نقل مسافر را انجام دهند و در شب آن را به شارژر خانگی متصل کنند تا صبح یک باتری فول شارژ تحویل بگیرند.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۶۷۵ میلیمتر |
عرض | ۱۸۳۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۸۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۷۵۰ میلیمتر |
وزن خالص | —– |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق | —– |
قطر رینگ | ۱۷ اینچ |
طراحی ظاهری
با توجه به نمای نوین و مدرن بهکاررفته در بیشتر خودروهای برقی، طراحان شرکت JMEV نیز خودرو زیبا و مطابق با اصول طراحی آیندهای را در قالب جیانگلینگ Yi به بازار عرضه کردهاند. با یک سدان خوشابهت مواجه هستیم که طراحی بیرونی شکیل، روان و سیالی را به نمایش میگذارد. طرح نمای جانبی و چهره آن شباهتهای اندکی به بعضی محصولات تسلا دارد و چراغهای خاص جلو و عقب آن میتواند گیرایی بیشتری برای طرفداران خودروهای مدرن به ارمغان بیاورد.
از ناحیه کناری که به جیانگلینگ یی نگاه کنید، شیب ملایم سقف و انحنای جذاب آن در اتصال به درب صندوق توجه شما را به خود جلب میکند. طول کوتاه درب صندوق نیز باعث میشود که بتوان جیانگلینگ Yi را یک سدان فست بک دانست. خطوط شانهای به همراه یک خط مستقیم در قسمت رکابها نیز هماهنگی دلچسبی با هم به وجود آوردهاند. فرم چراغهای پشت بسیار مدرن است و مطابق طرح چراغهای جلو ترسیم شده است.
این سبک طراحی چراغهای عقب در تاکسی برقی گروه بهمن یعنی هونگچی EQM5 نیز دیده شده است. بهطور کل میتوان گفت که جیانگلینگ Yi با توجه به طراحی بهروز و جذاب خود، ماشین زیبا و خوشفرمی به نظر میآید و المانهای مدرن بهکاررفته در آن میتواند نظر علاقهمندان به خودروهای آینده را جلب کند.
طراحی داخلی
فضای کابین، بهویژه داشبورد جیانگلینگ Yi آنچنان که انتظار دارید مدرن و امروزی نیست. شاید دلیل طراحی کلاسیک داخلی JMEV Yi همین باشد که قرار است این خودرو بیشتر به عنوان تاکسی و وسیله حمل و نقل عمومی استفاده شود تا رانندگان سنتی نیز از ورود به یک همچین کابینی، حسی آشنا داشته باشند و از آن لذت ببرند.
به هر حال، این طراحی اگرچه کمی محافظهکارانه به نظر میرسد و تناسب آن با نمای بیرونی کمتر است، اما همچنان لوکس و زیبا احساس میشود. استفاده از تریم مشابه فیبرکربن در میانه داشبورد، روکشهای چرم مصنوعی در بالای داشبرد و سطح رودریها و استفاده از متریال پلاستیکی باکیفیت باعث میشود تا امتیاز ما به کابین جیانگلین یی در حد بالایی قرار بگیرد.
صندلیهای راحت، ارگونومی مناسب و دسترسی آسان به تنظیمات مختلف هم جزو نکات مثبت کابین محسوب میشود. فرم خاص اهرم انتخاب وضعیت دنده نیز در نوع خود جذاب و لوکس احساس میشود.
با توجه به اینکه با یک وسیله حمل و نقل عمومی و تاکسی روبرو هستیم، فضای کابین شاخصهای بسیار مهم محسوب میشود. به همین دلیل فاصله محوری ۲۷۵۰ میلیمتری برای این ماشین فرانسوی-چینی در نظر گرفته شده تا سرنشینان ردیف عقب فضای کاملا راحتی را تجربه کنند.
صندوق عقب بزرگ نیز برای جا دادن لوازم مسافران در قسمت پشت خودرو تعبیه شده است تا همه چیز برای یک ماشین خانوادگی یا خودروی حمل و نقل عمومی آماده باشد.
آپشنها و امکانات
جیانگلینگ Yi قرار است به عنوان تاکسی وارد بازار ایران شود و بنابراین نباید انتظار یک خودرو فولآپشن را داشت. اما امکانات این سدان برقی سواری راحتی را در خیابانهای شهری برای راننده و مسافران فراهم میکند.
کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، رادار نقطه کور، سنسور و دوربین عقب، ترمز کمکی، کیلس و تهویه اتوماتیک برای یک خودرو تاکسی کافی به نظر میرسد.
قیمت جیانگلینگ Yi در بازار
قیمت خودرو JMEV Yi در بازار کشور چین از ۱۸ هزار دلار شروع میشود و تا ۲۷ هزار دلار ادامه دارد. نسخهای از این ماشین که توسط ایران خودرو به ایران خواهد آمد، در رنج قیمتی ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار قرار میگیرد.
بنابراین اگر جیانگلینگ Yi بهعنوان تاکسی وارد بازار ایران شود، هزینههای عمومی نظیر تعرفه، گمرک و… برای آن بسیار ناچیز خواهد بود. در نتیجه این احتمال وجود دارد که این ماشین با حداقل عوارض عمومی به دست رانندگان تاکسی برسد، یعنی قیمت سدان برقی نزدیک به یک تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تاکسیداران خواهد بود.
البته باید منتظر ماند و دید در نهایت چه قیمتی برای این ماشین زیبای برقی ویژه تاکسی در کشورمان در نظر گرفته خواهد شد. در صورت موفقیت این تاکسی برقی در کشورمان، احتمالا فروش جیانگلینگ یی برای عموم نیز آغاز میشود و مردم عادی هم میتوانند این ماشین برقی چینی فرانسوی را خریداری کنند.
نویسنده: حسین باباپور
source
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0