در ادامه مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود می پردازد.
تاثیرات نرخ بنزین در قیمت تمامشده اکثریت کالاهای کشور غیرقابلانکار است، به نظر شما نرخ بنزین قابلیت بازنگری دارد؟
امروزه قیمت یک آب معدنی یک لیتری چند برابر یک لیتر بنزین است. مساله بعدی میزان مصرف سوخت خودروها در کشور است. ۲۸ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که با میزان مصرفی که داریم تقریبا یکونیم برابر کشورها از نظر رشد اقتصادی است.
درحالحاضر عرضه و تقاضای خودرو بایکدیگر همخوانی ندارد و مردم هم بابت سوخت هزینه زیادی نمیدهند. عملا خودروسازان در مسیر تولید خودروهای بهینه کار نکردهاند و مردم هم انگیزهای ندارند که به سمت استفاده از خودروهای کممصرف بروند.
با تغییر در سبد محصولات خودروسازان چه میزان از هدررفت بنزین جلوگیری میشود؟
با تولیدات باکیفیت میتوان حدود ۳۰ تا ۴۰درصد میزان مصرف سوخت را کاهش داد. معضل قاچاق سوخت است. در کشورهای همسایه قیمت بنزین نسبت به آنچه که در کشور وجود دارد نزدیک به ۲۰برابر بیشتر است به همین دلیل قاچاق سوخت در ایران سود بالایی دارد.
چه میزان کسری تولید بنزین در کشور داریم؟
حدود ۱۰۵ تا ۱۰۶ میلیون لیتر بنزین در روز تولید میشود اما مصرف به بالای روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر در روز میرسد و ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز کسری داریم. این میزان کسری روزانه در بنزین را اگر در ۳۶۵ روز سال ضرب کنیم تقریبا سالانه باید دو میلیارد و ششصد میلیون دلار صرف واردات بنزین کنیم، یعنی همان میزانی که هر سال صرف صادرات بنزین داشتیم.
source