Wp Header Logo 1126.png

کیا K5 یا همان اپتیمای سابق یکی از سدان های محبوب کمپانی کیا است که در دور جدید واردات خودرو توسط کوشا خودرو به ایران می آید.

درباره کیا K5

کمتر کسی است که تا به حال نام کیا اپتیما را نشنیده باشد. سدانی محبوب که توانست جایگاه خوبی را در بازار ایران پیدا کند و پیش تر نسل های دوم، سوم و چهارم از این خودرو به بازار ایران راه پیدا کرده بود و نسل پنجم نیز با نام کیا K5 توسط کوشا خودرو وارد بازار ایران می شود.

به طور کلی کیا اپتیما برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه شد و در ابتدا در بازار های مختلف نام های  متفاوتی داشت به طور مثال این خودرو در کشور کره جنوبی با نام کیا K5، در اروپا و کشور کانادا با نام کیا مگنتیس و در خاورمیانه با نام کیا اپتیما شناخته می شد اما از سال ۲۰۱۹ کمپانی کیا تصمیم گرفت کیا اپتیما را در تمامی بازار ها با نام کیا K5 عرضه کند. کیا k5 در سال 2019 بر اساس پلتفرم K3 هیوندای-کیا معرفی و وارد بازار های جهانی شده و بازار هدف آن بازار های جهانی بوده است و تا کنون در کشور های آمریکا، کره جنوبی، ازبکستان، روسیه و چین تولید و مونتاژ شده است. در ادامه بیشتر به سدان متوسط کیا خواهیم پرداخت.

کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

طراحی بدنه

به طور کلی کیا K5 در بخش طراحی ظاهری، طراحی بسیار زیبا، اسپرت و تا حدی خشن دارد که هر بیننده ای را به خود جذب می کند. کیا K5 در طراحی نمای جلو بسیار خوب ظاهر می شود و چهره ای پر ابهت را به نمایش می گذارد. گرافیک چراغ های جلو این خودرو نقش بسیار مهمی را در طراحی این بخش ایفا می کنند و بهره مندی آنها از خطوط شکسته بر جذابیت های این خودرو افزوده است. جلو پنجره این خودرو طراحی خاص و منحصر به فردی دارد و به نوعی به امضای سدان های کیا بدل شده است. جالب است بدانید که به این سبک طراحی تایگر نوز گفته می شود. علاوه بر تمامی این موارد، خطوط روی کاپوت را نیز باید اضافه کرد چرا که چهره کیا کی ۵ را کمی عضلانی کرده و پکیج طراحی خوب کیا K5 را تکمیل کرده است.

کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

کیا K5 در نما های جانبی کمی ساده تر ظاهر می شود. مهم ترین نکته ای در این نما به نمایش در می آید طراحی فست بک این کیا K5 است که این سبک طراحی را پیش تر در کیا استینگر استفاده شده بود و در این خودرو به کمال رسیده است. طراحی رینگ های آلومینیومی این خودرو نیز تاثیر به سزایی بر طراحی ظاهری این خودرو داشته و از جذابیت های این خودرو به حساب می آید.

کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

سبک طراحی نمای عقب کیا K5 بسیار هماهنگ با سبک طراحی نمای جلو این خودرو بوده و طراحی خوب کیا کی ۵ را تکمیل کرده است. چراغ های عقب این خودرو به صورت پیوسته طراحی شده و در گرافیک چراغ های عقب از پاره خط و خطوط شکسته استفاده شده است. در بخش سپر نیز از دو خروجی اگزوز غیر واقعی استفاده شده که چهره اسپرتی را این ایجاد کرده است.

مشخصات فنی کیا K5

وظیفه تولید و تامین نیروی محرکه در کیا K5 بر عهده یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی است که این پیشرانه می تواند نهایت قدرت ۱۵۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۹۶ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت هیوندای پاورتک به چرخ های جلو منتقل کند. سیستم تعلیق کیا K5 در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک یا چند اتصاله است که که  تاثیر به سزایی در سواری و همچنین پایداری این خودرو دارند. کیا K5 توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۶ را کسب نماید و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۷ لیتر است که عدد بسیار مناسبی برای این خودرو به حساب می آید.

برند کیا
مدل K5
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۹۹۹ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۹۶ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۹۰۵ میلی متر
عرض ۱۸۶۰ میلی متر
ارتفاع ۱۴۴۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی متر
وزن ۱۴۱۵ کیلوگرم
حجم باک ۶۰ لیتر
مصرف سوخت ۷.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵۵R17
شرکت عرضه کننده کوشا خودرو
برند نشان مادر کیا
کشور سازنده کره جنوبی
کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

طراحی کابین و امکانات

با اینکه کیا K5 در بحث طراحی ظاهری حرفی را برای گفتن باقی نمی گذارد اما متاسفانه در بخش متریال داخل کابین شاهد متریال عجیب و غریبی در نسخه های پایه نیستیم اما با این حال کیفیت متریال داخل کابین راضی کننده است. در بخش هایی از رودری های ردیف جلو مانند دستگیره ها و بالای رودری ها، از متریال نرم استفاده شده که کیفیت مطلوب و مناسبی دارند و مابقی قسمت ها دارای متریال خشک هستند اما در رودری های ردیف عقب تماما از متریال و پلاستیک خشک استفاده شده است.

کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

در بخش هایی از داشبورد مانند قسمت های بالای داشبورد نیز از متریال نرم استفاده شده که حس خوبی را به سرنشینان القا می کند اما مسئله که باعث شده تا طراحی داخل کابین کیا K5 خسته کننده نباشد استفاده از رنگ ها و طراحی متنوع در دیزاین داخل کابین این خودرو است که نکته مثبتی برای این خودرو محسوب می شود. در وسط داشبورد کیا کی ۵ می توان نمایشگر لمسی سیستم مالتی را مشاهده کرد که قابل اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، اندروید اتو و اپل کار پلی را دارد که آپشن مناسبی که در این خودرو گنجانده شده است.

کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

نکته دیگری که در طراحی داخل کابین کیا K5 وجود دارد این است که نمایشگر سیستم مالتی مدیا و کلید های مربوط به تنظیمات سیستم تهویه به صورت زاویه دارد طراحی شده اند و به نوعی طراحی راننده محور دارند که دسترسی راننده به این قسمت ها را راحت تر می کند. در بخش کنسول وسط کیا K5 از متریال پلاستیکی با رنگ مات استفاده شده که دیزاین داخل کابین این خودرو کمک کرده است. اهرم دنده به صورت مکانیکی بوده و ارگونومی مناسبی دارد که در نسخه های فول آپشن به دسته دنده به صورت اهرم چرخان است.

کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنیکیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

غربیلک فرمان کیا کی ۵ طراحی دایره ای شکل و معمولی دارد اما طراحی سه شاخه و یا T شکل آن در کنار جلو آمپر آنالوگ آن تا حدودی احساس اسپرت بودن و هیجان را در راننده ایجاد می کند. صندلی های کیا K5 ارگونومی و راحتی بسیار مناسبی دارند اما نقطه ضعف آن ها در برابر رقبای این خودرو این است که دارای روکش پارچه ای ، در نسخه های وارداتی به ایران، هستند اما با این حال کیفیت بسیار مناسبی دارند. فضای بخش عقب کیا K5 با توجه به فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی متری، فضای بسیار جادار و مناسبی است و با توجه به اینکه این خودرو دارای طراحی فست بک هست، ارتفاع مناسبی نیز دارد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی سنسور نور – فرمان کمکی برقی – چراغ روشنایی روز – فناوری LED چراغ ها – سنسور پارک جلو و عقب – دوربین دنده عقب – تهویه الکتریکی دستی – نمایشگر لمسی – اپل کارپلی – اندروید اتو – تریم داخلی پارچه ای – رینگ آلومینیومی – کروز کنترل – تنظیم حالت رانندگی

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ مناسب – سواری نرم – کابین جادار – استهلاک کم
معایب توان حرکتی نه چندان ایده آل – کمبود امکانات ایمنی و رفاهی در تیپ پایه

رقبای کیا K5

کیا اپتیما که اکنون نامش به کیا کی ۵ تغییر کرده است سابقه خوبی در بازار ایران داشته و همواره یکی از محبوبترین و پر فروش ترین محصولات کیا در بازار ایران بوده است. در حال حاضر با اینکه این خودرو کیفیت ساخت مناسبی دارد اما در مقایسه با رقبایش، آپشن های کمتری نسبت به آنها دارد که این عامل می تواند در انتخاب خریداران تاثیرگذار باشد. در حال حاضر رقیب اصلی این خودرو هونگچی H5 است که امکانات بیشتری نسبت به کیا K5 دارد اما سابقه خوب محصولات کیا در بازار ایران و اصالت این برند می تواند برگ برنده کیا K5 باشد. 

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

کیا K5 چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو دارای پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی است که این پیشرانه می تواند قدرت نهایی ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۹۶ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند.

کیا K5 چه امکاناتی دارد؟

از جمله  امکانات ایمنی و رفاهی کیا K5 می توان به؛ کیسه هوای سرنشینان جلو، سامانه کنترل پایداری، سامانه شروع حرکت در سربالایی، آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سیستم پایش فشار باد تایر ها، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دنده عقب، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، اندروید اتو، اپل کارپلی، کروز کنترل اتوماتیک، حالت های رانندگی، خروجی ۱۲ ولت، پورت USB، فرمان تلسکوپی و… اشاره کرد.

نوشته کیا K5 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source

viraje

توسط viraje