آزادسازی قیمت خودرو به تنهایی کار اشتباهی است. آزادسازی قیمت خودروهای داخلی باید همزمان با آزادسازی واردات خودرو انجام شود.
بسیاری از ما فعال حوزه خودرو بارها اعلام کردهایم آزادسازی قیمت خودروهای داخلی باید همزمان با آزادسازی واردات خودرو بدون هیچ ممنوعیتی اتفاق بیفتد. اینکه شما فقط بخواهید قیمت را آزاد کنید و بهواسطه فضای انحصاری که ناخودآگاه برای خودروساز به وجود آمده مانع واردات شوید، اقدام درستی نخواهد بود. چون آن زمانی که قرار بود واردات خودرو را ممنوع کنند از خودروساز نپرسیدند آیا میتوانید جای واردات را پر کنید؟
اصولا چنین چیزی از دست خودروساز خارج بوده، سالهاست بر این نکته تاکید میکنیم که در صنعت خودرو و قطعه باید به سمت بازار آزاد حرکت کنیم. هیچ راهی جز این وجود ندارد. باید مطابق آییننامههایی که در سال 96 وجود داشته و محدودیتهای معقولی مانند حجم موتور 2500سیسی و حداکثر قیمت 40هزار دلار، واردات انجام شود و شرایط پیش برود.
تامین ارز واردات هم از بازارهای صادراتی یا ارزهای موجود در خارج کشور انجام شود. همزمان با این شرایط بگویند دو خودروساز هم آزاد شوند و از آن ها بخواهند که با این بازار رقابت کنند.
تعریف شورای رقابت از انحصار بهعنوان یک نهاد بالادستی و فراقوه ای این است که اگر حداقل 70درصد یک بازاری در اختیار حداکثر دو تولیدکننده یا تامینکننده باشد بنابراین بازار انحصاری فرض میشود. این شرایط در هیچ بازاری متفاوت نیست. بهعنوانمثال برخی تاکسیهای اینترنتی که بیشاز 70درصد بازار را در اختیار دارند، بازار انحصاری خواهد بود. با وجود آمار سال96 که 100هزار دستگاه وارد شد اما باز هم بیشاز 90درصد بازار در اختیار این دو خودروساز بود.
ضمن اینکه امروز نزدیک 43پروانه بهرهبرداری برای شرکتهای خودروسازی در کشور داریم حتی در چین هم چنین رقمی وجود ندارد. در چین 20 خودروساز فعالیت میکنند اما در ایران 43 خودروساز به ثبت رسیدهاند. مونتاژهای مختلف با هزار تا سههزار دستگاه، ارز کشور را خارج کرده و سیکیدی از چین وارد میکنند.
شرایط فعلی کشور برای این که کسی چنین شجاعتی داشته باشد و این دو کار را همزمان انجام دهد، مناسب نیست و کسی را نمیشناسم که ریسک کند و بگوید واردات و قیمتگذاری باید بهطور همزمان آزاد شود.
source