Wp Header Logo 30.png

سال ۲۰۱۹ بود که شرکت رنو از مدل جدید آرکانا رونمایی کرد. این خودرو اولین کراس‌اوور کوپه رنو محسوب می‌شود و نام آن از واژه لاتین Arcanum به معنای راز برگرفته شده است. رنو آرکانا در دو نسخه موجود است، یکی با پلتفرم قدیمی‌تر داستر B0 و دیگری با پلتفرم مدرن‌تر CMF-B که این نسخه مخصوص بازار اروپاست. این کراس‌اوور کوپه در کلاس C جای می‌گیرد و در برخی کشورهای اروپای شرقی با نام مگان کانکوئست و در کره جنوبی با نام XM3 به‌فروش می‌رسد. پس از حدود چهار سال، حالا رنو نسخه فیس‌لیفت آرکانا را معرفی کرده است تا این کراس‌اوور کامپکت با نفسی تازه به مصاف رقبای خود برود.

مزایا و معایب

+ طراحی به‌روز

+ کابین راحت و جادار

+ امکانات مناسب

+ ارزش بالا در برابر رقم پرداختی

+ مصرف سوخت کم در مدل هیبریدی

– عدم تجهیز به پیشرانه‌های قدرتمند

– شتاب ضعیف

– محدودیت دید عقب

مشخصات فنی

طبق انتظار فیس‌لیفت رنو آرکانا با همان پیشرانه‌های قبلی به‌فروش خواهد رسید. این نسخه از آرکانا با همان پیشرانه هیبرید ملایم ۱۴۰ و ۱۶۰ تولید خواهد شد. قلب اصلی این پیشرانه را یک موتور ۱.۳۳ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ تشکیل می‌دهد. این موتور با همکاری سامانه هیبرید نرم در نسخه ۱۴۰ به همین میزان قدرت و ۲۶۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. در پیشرانه ۱۶۰ هم مجموع قدرت برابر با ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور برابر با ۲۷۰ نیوتن.متر است. مدل‌های مجهز به پیشرانه ۱۴۰ صفر تا صدی برابر با ۹.۸ ثانیه دارند. اما در مدل‌های مجهز به پیشرانه ۱۶۰ این رقم به ۹.۱ ثانیه کاهش می‎یابد.

رنو آرکانا ۲۰۲۴ با پیشرانه فول هیبرید E-Tech نیز راهی بازار خواهد شد. این پیشرانه شامل موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر و موتور برقی می‌شود. مجموع قدرت این پیشرانه به ۱۴۵ اسب بخار می‎رسد. آرکانا E-Tech از یک باتری ۱.۲ کیلووات ساعتی سود می‌برد. وجود این باتری در رانندگی‌های شهری بسیار مفید است و به اعتقاد رنو در ۸۰ درصد مواقع می‌توان فقط با تکیه بر آن در شهر رانندگی کرد. این کمپانی ادعا می‎کند سامانه هیبریدی در نسخه E-Tech مصرف سوخت را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

با آنکه رنو آرکانا E-Tech کم‌مصرف‌ترین عضو خانواده است، اما در عین حال تنبل‌ترین عضو نیز به‌شمار می‌رود. این نسخه شتابی برابر با ۱۰.۸ ثانیه دارد که در بین تمامی اعضا بیشترین است. شتاب کمتر این نسخه در وزن بیشتر آن ریشه دارد. بد نیست اشاره کنیم وزن رنو آرکانا نسخه E-Tech برابر با ۱۴۳۵ کیلوگرم است، دو نسخه هیبرید نرم هم ۱۳۳۶ و ۱۳۴۷ کیلوگرم وزن دارند.

در نسخه فول هیبرید E-Tech یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. اما در نسخه‌های هیبرید نرم این کار توسط گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته انجام می‌گیرد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۷۰ میلیمتر
عرض ۱۸۲۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۷۶ میلیمتر
فاصله محورها ۲۷۲۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۳۳۶ کیلوگرم

۱۳۴۷ کیلوگرم

۱۴۳۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۸۰ لیتر

۵۱۳ لیتر

حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی رنو آرکانا ۲۰۲۴

رنو آرکانا از لحاظ فروش بسیار موفق عمل کرده است. به‌همین خاطر خودروساز فرانسوی از اعمال تغییرات گسترده اجتناب کرده و نسخه فیس لیفت را با بازنگری در برخی جزئیات راهی بازار خواهد کرد. در این نسخه جلوپنجره به‌روزآوری شده و بسته به تیپ، نقره‌ای یا مشکی است؛ همچنین لوگوی جدید شرکت رنو روی جلوپنجره این نسخه نصب می‌شود. به‌موازات این تغییر، توری جلوپنجره نیز حالا طرحی متفاوت دارد و شبکه‌ای از الماس‌های متعدد را تداعی می‌کند.

در نسخه فیس‌لیفت رنو آرکانا، رنگ قاب چراغ‌ها اندکی تیره‌تر است و برخی قطعات نقره‌ای بدنه جای خود را به قطعات مشکی‌رنگ داده‌اند. در نمای عقب لوگوی جدید کمپانی و حروف آرکانا به‌ رنگ کرومی تیره هستند.

رنو آرکانا ۲۰۲۴ در سه تیپ اِولوشن، تکنو و اسپریت آلپاین به فروش خواهد رسید. پیش از این تیپ RS Line نقش مدل پرچمدار را ایفا می‌کرد، اما از این به بعد تیپ اسپریت آلپاین به‌عنوان کامل‌ترین مدل آرکانا قابل خرید خواهد بود. در این تیپ، رینگ‌ها ۱۹ اینچی و دارای رنگ دوگانه هستند. لوگوی آلپاین هم در برخی قسمت‌های بدنه نصب می‎شود تا بیننده بداند با تیپ پرچمدار روبروست. مدل ۲۰۲۴ از رنو آرکانا، با رنگ جدید آبی نیمه‌شب قابل انتخاب خواهد بود. این رنگ البته ارتباط مستقیمی با تیپ و پیشرانه خودرو دارد و برای همه مدل‌ها نمی‌توان آن را سفارش داد.

طراحی داخلی

کابین رنو آرکانا ۲۰۲۴

در داخل کابین هم فیس‌لیفت رنو آرکانا تغییرات خیلی خفیفی را تجربه کرده است. این کراس‌اوور کوپه، در تیپ پرچمدار یک نمایشگر ۹.۳ اینچی برای مدیریت سیستم اینفوتینمنت دارد. در پشت فرمان هم نمایشگر بزرگ ۱۰.۲ اینچی اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

در تیپ پایه اولوشن، نمایشگر داشبورد ۷ اینچی است، اما اکنون به‌صورت استاندارد از سیستم مسیریاب بهره می‌برد. در این تیپ اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم جزو ویژگی‌های استاندارد است. رنو می‌گوید صندلی‌های تیپ اسپریت آلپاین از جنس اکو تِپ هستند، ماده‌ای که ۱۰ درصد آن از مواد زیست‌پایه است. در این تیپ صندلی‌ها دوخت آبی رنگ دارند و کمربند نیز دارای دو نوار به‌همین رنگ است. همچنین دوخت سفید، قرمز و آبی در بخش‌هایی مثل فرمان، رودری‌ها و داشبورد به‌چشم می‌خورد. نکته پایانی در رابطه با تیپ اسپریت آلپاین اینکه در آن دسته دنده ارتباط مکانیکی با گیربکس ندارد و دستور تعویض دنده به‌طور الکترونیکی منتقل می‌شود.

فضای بار در نسخه E-Tech آرکانا ۴۸۰ لیتر است؛ در نسخه هیبرید ملایم این حجم به ۵۱۳ لیتر افزایش می‌یابد. با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۲۶۳ لیتر می‌رسد. در نسخه هیبرید خفیف این رقم ۶ لیتر بیشتر است.

آپشن ها و امکانات

مدل‌ها و تیپ‌های رنو آرکانا امکانات متفاوتی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند، هر چند تیپ آلپاین بیشترین تجهیزات را دارد.

قیمت رنو آرکانا در بازار

نمای عقب رنو آرکانا ۲۰۲۴

آمار نشان می‌دهد آرکانا مدل پرفروشی در سبد محصولات رنو است. از زمان معرفی، این کراس‌اوور کوپه، ۱۶۳ هزار مشتری اروپایی را راهی نمایندگی‌های کمپانی کرده است؛ با احتساب آمار کره جنوبی، مجموع فروش این خودرو به چیزی در حدود ۲۴۰ هزار دستگاه می‌رسد. انتظار می‌رود نسخه فیس‌لیفت هم با تغییرات هر چند جزئی، از لحاظ فروش موفق عمل کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های رنو، روند ثبت سفارش مشتریان فیس‌لیفت آرکانا از همین تابستان در اروپا آغاز خواهد شد. در رابطه با قیمت اطلاعاتی در دست نیست، ولی مثل تغییرات نمای بیرونی، به‌احتمال قوی تغییرات لیست قیمت‌ها نیز خیلی محدود خواهد بود. گفتنی است قیمت ارزان‌ترین نسخه از رنو آرکانا مدل ۲۰۲۳ از حدود ۳۶ هزار دلار آغاز می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور

source

viraje

توسط viraje