Wp Header Logo 177png


منتشر شده در 13 دی 1402 ساعت 10:30


بی وای دی تسلا را کنار زد غول چینی بزرگ ترین برقی ساز جهان

بی وای دی در سه ماهه آخر سال ۵۲۶,۴۰۹ خودروی تمام برقی فروخت و تسلا را به عنوان برترین سازنده خودرو های برقی از قدرت کنار زد.

تسلای آمریکایی ۴۸۴,۵۰۷ دستگاه خودرو تحویل داده است. هر دو شرکت به هدف خود رسیده اند زیرا بی وای دی از ۳ میلیون دستگاه خودرو و تسلا از ۱.۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ فراتر رفته اند. بی وای دی (BYD) با فروش ۹۴۲,۶۵۱ خودرو رکورد سه ماهه چهارم را به ثبت رساند. ۵۵٪ کاملا الکتریکی (BEV) و ۴۵٪ پلاگین هیبرید (PHEV) بودند. این شرکت تولید خودرو های با موتور احتراق داخلی را در آپریل ۲۰۲۲ متوقف کرد.

این خودرو ساز مستقر در شنژن ۳,۰۲۳,۶۷۹ خودروی برقی را در سال ۲۰۲۳ فروخته است که ۶۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است و حدود ۵۲ درصد آن تمام الکتریکی ها بودند ( یعنی ۱,۵۷۴,۸۰۴ دستگاه) . تسلا ۱,۸۰۸,۵۸۱ دستگاه را در سال ۲۰۲۳ تحویل داده است که نسبت به ۱,۳۱۳,۸۵۱ در سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است. برای فروش انباشته در سال ۲۰۲۳، تسلا همچنان تاج را در اختیار دارد. با این حال، به احتمال زیاد بی وای دی جایگاه بزرگترین سازنده خودرو های برقی را که در سه ماهه چهارم تا سال ۲۰۲۴ به دست آورده، حفظ خواهد کرد.

تفاوت بی وای دی و تسلا

بی وای دی در ابتدا به عنوان یک شرکت باتری سازی تاسیس شد و در اواسط دهه ۲۰۰۰ به گروه خودرو سازان پیوست. اغلب با تسلا مقایسه می شود یا حتی “تسلا بدون نمایش” نامیده می شود. با این حال، این دو غول خودرو سازی نمی توانند از نظر محصول و فلسفه تجاری یکسان باشند. به عنوان مثال، در حالی که تسلا از مدل فروش مستقیم آنلاین استفاده می کند، بی وای دی برای گسترش بین المللی خود و در بازار داخلی به شبکه فروش گسترده خود متکی است.

بی وای دی تسلا را کنار زد غول چینی بزرگ ترین برقی ساز جهان

علیرغم بسیاری از صدا ها مبنی بر این که مدل نمایندگی یک مفهوم متعلق به گذشته است، بی وای دی فروشندگان شخص ثالث خود را تشویق می کند. به عنوان مثال، این خودرو ساز در این ماه ۲ میلیارد یوان (۲۸۰ میلیون دلار) به نمایندگی های خود به عنوان پاداشی برای دستیابی به هدف شرکت برای فروش ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ تخفیف خواهد داد. برای هر خودروی فروخته شده در سال گذشته، فروشگاه ها ۶۶۶ یوان دریافت خواهند کرد (۹۳ دلار آمریکا).

برخلاف تسلا، فضای داخلی خودرو های بی وای دی سنتی تر است. با بسیاری از دکمه های فیزیکی و تنظیمات معمولی تر، انتظار ADAS سطح بالا، قدرت محاسباتی زیاد، یا قابلیت های رانندگی خودکار بالا را نداشته باشید. تحقیق و توسعه بی وای دی عمدتا بر روی باتری ها و تحویل خودرو های زیاد با قیمت مناسب تمرکز دارد.

بی وای دی همچنین یک شرکت بسیار یکپارچه با ساختار عمودی است. بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، وانگ چوانفو، همه چیز را در داخل خود شرکت می خواهد. بی وای دی مالک معادن لیتیوم خود است، سلول ها و باتری های خود را می سازد و کارخانه های خودرو سازی، شرکت های حمل و نقل و شرکت های بیمه خودرو را در اختیار دارد.

بی وای دی تسلا را کنار زد غول چینی بزرگ ترین برقی ساز جهان

وانگ چوانفو هنوز هم با ایلان ماسک وجه اشتراکی دارد (او یک کاهش دهنده هزینه ها است، بازده را بالا می برد، قیمت خودرو را پایین می آورد، تا جایی که خوشایند مدیر مالی است). آخرین رقیب تسلا مدل Y، بی وای دی سانگ L، در هنگام عرضه ۳۰,۰۰۰ یوان (۴,۲۰۰ دلار) تخفیف دریافت کرد. این SUV از ماه نوامبر با قیمت ۲۱۹,۹۰۰ یوان پیش فروش شده است اما با قیمت اولیه ۱۸۹,۹۰۰ یوان (۲۶,۶۰۰ دلار) در ماه دسامبر عرضه شد. سانگ L دارای برد پیمایشی تا ۶۶۲ کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC و حداکثر قدرت ۵۱۷ اسب بخار با موتور دوگانه است.

بی وای دی در سال ۲۰۲۳ دو برند جدید خودرو های برقی را تأسیس کرد – یانگ وانگ (YangWang) و فانگ چنگ بائو (Fang Cheng Bao) – که مدل فروش مستقیم و شبکه فروش خود را اتخاذ کردند. بی وای دی همچنین شروع به سرمایه گذاری در ADAS خود توسعه یافته و سیستم های رانندگی خودکار کرد و قرارداد با Baidu Apollo را کنار گذاشت.

فانگ چنگ بائو تایید کرد که ۱۵۴ نمایشگاه و فروشگاه مستقیم را در ۸۴ شهر در سال ۲۰۲۳ مستقر کرده است، در حالی که یانگ وانگ قصد داشت ۹۰ فروشگاه را در ۴۰ شهر قبل از پایان سال افتتاح کند اما هنوز تأیید نکرده است که به هدف رسیده است.

برنامه های جدید بی وای دی

بی وای دی در حال آماده سازی یک مدل جدید تهاجمی در سال ۲۰۲۴ است و یک سری SUV جدید، Sea Lion یا Yuan UP سطح پایه برقی را عرضه می کند. Sea Lion 07 اولین مدل از سری جدید خواهد بود و تحویل آن در نیمه اول سال آغاز خواهد شد. شاسی بلند جدید بی وای دی سانگ L با توجه به این که دو هفته پس از عرضه، ۱۰۰۰۳ دستگاه از این خودروی SUV فروش رفته است ، با استقبال خوبی روبرو شده است. علاوه بر این، خودرو های برقی کم حاشیه با نام تجاری یانگ وانگ ( سدان لوکس U6 و ابر خودروی U9 ) وارد بازار خواهند شد، در حالی که فانگ چنگ بائو از دو شاسی بلند دیگر ( Bao 3 و Bao 8 ) رونمایی خواهد کرد.

بی وای دی تسلا را کنار زد غول چینی بزرگ ترین برقی ساز جهان

از سوی دیگر، شایعه شده است که تسلا تولید انبوه تسلا مدل Y به روز شده با نام رمز Juniper را در ماه آپریل در گیگا شانگهای آغاز خواهد کرد. مدل Y قهرمان تسلا در چین است زیرا فروش مدل ۳ در سال ۲۰۲۳ توسط انبوهی از سدان های برقی سگمنت ۲۰۰ هزار یوان (۲۸ هزار دلار آمریکا) (بی وای دی Seal ، بی وای دی Han ، اکسپنگ P7i ، نتا S ، رایزینگ F7 و …) از بین رفت ، اما مدل Y همچنان فروش را حفظ کرده است.

در سال ۲۰۲۴، جنگ قیمتی در چین، که تسلا در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد، ادامه خواهد یافت و ممکن است اولین خودرو سازان شروع به از دست دادن میدان کنند زیرا قیمت خودرو های برقی در چین به پایین ترین حد خود رسیده است. فقط بازیکنانی که عمیق ترین جیب ها را دارند می توانند زنده بمانند. بی وای دی و تسلا مطمئنا جزو گروه های برنده هستند و تماشای رقابت آنها و آنچه تسلا در مقابل برتری بی وای دی در آستین دارد هیجان انگیز خواهد بود.

source