رکورد رسمی پیتاستاپ در فرمولیک ۱.۸ثانیه است که مکانیکهای مکلارن در گرندپری قطر ۲۰۲۳ به آن دست یافتند؛ اما حالا تیم ردبول ریسینگ تصمیم گرفته است تا سریعترین رکورد تعویض لاستیک را در شرایط متفاوتی ثبت کند. در واقع ردبول این کار را در تاریکی کامل انجام داده است! بهرغم کار در تاریکی، مکانیکهای ردبول تنها حدود یکثانیه کندتر از تیم مکلارن بودهاند.
قطعا یکثانیه میتواند سرنوشت برنده و بازنده یک مسابقه را تعیین کند اما هنوز هم عملکرد احساسبرانگیزی در تاریکی به شمار میرود.
تعویض رینگهای دارای قفل مرکزی خودرو RB23 مکس ورشتاپن در ۲.۸۴ثانیه انجام شده است. این رکورد در حالی ثبت میشود که مکانیکها چیزی را نمیبینند و بنابراین کار آنها کاملا شگفتانگیز جلوه میکند.
ابتدا از مکانیکهای ردبول خواسته شد پیتاستاپ را درحالیکه چراغها روشن هستند اما جلوی کلاهها کاملا تیره شده است، انجام دهند. پس از چندبار تلاش، بهترین زمان بهدست آمده ۴.۹۳ ثانیه بود. سپس چراغها خاموش شدند و فقط دو فرد جکزن و راننده اجازه داشتند از سیستم دید در شب استفاده کنند. پس از تلاشهای چندباره آنها توانستند زمان قبلی را بیشاز ۲ثانیه بهبود بخشند.
لاستیکهای مدیوم پیرلی که در این خودرو نصب شدهاند در سالهای پیشرو بیشتر دیده خواهند شد.
چند ماه قبل پیرلی به توافق مهمی با فیا برای تامین انحصاری لاستیک خودروها تا فصل ۲۰۲۷ دست یافت. این قرارداد همچنین شامل گزینه تمدید تا سال ۲۰۲۸ است. علاوهبر این پیرلی لاستیکهای فرمول ۲ و ۳ را نیز در سالهای یادشده تامین خواهد کرد.
طرفداران فرمولیک به خوبی اهمیت پیتاستاپها را درک میکنند و میدانند این عمل چیزی بیشتر از یک تعویض لاستیک ساده است.
مکانیکها قبلاً باید سوختگیری را نیز انجام میدادند اما این عمل از فصل ۲۰۰۹ به بعد ممنوع شد. دلیل این کار نگرانیهایی بود که برای ایمنی رانندگان به وجود آمد.
هزینهها نیز فاکتور مهم دیگری است زیرا حمل تجهیزات سوختگیری از یک مسابقه به مسابقه دیگر باعث افزایش هزینهها شده بود.
source