بالاخره به ایستگاه چهارم بزرگترین رویداد موتور سیکلت کشور یعنی نمایشگاه بین المللی موتور سیکلت Cycle Show رسیدیم. اولین چیزی که به چشم هر متخصص بازاریابی و روابط عمومی در این نمایشگاه می‌خورد هرج و مرج شبیه سه شنبه بازارهای قدیمی مخصوصا در غرفه کویر موتور و آگاه نبودن پرسنل غرفه برای راهنمایی و پاسخگویی به اصحاب رسانه است.

مواردی که در این مطلب به آن می‌پردازیم:

شرح حال صنعت موتورسیکلت ایران

موتورسازان داخلی یا بهتر بگوییم مونتاژ کاران که اغلب برندهای دسته دوم و سوم چینی را با پرایویت لیبل یا برند خودشان بفروش می‌رسانند به لطف جهش قیمت ارز و مشکلات اقتصادی در دو سال گذشته حتی دیگر با شاه هم فالوده نمی‌خورند و فقط به فکر پر کردن جیب خود با محصولات بی کیفیت و بدون هیچ خدماتی بابت پس از فروش به مشتریان مواجه هستند.

بزرگترین ایراد این بازار متنوع و رنگارنگ چینی در برندهای مختلف تامین قطعات و لوازم یدکی است که مشکل اصلی تمامی مدل‌ها از هر برندی است که بیداد می‌کند. تامین قطعات فقط برای چند مدل پر فروش از مدل‌های طرح (کپی مدل اصلی و ارجینال) بوده به اندازه انگشتان دو دست هم نیستند و همه مونتاژ کاران برای جا نماندن از قافله فروش به سبد خود آنها را اضافه کردند.

مقاله مرتبط: مقایسه خدمات فروش و خدمات پس از فروش نیرو موتور و کویر موتور

به اسم داخلی سازی به کام گرفتن ارز دولتی

با توجه به اسناد و مدارکی که پیرو داخلی سازی برندهای که ادعا می‌کنند در راستای رشد صنعت موتورسازی گام نهادند بدون نظارت دقیق از سمت وزارت صمت، سازمان استاندارد و شورای رقابت ماکسیمم برای محصولی مثل هوندا سی جی 125 که حکم پیکان را دارد در بهترین حالت 40 درصد است!

لیست مقالات داخلی سازی صنعت موتور سیکلت ایران

وقتی به عمق این صنعت نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که مونتاژ کاران موتور سیکلت دقیقا با همان فرمان و فرمول خودروسازان در حال نابود کردن آن بوده و بدون هیچ آینده نگری و با اتکا به شرکای چینی خود به همراه عدم اتکا به دانش روز و متخصصان داخلی فقط به فکر گرفتن ارز با نرخ دولتی برای واردات محصولات بی‌کیفیت چینی و رانت‌های پشت پرده آن هستند و این قصه راه درازی دارد.

فقر ارتباط با اصحاب رسانه

از مسئولین فروش و روابط عمومی که با بودجه حاصل از فروش بالای محصولاتی که مردم به ناچار از کشور چین می‌توانند بخرند نصیبشان شده تا آنجایی که برندینگ و مارکتیگ را فقط در هزینه کرد در تبلیغات تلویزیونی می‌بینند توقعی نیست که ابتدایی ترین و ساده ترین و البته گرانترین نوع تبلیغات در دنیای امروز انجام دهند و همانند دانش قدیمی خود از روش‌های منسوخ شده این حوزه در حال استفاده هستند.

همانطور که می‌دانید در دنیای امروز نقش تلویزیون درحال کمرنگ شدن است و با تلفن همراه جامعه به سمت سرویس‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی گرایش پیدا کرده ولیکن ساده ترین اطلاعات حتی 4 خط از موتورسیکلت‌های خود را در وب سایتشان به همراه 4 تا عکس صنعتی از محصولاتشان نمی‌توانید بیابید.

نیرو موتور و نیکران موتور کجا هستند؟

این دو شرکت نیز از آن طرف بوم افتاده و بجای شرکت در نمایشگاه تخصصی و هم راستا با فعالیتشان بیشتر در نمایشگاه‌های خودرویی شرکت می‌کنند. شاید خود را فرای مونتاژ و کپی موتورسیکلت دانسته و محصولاتشان را با اسم خودرو بفروش می‌رسانند.

البته از آنجاییکه مبدا و مقصد تمامی این موتورها کشور چین بوده نبودشان احساس نشد مثلا کویر موتور بنلی 150 به اسم کمپانی مادر آن QJMotor با افتخار به اسم محصول جدید معرفی می‌کند و قصد دارد تا با نیکران موتور شانه به شانه وارد رقابت شود.

کافی است کمی آشنایی با انواع برندهای چینی داشته باشید تا از این دسته مثال‌ها در هر غرفه مدام ببینید.

نبود نظارت استاندارد و ایمنی بر این صنعت

در دهه گذشته که به لطف آگاهی مسئولین جهت کاهش تلفات ناشی از تصادف خودروهای مونتاژی با الزامی کردن استانداردهای ایمنی نظیر کیسه هوا، ترمز ABS و … در خودروهای پرتیراژ از این موارد کاسته‌اند ولی ساده ترین موارد ایمنی ما در تمامی موتورسیکلت‌ها نمیبینیم زیرا می‌خواهند با پایین آوردن قیمت تمام شده محصولاتشان فقط بفروشند.

  • حال بحث اینجاست که وزارت صمت کجاست؟
  • آیا یک هزارم نظارت در بازار خودرو در بازار موتورسیکلت وجود دارد؟
  • آیا وزارت صمت که هر روز برای خودرویی‌ها مجوز یک نمایشگاه را صادر میکنند تا جیب برخی پر شود، آیا خبر دارند که موتورسیکلت بی کیفیتی چون سی جی 125 با قیمت گزافی مونتاژ و به فروش میرسد؟

امیدواریم که وزارت صمت و سازمان استاندارد سازی، کمی از حوزه خودرو پارا فراتر گذاشته و سری به این بازار موتورسیکلت نیز بزنند تا ببینند که این شرکتهای معروف چه طور با عرضه محصولاتی بی کیفیت و گران قیمت قشر متوسط و پایین کشور که بعضا با خرید این موتورها گذران زندگی میکنند را گروگان گرفته اند!

source

viraje

توسط viraje