Wp Header Logo 746.png
طراحی نسل جدید ب ام و سری پنج

داستان موفقیت نسل جدید ب ام و سری پنج به سال ۱۹۷۲ باز می گردد، جایی که این خودروساز اولین نسل از سدان زیبا و چهار در خود را با کد اتاق ۱۲E معرفی کرد.

از آن زمان تاکنون محبوبیت جهانی ب ام و سری ۵ به طور پیوسته و با معرفی نسل های بعدی، افزایش یافته و با ارائه عملکردی پویا و سطحی بالا از راحتی در هر نسل، می توان گفت به نمادی در میان سدان های سایز متوسط و لوکس تبدیل شده است، بطوری که ب ام و تا بهار سال ۲۰۲۳ و پیش از رونمایی نسل جدید سری ۵، بیش از ده میلیون دستگاه از این سدان دوست داشتنی تولید کرده است.

رونمایی از نسل جدید ب ام و سری پنج

حال ب ام و با معرفی نسل هشتم سری پنج اتاق (G60) ، ترکیبی بی نقص از نوآوری های دیجیتال و برای نخستین بار پیشرانه تمام الکتریکی را در کنار راحتی همیشگی و ظاهری پویا، ظریف و در عین حال اسپرت ارائه داده است. اما آیا طراحی ظاهری نسل جدید سری پنج همانند گذشته زیبا و جذاب است؟ مطلبی که در ادامه مطالعه می کنید پاسخی است به همین سوال:

طراحی ظاهری

طراحی بیرونی نسل جدید سری پنج، ظرافت و شخصیت اسپرت محصولات ب ام و را در قالب زبان طراحی جدید این کمپانی معرفی می کند، بطوری که سری ۵ جدید با ظاهر متمایز خود در مرکز مجموعه مدلهای سدان و چهار در این برند قرار می گیرد، به عبارتی می توان گفت نسل تازه  سر پنج  تلفیقی از پویایی سری ۳ و ظرافت سری ۷ را در قالب پیکره ای مدرن و شخصیتی متفاوت از برادران خود به نمایش می گذارد.

نقد نسل جدید ب ام و سری پنج

ساختار بدنه و فرم کلی اتاق در نسل جدید سری پنج جعبه ای شکل بوده و بر خلاف رقیب دیرینه خود یعنی مرسدس بنز e کلاس، فرم های دایره ای شکل و خطوط منحنی کمتری را مشاهده می کنیم.

در نمای جلو با تفسیری مدرن از چراغ های دوقلو و جلو پنجره کلیوی شکل ب ام و رو به رو می شویم. چراغ ها LED جلو، گرافیک سنتی چهار لامپ ب ام و را به شکلی مدرن و مینیمالیستی نشان می دهند که اکنون دارای دو عنصر عمودی است که عملکرد سیستم روشنایی در روز (Day Light)و چراغ های راهنما را در بر می گیرند.

مشکلات طراحی نسل جدید ب ام و سری پنج

جلو پنجره کلیوی شکل BMW در کنار دماغه جلو که به اصطلاح به آن (Sharknose) یا پوزه کوسه گفته می شود، از نسل های اولیه سری پنج الهام گرفته شده و به سمت جلو کشیده شده است که به عنوان یک عنصر بصری اصلی در مرکز نمای جلو نمایش داده شده و تمام خطوط روی کاپوت بلند جلو و سپر به سمت جلوپنجره کشیده است.

ظاهر نسل جدید ب ام و سری 5

اما نکته مثبتی که در مورد جلوپنجره یا گریل افقی وجود دارد این است که این بار برخلاف سری ۷ و یا حتی مدل XM ما با ابعادی نا متعارف و عجیب رو به رو نیستیم که این خود در ایجاد تناسباتی به اصطلاح پخته دراین نما کمک کرده است

موضوعی که ادریان ون هویدنک (Adrian Van Hooydonk) رئیس دپارتمان طراحی ب ام و نیز به آن اشاره کرده و در مصاحبه ای گفته است : «ما در مرحله طراحی اولیه، استفاده از جلوپنجره عمودی و بزرگ تر را امتحان کردیم، اما پس از آن اگر از چراغ های متفاوتی در مقایسه با سری ۷استفاده می شد، بازهم با نمایی مشابه و نزدیک به آن رو به رو می شدیم که این امر بازار هردو مدل را تحت تاثیر قرار می داد.»

نکات مهم طراحی نسل جدید ب ام و سری پنج

نکته دیگری که در نمای جلو سری پنج وجود دارد، طراحی مجموعه سپر و قطعه مشکی بلندی است که در مرکز سپر قرار گرفته که امروزه در بسیاری از مدل های اسپرت ب ام و نیز گسترش یافته و با اینکه در تهاجمی تر و عریض تر کردن این نما تاثیرگذار بوده، اما اگر ارتفاع کمتری داشت، چهره ای به مراتب جذاب تری را به واسطه ایجاد خطوط پخته اطراف ان، برای سری پنج به وجود می آورد. با عبور از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم که از همان زبان طراحی به اصطلاح واضح، تمیز و مینیمال نمای قبلی پیروی می کند.

تناسبات کشیده و پویا، کاپوت بلند و نیز جلو پنجره ایستا، از این منظر به وضوح قابل مشاهده است. ویژگی های اسپرت طراحی سه جعبه ای نیز در ستون A با شیب تند، خط سقف که با جریانی ملایم به سمت عقب امتداد یافته و خط صندوق عقب که به تدریج شیب دار می شود  نشان داده شده است.

ب ام و سری 5

همچنین در نمای کناری، به لطف یک خط شانه بلند و کشیده سطوحی عضلانی و حجیم را برای سری ۵ جدید به ارمغان آورده است.همچنین رکاب های مشکی رنگ که البته به نظر همانند قطعه مرکزی سپر جلو کمی بلند است، یک تضاد گرافیکی را با سایر جزییات بدنه ایجاد کرده و به لحاظ بصری، خودرو را کمی لاغر تر نشان می دهد.

نقد ظاهر نسل جدید ب ام و سری پنج

همچنین خم معروف هافمیستر( Hofmeister) در ستون C نیز در این مدل با یک عنصر گرافیکی یعنی عدد ۵ حک شده بروی آن متمایز شده است. در نمای عقب، خطوط شانه و سقف به صورت ماهرانه و هماهنگی در خطوط چراغ ها جریان میابد که در ادامه این خطوط افقی بر عریض تر بودن و یکپارچگی این نما تاکید دارد. به طوریکه این یکپارچگی را در کلیت سپرها نیز امتداد یافته است. علاوه بر این استفاده از یک دیفیوزر بزرگ در این قسمت اگر چه نمای عقب سری ۵ را بیش از پیش اسپرت کرده است، اما همانند دو نمای دیگر، بلندی قطعه مشکی در دو طرف که چراغ های شبرنگ عمودی را نیز در بر گرفته است همانند یک زائده اضافی توی ذوق می زند.

طراحی جدید نسل جدی ب ام و سری پنج

چراغ های تخت عقب نیز، فرم چراغ های L شکل معروف این برند را با جذابیتی مدرن باز تفسیر می کنند. ضمن اینکه طراحی محتاطانه اسپویلر عقب و نیز تریم Extended Shadowline، شخصیت اسپرت این نما را تکمیل کرده است.

کابین مدرن و متفاوت

با ورود به فضای داخلی، بر خلاف طراحی بیرونی که نسبت به زیبایی برخی جزئیات آن همچنان تردید وجود دارد، اما در داخل کابین نسل جدید سری پنج با قاطعیت می توان گفت که چه از نظر زیبایی و چه از نظر ارگونومی، عملکرد و نوآوری با یک شاهکار روبه رو می شویم. با این حال بر خلاف طراحی ظاهری که ب ام و سعی بر ایجاد تفاوت های شخصیتی در مقایسه با برادر بزرگ تر خود یعنی سری هفت داشته، در طراحی داشبورد کاملا بر عکس عمل کرده و ما شاهد تشابهات زیادی میان این دو مدل هستیم.

کابین مدرن ب ام و سری پنج

از دیگر ویژگی های داخل کابین می توان به نمایشگر مرکزی ۹/۱۴ اینچی و کلاستر دیجیتال ۳/۱۲اینچی، نوار نورانی هماهنگ با روشنایی محیط و یا هشدارهای ایمنی و فرمان D کات اشاره کرد. ضمن اینکه برای نخستین بار در سری پنج، صندلی های اسپرت، داشبورد، پانل درب ها و همچنین فرمان با متریال گیاهی ساخته شده است. اما از نکات منفی داخل کابین می توان به دیجیتالی شدن کنسول و نیز استفاده گسترده از متریال کریستال در برخی جزئیات اشاره کرد که کمی با ذات اسپرت سری ۵ در تضاد می باشد.

کابین متفاوت ب ام و سری پنج

کلام آخر در مورد طراحی نسل جدید ب ام و سری ۵

بطور کلی و اگر بخواهیم واقع بینانه نظر دهیم، باید بگوییم که نسل نو ب ام و سری پنج، با وجود بهره مندی از تناسباتی دقیق، عناصر جذاب، مدرن و اسپرت در طراحی خود، اما همانند سایر محصولات جدید این کمپانی که از زبان طراحی جدید این برند استفاده می کنند، با شخصیت و هویتی دوگانه رو به رو است و از این بحران رنج می برد. به عبارتی نسل جدید سری ۵ در میان گذشته پر افتخار خود که قسمت عمده ای از آن را مدیون طراحی زیبا و چشم نواز بوده و عناصر طراحی مدرن و امروزی ب ام و در تقابل است. موردی که امروزه و به دلیل تغییرات ایجاد شده در ترند طراحی و سلیقه مشتریان، در بسیاری از برند ها از جمله مرسدس بنز هم شاهدش هستیم، به همین دلیل و با وجود طراحی دقیق و متناسب ب ام و سری ۵، نمی توان از آن به عنوان یکی از محصولات زیبا و ماندگار ب ام و یاد کرد.

source

viraje

توسط viraje