Wp Header Logo 802.png

سبد محصولات شرکت راسا موتور خاورمیانه حالا با حضور یک کراس‌اوور سایز کوچک جدید و آینده‌گرایانه با اسم GAC GS3 تکمیل می‌شود. این چینی وارداتی از زیرمجموعه گروه خودروسازی GAC (در ایران معروف به گک و جی ای سی) و از زیربرند ترامپچی به تولید می‌رسد.

برند گک یا جی ای سی پیشتر نیز در بازار ایران حضور داشت اما به لطف عرضه نامناسب و خدمات پس از فروش ناپیوسته شرکت‌های عرضه کننده پیشین، در بازار کشور هرگز به درستی شناخته نشد. جی ای سی GS3 امزوم یکی از محصولاتی است که می‌تواند مشتریان ایرانی را به سمت این برند چینی جذب کند.

مزایا و معایب

+ طراحی فضایی و آینده‌گرایانه

+ امکانات رفاهی قابل توجه

+ مصرف سوخت اقتصادی

+ توان فنی خوب

– قیمت نهایی قابل توجه

– ظاهر نه‌چندان عامه‌پسند

مشخصات فنی

نسل اول جی ای سی GS3 در سال ۲۰۱۷ به بازار چین معرفی شد، اما نسخه وارداتی ایران در حقیقت نمونه نسل دوم به طراحی سال ۲۰۲۳ است که با نسل پیشین خود تمایزهای بسیار زیادی به همراه دارد. این خودرو تحت پسوندهای دیگری نظیر امزوم و یینگسو نیز به فروش می‌رسد، اما کد GS3 یا GS3 II (GS3 سری دوم) در میان این نام‌ها مشترک است.

در نسخه جدید دیگر خبری از پیشرانه ۳ سیلندر نیست و نسل دوم جی ای سی GS3 امزوم تنها از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو تزریق مستقیم (T-GDI) مجهز به اینترکولر بهره می‌گیرد تا در زمینه توان فنی در شان و شخصیت ظاهر فضایی و عجیب و غریب خود عمل کند. اگرچه این پیشرانه قدرتمندترین موتور چینی داخل بازار ایران به حساب نخواهد آمد، اما به لطف وجود گیربکس اتوماتیک دو کلاچ تر (W-DCT) ۷ سرعته، انتقال نیرو سریع و بدون وقفه انجام می‌گیرد و ازهمین‌رو ویژگی‌های رفتاری گک GS3 از نظر شتاب‌گیری اولیه و مصرف سوخت، بسیار معقول و مورد توجه است.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۴۱۰ میلیمتر
عرض ۱۸۵۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۰۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۳۸۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۴۱ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی جی ای سی GS3

نمای خارجی جی ای سی GS3 امزوم در نسل دوم با انقلاب طراحی مواجه شد. این خودرو از نظر زبان طراحی هیچ ارتباطی با نسل پیش ندارد و حالا از سبک طراحی بسیار فضایی بهره می‌گیرد که به زبان طراحی خودروهای کلاس مفهومی (Concept) یا تمام الکتریکی (EV) شباهت بیشتری دارد تا یک خودرو بنزین‌سوز معمولی.

زوایای شکسته و خطوط منقطع حالا اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده نمای خارجی گک GS3 است. تعداد این زاویه‌ها و خطوط بی‌سر و ته به اندازه‌ای زیاد است که در صورت جابه‌جا شدن زاویه دید بر اثر قدم برداشتن در اطراف خودرو، جزئیات بصری نمای خارجی GAC GS3 در هر قدم تغییر می‌کند.

جلوپنجره عمودی با خطوط متعدد در تماس با چراغ‌های شکسته، زیرسپر زاویه‌دار با طراحی شبیه به دیفیوزر و کانارد، خط‌های شانه‌ای که در جلو و عقب از چراغ‌ها آغاز می‌شوند و بر روی در عقب با اندک اختلاف از کنار یکدیگر عبور می‌کنند و محو می‌شوند، خط دامن دوبل با دو زاویه شکست متفاوت و دستگیره‌های مخفی درهای جانبی، همه و همه در ارائه یک جلوه به‌واقع منحصربه‌فرد نقش اساسی دارند.

اگرچه زیبایی موضوعی سلیقه‌ای است و هر کس ممکن است GS3 را زیبا یا زشت توصیف کند اما آنچه در موضوع زبان طراحی صنعت خودرو قابل ارزیابی و تجربه است، دوام و قدرت زبان طراحی در زمینه ماندگاری و تازگی است. تجربه ثابت کرده است که طراح‌های رادیکال به همان اندازه که می‌توانند جذاب و دلربا باشند، به همان اندازه نیز قابلیت خسته‌کننده‌بودن خود را در گذر زمان به چشم بیننده می‌کشانند.

این درحالی است که جی ای سی GS3 امزوم در نسخه ارتقایافته با اندک تفاوت در جزئیات طراحی خارجی با نام R-Style نیز به بازار عرضه شده است. اگرچه مشخص نیست نسخه R-Style به ایران راه پیدا می‌کند یا نه، اما اغراق به‌خرج داده‌شده در نمای خارجی این نسخه اسپرت‌تر، با به‌کارگیری تریم رنگی نارنجی در جای‌جای نمای خارجی از جمله روف‌رک‌ها، دیفیوزر عقب، کاناردهای زیرسپر جلو و ریم‌ها و البته استفاده از سراگزوزهای متناقض دایره‌ای، یک تشدید بزرگ بر ظاهر عجیب و غریب این خودرو می‌گذارد.

خروجی نهایی نمای خارجی گک GS3 در مجموع یک تناسب هندسی و زیبا (مخصوصا در کلیت نیم‌رخ نمای جانبی) است که نوعی جنون در طراحی را به تصویر می‌کشد. جنونی که در نسخه R-Style این خودرو تکامل بیشتری یافته و به عقیده نگارنده، زیباتر از نسخه معمولی است. تنها خودرویی که در بازار امروز ایران می‌تواند از دیدگاه سبک طراحی با GS3 در رقابت باشد، فقط فونیکس FX است که باز هم به گرد پای پیچیدگی‌ها و جنون طراحی جی ای سی GS3 نزدیک نخواهد شد.

طراحی داخلی

کابین جی ای سی GS3

نمای داخلی جی ای سی GS3 امزوم اگرچه دیوانگی و افسارگسیختگی طراحی خارجی را ندارد و بسیار معاصر جلوه می‌کند، اما همچنان برخی از المان‌های طراحی بیرونی را به خود جذب کرده است. برخلاف آنچه تصورش را می‌کنید، فضای داخلی GS3 فاقد آن حجم از زوایای شکسته و خطوط منقطع است و بیشتر با استفاده از المان‌های نرم و قوس‌دار شکل گرفته است.

استفاده از دو نمایشگر تمام‌دیجیتال برای کلاستر و سیستم مولتی مدیا، فرمان سه شاخه اسپرت D-Cut، استفاده از تریم دو رنگ داخلی در کنار ترکیب رنگ ثابت نارنجی برای رودری‌ها و فضای زیر کنسول و تناسب این رنگ بندی با روکش صندلی‌ها اگرچه نمی‌تواند طراحی کلی رایج و ساده فضای داخلی را پنهان کند، اما اگر آن را با خودروهای رایج بازار کشور نظیر تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو از برند فونیکس مقایسه کنید، بسیار شلوغ‌تر و تدائی‌کننده ساختار طراحی نمای خارجی است.

آپشن ها و امکانات

خوشبختانه GAC GS3 با طیف قابل توجهی از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی روانه بازار ایران خواهد شد که آن را در زمره خودروهای لوکس چینی بازار ایران، جایی میان مرز فونیکس FX و تیگو ۷ پرو با تیگو ۸ پرو قرار می‌دهد.

ارائه نمایشگر لمسی مولتی مدیا و کلاستر ۱۲.۳ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر با رادار تابلو خوان، مجموعه رادارهای هشدار برخورد از جلو، رادار کمکی در ترافیک، نگه‌دارنده بین خطوط و هشداردهنده خارج از خطوط، دستگیره‌های بیرونی مخفی، سیستم روشنایی و برف پاک‌کن اتوماتیک، سیستم روشنایی تمام LED با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم نورپردازی انتزاعی با قابلیت انتخاب بین ۳۲ رنگ متنوع، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، ورود و استارت بدون کلید، صندلی‌های چرمی با گرم‌کن ردیف جلو، سانروف پانوراما و ده‌ها ویژگی دیگر، به سادگی می‌تواند به رقیب جدی برای فونیکس تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو بدل شود.

قیمت جی ای سی GS3 در بازار

نمای عقب جی ای سی GS3

گک GS3 وارداتی قدرتمندترین پیشرانه موجود در میان چینی‌های بازار ایران را در اختیار ندارد، اما از دیدگاه سطح امکانات رفاهی و ایمنی بدون تردید یکی از فول‌ترین خودروها به شمار می‌آید. نمی‌توان انتظار داشت سبک طراحی آن به مذاق تمام ایرانی‌ها خوش آید، ولی با توجه به بازار کسل‌کننده خودرو کشور، سبک طراحی GAC GS3 Emzoom را باید رادیکال، متمایز و خاص توصیف کرد که بدون تردید بسیاری از مشتریان را به سمت خود می‌کشاند.

موضوع بسیار مهم در خصوص جی ای سی GS3 امزوم، قیمت نهایی آن در جایگاه یک خودرو چینی پرآپشن و وارداتی است. ترکیب این دو نکته با هم می‌تواند قیمت بسیار تند و تیزی را برای این خودرو در بازار کشور رقم بزند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

viraje

توسط viraje