Wp Header Logo 845.png


منتشر شده در 27 دی 1402 ساعت 14:00



عکاس
علیرضا پاداش

طراحی بک X3 پرو

کراس اوور X3 پرو جدید ترین کامپکت بازار است. در این مطلب طراحی بک X3 پرو را در کابین و بدنه بررسی می کنیم.

مقدمه

میپل (Mapel) X3پرو، جیلی X3 پرو و حالا بک X3 پرو، نام های متفاوت محصول جدید گروه خودروسازان بم که سال گذشته برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو کرمان به نمایش عموم درآمد و به تازگی نیز پیش فروش آن با قیمت قطعی یک میلیاردی آغاز شده است و به زودی شاهد اولین حضور رسمی آن در خیابان های کشور خواهیم بود. بک ایکس تری پرو، محصولی اقتصادی در قامت یک هاچبک کراس کوچک و جمع و جور شهری است که قرار است در بازار ایران، با هموطنان خود یعنی ام وی ام X22 پرو، X33 کراس و جک S3 به رقابت بپردازد.

طراحی ظاهری طراحی بک X3 پرو

با این حال بک X3 پرو، به لحاظ ساختاری و معماری پلت فرم، خودروی جدید نبوده و حاصل چند به روز رسانی و عمل زیبایی عمیق و گسترده ی جیلی برروی هاچبک قدیمی خود یعنی مدل Englon SC5-RV که بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بر روی خط تولید قرار داشته است، می باشد. موردی که مشابه آن را در این چند سال و  برروی محصولات پلت فرم X200 سایپا یعنی تیبا، ساینا، کوییک و حال اطلس و سهند نیز مشاهده کرده ایم.

اما حال در این مقاله قصد داریم تا محصول تازه نفس خودروسازی بم را در قالبی متفاوت و به صورت تخصصی طراحی بک X3 پرو را بررسی کنیم.

طراحی ظاهری بک X3 پرو

همانطور که اشاره شد، بک X3 پرو حاصل یک بروزرسانی عمیق و در واقع یک فیس لیفت Major بر روی هاچبکEnglon SC5 است که از ظاهری زشت و تناسباتی ناهماهنگ و به اصطلاح عام بد قواره ای برخوردار بود. در نتیجه با وجود جراحی زیبایی اساسی و گسترده انجام شده بر روی بک X3 و نزدیک شدن آن به زبان طراحی جدید محصولات جیلی، اما همچنان به دلیل زیرساخت قدیمی ان، از ضعف شدید در تناسبات و برخی عناصر زیبایی شناسی رنج می برد.

طراحی بدنه بک X3 پرو

در نمای جلو ما با ظاهری ساده، به دور از اغراق و تا حدی امروزی رو به رو هستیم که مهمترین ویژگی آن را می توان در جلوپنجره و گریل بزرگ با نوارهای عمودی جستجو کرد که اکنون با زبان طراحی سایر محصولات جیلی و فلسفه طراحی این برند تحت عنوان (Expending Cosmos) یا گسترش کیهان هماهنگ تر شده است.

هر چند که انتقال لوگو از جلو پنچره به روی کاپوت، سبب شده تا پوزه و کلیت بصری نمای جلو بی شباهت با محصولات یک دهه پیش کیا نباشد. همچنین طراحی سپر و ورودی های هوا و نیز قرار گیری چراغ های روشنایی روز (Day Light) در کناره های سپر به صورت عمودی که فرمی دوکی شکل گرفته، هر چند کمی قدیمی به نظر می رسد، اما نمای جلو X3 پرو را بیش از پیش تهاجمی و اسپرت کرده است که برای محصولی اقتصادی در این کلاس، نکته مثبتی تلقی می شود.

طراحی نمای جلوی بک X3 پرو

با گذر از نمای رو به رو به نمای جانبی خودرو می رسیم که می توان گفت پاشنه آشیل طراحی بدنه بک X3 پرو است که همین مورد نشات گرفته از همان موضوعی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم، یعنی ساختار قدیمی خودرو و محدودیتی که طراحان در ایجاد تغییرات در نمای جانبی داشتند.

بررسی طراحی بدنه بک X3 پرو

با نگاهی دقیق تر به نمای جانبی، به وضوح قابل درک است که بک X3، به دلیل اوورهنگ (Overhang) بلند جلو، پوزه کشیده و شکست یا اصطلاحا خم آن در قسمت ستون A، عدم هماهنگی امتداد خط کاپوت با خط کمر و خط شانه یا Shoulder Line، فرم عجیب DLO (Daylight Opening) یا همان فریم دور شیشه های جانبی بخصوص در قسمت ستون A به دلیل استفاده از یک لچکی بزرگ که بی شباهت به نسل اول سوزوکی SX4 هم نیست و نیز اوورهنگ کوتاه و فرم بریده شده عقب، با تمامی فاکتورهای زیبایی شناسی و تناسبات اصولی و قابل هضم در این قسمت فاصله دارد. هرچند که طراحان سعی کردند تا با استفاده از عناصر بصری مانند قطعات پلاستیک دور گلگیر(فلاپ های پلاستیکی مشکی)، قاب طرح فیبرکربن روی آینه های جانبی و رینگ های مات ۱۶ اینچی، کمی  نمای جانبی بک X3 پرو را مدرن تر کنند.

طراحی پشت بک X3 پرو

با رسیدن به قسمت عقب، می توان گفت که همانند نمای جلو با ظاهری منطقی رو به رو می شویم که نمره قابل قبولی را دریافت می کند.

از ویژگی های این نما می توان  به چراغ های دو تیکه با گرافیک جذاب و قاب تیره، اسپویلر سقفی با طراحی آیرودینامیک و نیز سپر با طراحی قرینه با سپر جلو که هارمونی مناسبی با کلیت نمای عقب ایجاد کرده است اشاره کرد. ضمن اینکه فرم پردازی دیفیوزر عقب نیز کاملا پخته و در هماهنگی کامل با سایر قسمت های این نما می باشد.

طراحی داخلی

در فضای داخلی اما، تغییرات طراحی کاملا محسوس و قابل تحسین است و به دور از هرگونه اغراقی قابل مقایسه با نسخه پایه خود نیست، ضمن اینکه فراموش نکنیم که بک ایکس تری یک خودروی کاملا اکونومی چینی می باشد.

طراحی داخلی بک X3 پرو

خطوط افقی و جذاب، درچه های تهویه هوا که همانند آنچه که در ترند روز شاهدش هستیم، از نظری بصری حالتی یک تیکه دارند، فرمان D کات و پانل درب ها با فرم پردازی متفاوت دستگیره ها، همگی نمایی مدرن و در عین حال مینیمالیستی را به کابین Bac X3 پرو بخشیده آند. هرچند از نظر کیفیت متریال نباید این نکته را فراموش کنیم ما با یک خودروی کاملا اقتصادی طرف هستیم، با این حال استفاده از چرم مصنوعی در روکش فرمان و صندلی ها و برخی دیگر از عناصر داخل کابین در دستور قرار گرفته است.

نمای کابین بک X3 پرو

همچنین نکته ای که در نمای بیرونی و قسمت جانبی مورد نقد قرار گرفت، یعنی استفاده از یک لچکی نسبتا بزرگ در ستون A، به یک ویژگی عملکردی مناسب در داخل کابین تبدیل شده است و آن کاهش نقطه کور.برای راننده است. از دیگر امکانات داخل کابین اما می توانم به نمایشگر مرکزی ۸اینچی، کلاستر انالوگ، فرمان Dکات، سانروف اشاره کنیم.

کلام آخر در مورد طراحی بک X3 پرو

در یک نگاه کلی می توان گفت که بک X3 پرو به عنوان یک محصول اکونومی و با وجود ایراداتی که بخصوص به نمای بیرونی آن وارد می شود که بخش عمده ای از آن نیز ناشی از پلتفرم و ساختار قدیمی استفاده شده در آن است( فراموش نکنیم که این محصول از نظر کیفی و ایمنی رشدی قابل تحسین داشته)، اما باز هم با پیکره ای قابل قبول در مقایسه با برخی رقبا، ساده و به دور از اغراق که بیانگر شعار طراحی جیلی یعنی Refined Design, Refined Cars می باشد رو به رو می شویم .

طراحی خودرو بک X3 پرو

 این نکته ای است که چگونه کمپانی مانند جیلی توانسته با بهره گیری و اعتماد به طراحان بزرگ و با تجربه ای مانند پیتر هوربری(Peter Horbury) طراح اسبق ولوو و یا استفان سیلاف (Stefan sielaff) طراح اسبق مرسدس و گروه فولکس واگن، از طراحی محصولی مانند  Englon به طرح مدل X3، با تمام محدودیت های موجود برسند. هر چند که این موضوع سبب نادیده گرفتن ایرادات و کاستی های ظاهری این محصول نشده است. با این حال انتظار می رود که بک ۳X پرو رقیبی سرسخت برای رقبای هم وطن خود در بازار تشنه خودروی کشور باشد.

ویدیو معرفی بک ایکس ۳ پرو

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje