فورد تلاش های خود برای تولید قطعات خودرو از ضایعات بازیافتی و دور ریخته شده درخت زیتون، از جمله شاخه ها، ساقه ها و برگ ها را دنبال می کند. هدف از ساخت قطعات خودرو از ترکیب ضایعات درخت زیتون با زیست کامپوزیت ها، کاهش مصرف پلاستیک در تولید و جلوگیری از سوزاندن این ضایعات است.
این ابتکار از آزمایشی الهام گرفته شده که به عنوان بخشی از پروژه کامپولیو (COMPOlive) انجام شد. هدف از این پروژه ایجاد تغییرات زیست محیطی در تولید زیتون از طریق بازیافت و پشتیبانی از اقتصاد چرخشی است.
فورد برای آزمایش خود و تولید قطعات خودرو از منابع دور ریخته شده، مواد حاصل از ضایعات درختان زیتون باغ های اندلس، اسپانیا، منطقه ای که تصور می شود بالاترین تولید روغن زیتون در جهان را دارد، استفاده کرده است. فورد قابلیت استفاده و دوام قطعات خودرو تولید شده از ضایعات درخت زیتون را در مقر اروپایی خود آزمایش کرد.
الیاف و پلاستیک بازیافت شده برای تولید نمونه های اولیه قطعات خودرو
مهندسان مقر اروپایی فورد در شهر کلن، آلمان، برای ارزیابی قابلیت استفاده از درختان زیتون از نظر دوام، استحکام و قالب گیری، فناوری شبیه سازی را به کار گرفتند. پس از تایید، آنها نمونه های اولیه زیرپایی ها، متشکل از 40 درصد الیاف و 60 درصد پلاستیک پلی پروپیلن بازیافتی را تولید کردند.
برای تولید این نمونه ها، مواد اولیه به شکل مایع درآمده و با استفاده از یک تزریق کننده به شکل قطعات انتخابی خودرو قالب گیری شد. به گفته فورد، استفاده از ضایعات درخت زیتون برای ساخت قطعات خودرو می تواند به کاهش پلاستیک مورد استفاده در آنها کمک کند و با پرهیز از سوزاندن ضایعات به عنوان گزینه ای برای دفع زباله، به هوای پاک تر در منطقه کمک کند.
مهندسان فورد نمونه اولیه از زیرپایی و قطعات فضای حمل بار خودرو را با استفاده از ضایعات درخت زیتون تولید کرده اند. فورد اشاره می کند که در مرحله آزمایش، مهندسان توانستند قطعات خودرویی را تولید کنند که هم قوی و هم بادوام باشد. این شرکت در حال بررسی تولید انبوه قطعات خودرو ساخته شده از ضایعات درخت زیتون برای استفاده در خودروهای الکتریکی است.
source
کلاس یوس