از چاله واردات خودروهای برقی به چاه تامین زیرساخت/ وعده علیآبادی عملی میشود؟
منتشر شده در 27 دی 1402 ساعت 15:00 عکاس علیرضا پاداش بیش از یک سال است که بحث واردات خودرو به کشور به یکی از جدیترین دستورکارهای دولت و وزارت صمت تبدیل شده است. اما حالا از چاله واردات خودروهای برقی به چاه تامین زیرساخت برای آن ها رسیده ایم! به گزارش آخرین خودرو، بیش

منتشر شده در 27 دی 1402 ساعت 15:00
عکاس
علیرضا پاداش

بیش از یک سال است که بحث واردات خودرو به کشور به یکی از جدیترین دستورکارهای دولت و وزارت صمت تبدیل شده است. اما حالا از چاله واردات خودروهای برقی به چاه تامین زیرساخت برای آن ها رسیده ایم!
به گزارش آخرین خودرو، بیش از یک سال است که بحث واردات خودرو به کشور به یکی از جدیترین دستورکارهای دولت و وزارت صمت تبدیل شده است. باوجود تمام بلاتکلیفیهایی که در این طرح وجود دارد، امسال وزارت صمت موضوع واردات خودروهای برقی به ایران را مطرح کرد که فعالان صنعت قطعهسازی و خودروسازی این اقدام را به فال نیک گرفته و قدمی در جهت تحول به سوی حمایت از خودروهای پاک و محیط زیستی در کشور میدانند.
وزیر صمت که در ابتدای کار خود از واردات خودروهای برقی استقبال میکرد، اقداماتی برای تسهیل و پشتیبانی از واردات این نوع خودروها انجام داد و آییننامه واردات خودرو را با تغییراتی همراه کرد. برای مثال، در آییننامه جدیدی که ابلاغ شده است سقف قیمتی خودروهای برقی ۴۰ هزار یورو است؛ این در صورتی است که سقف قیمتی خودروهای بنزینی وارداتی ۲۰ هزار یورو اعلام شده بود. دولت ایران به منظور افزایش تولید و استفاده از خودروهای برقی، تسهیلات و تخفیفات مالی را برای خریداران این خودروها فراهم کرده است. در این راستا تغییرات دیگری، مانند تغییر سود بازرگانی، نیز در آییننامه واردات خودروهای برقی اعمال شد، اما باید منتظر ماند و مشاهده کرد که با وجود حمایتهای وزیر از واردات این خودروها، رویه ورود برقیها به کشور نیز مانند سایر وارداتیها با سنگاندازیهای فراوان مواجه است یا خیر.
حال گمانهزنیهایی نیز در این میان به گوش میرسد. جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس طرفدار واردات خودرو، در آخرین اظهارنظر خود گفت:«به علیآبادی، وزیر صمت گفتم انقدر نگو خودروی برقی؛ ما اصلا برق نداریم. ولی فهمیدیم او اصلا تفاوت خودروی برقی با خودروی هیبریدی را نمیداند.» صحبت رشیدی کوچی این گمانه را مطرح کرد که آیا علیآبادی واقعا طرفدار واردات خودروهای برقی است یا ترس از سرگذشت وزیر صمت پیشین، که به دلیل تعلل در تصمیمات خودرویی کارش به استیضاح کشیده شد، دست به چنین اقداماتی میزند؟

البته با وجود تمام این مباحث، واردات خودروهای برقی را باید به فال نیک گرفت. واردات خودروهای برقی در نهایت میتواند به کاهش آلودگی هوا و وابستگی به منابع انرژی غیرپایدار کمک کند. در حال حاضر، دولت به دنبال تحول در صنعت خودروسازی به سمت پایداری و کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست است. افزایش واردات خودروهای برقی در گزارشها نشانگر تعهد به کاهش گازهای گلخانهای و بهبود کیفیت هوای شهرها است و باید از این مساله استقبال کرد.
سالهاست شرکتهای خودروسازی به تولید محصولات برقی تمایل نشان داده و برنامههای تحقیق و توسعه در این زمینه را آغاز کردهاند، اما درباره واردات خودروهای برقی باید به چند نکته توجه کرد. واردات خودروهای برقی گرچه اقدامی موثر در راستای بهبود کیفیت صنعت خودروسازی و حمل و نقل شناخته میشود، اما مادامی که زیرساختهای موردنیاز، خصوصا جایگاههای شارژ، فراهم نشود، واردات این خودروها در سطحی محدود باقی میماند و حتی میتواند موجب بروز مشکلات جدی شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، فرهنگسازی استفاده از خودروهای برقی در کشور است. دولتها در هر جای دنیا برای تشویق مردم به خرید این خودروها سوبسیدی توزیع میکنند که در نتیجه این اقدام خودروهای برقی سهم قابل توجهی از بازار هر کشور را به خود اختصاص میدهد. در همین سیاق، همانطور که اشاره کردیم افزایش تعداد ایستگاههای شارژ و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز برای پشتیبانی از خودروهای برقی، نشانگر تصمیم دولت به ارتقاء این فناوری در سطح کشور است. اما آیا دولت و وزارت صمت میتوانند چنین سرمایهگذاری عظیمی، علیرغم مشکلات تامین ارز در زمینه واردات، برای تحقق وعده خود انجام دهد یا این وعده نیز مانند سایر وعدههای پیشین به فراموشی سپرده خواهد شد؟
بیشتر بخوانید:
تحویل تاکسی های برقی کرمان موتور به تاکسیرانی
۸ خودروی برقی جدید
source
کلاس یوس
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0